|
|
|
Vznik
časopisu sahá do roku 1984. Tehdy v Přerově Pavel Komínek, vůdčí
postava časopisu vysypal šuplík, který už nemohl pojmout různé
samizdatové články a tak se je rozhodl uspořádat v knihu,
kterou doprovodil 10 kolážemi a na závěr jí dal dokonce název Mašurkovské
podzemné, což byla přesmyčka, něco jako Prasečí podzemí (rozuměj
Přerov – Vepřov). Mottem sborníku byla parafráze textu PPU: „My žijeme v Mašurkově/to
je tam/kde se nikdy nic/nezjeví.“ Nakonec otiskl podrážku svých
kecek pomalovanou barvami na obálku. „Vzpomínám si, jak právě v tu
chvíli, kdy jsem udělal otisk vyšla duha. Považoval jsem to za dobré
znamení,“ spojuje s vydáváním časopisu mýtus jeho
zakladatel. Přestože sborník (nulté číslo) vyšel v jednom
exempláři, oběhl kolem 100 lidí.
První číslo vyšlo až v roce 1987 se záměrem informovat o
undergroundovém dění na Moravě. Zakladatel samizdatu Komínek (Šavel
Silvestr) hrál totiž v undergroundové skupině Stará dobrá ruční
práce a chtěl proto šířit především informace o neoficiálním
hudebním dění na Moravě, které se ve Voknu neobjevovaly.
Kromě vydávání časopisu se redakce zabývala také organizováním
undergroundových koncertů (výroba vstupenek, pozvánek, plakátů,
hudební vydavatelství MP- Klikotoč rekords), rozmnožovala letáky a
samizdaty. Oblíbeným se stal především magazín Sado-maso, který
se stal do jisté míry i původním, byť nedostižným vzorem. Přesto
tvůrce, který horko těžko zaplácal pár stránek, velkohubě u prvního
čísla prohlašoval:“Nemusíte už shánět Vokno, ba ani Sado-maso
ne, když teď máte Mašurkovské podzemné.“
Některé
postavy a data v dlouhém, leč chudobném životě našeho časopisu:
1984
vytvoření názvu a vznik nultého čísla
Miroslav
Rozkošný
– spoluzakladatel prvních čísel (pseudonym A.Batole), spolupracuje
dodnes. V 60.letech hippies. Vyloučen z VŠ a uvězněn. Dnes
sociolog a cestovatel na kole.
Milan
Mézl –
(pseudonym Grááf, Halfskin) stálý spolupracovník. Hudební redaktor
a pevná opora a podpora redakce od počátku.
1991
– 1993 Rosťa Bezděk
(pseudonym Osel) ještě v 80.letech opisoval a dále rozšiřoval Mašurkovské
podzemné aniž redakce cokoliv tušila. Po tomto objevu byl nadšeně
uvítán v redakčních řadách. Časopis pozvedl graficky a především
obsahem. Současně ještě dělal punkový občasník Oslí uši, který
patří k tomu nejlepšímu, co tady vzniklo a dodnes kupodivu
nijak nezestárnul. V říjnu 1992 oba časopisy fůzují a Osel se
stává u čísla 15 šéfredaktorem. Pak odchází po svých dvou
nohou.
Hudba
správných hochů (Artforum
Tovačov) vydává Mašurky č.9 – 15. Veselý a vypráskaný spolek,
který časopis podporoval a připíjel mnohokrát na jeho zdar.
1991
začíná s časopisem spolupracovat Olda
Šíma z vydavatelství Black Point, který obohatil časopis širším
hudebním záběrem a nekompromisním názorem. Číslo 17 dokonce vzal
pod křídla Black Pointu, což se neosvědčilo.
Stejně tak se neosvědčila spolupráce s olomouckým
nakladatelstvím Votobia u čísla
18 a 19 a tak se „šéfredaktor“ stal vydavatelem a v roce 1997
zakládá vydavatelství Mašurkovské podzemné. Moc se také neosvědčilo,
ale i přesto zůstává jediným osvědčeným nástrojem, neboť co si
sám neuděláš to nemáš. Prostě samizdat v pravém významu
slova.
Petr Světašlápek
Weiser spolupracuje s MP od 90.roku. Překladatel a znalec zejména
amerických subkultur beat generation, hippies , Rainbow.
Vladimír
Drápal zvaný Lábus
specialista na interview s undergroundem českým. Velmi pracovitý,
vyhání časopis do značné tloušťky a tím trápí vydavatele, který
to pak musí v tiskárně platit.
Sypouš
a Kobylka bývalý a současný
grafický jing a jang.
Dikobraz
– člověk a maskot časopisu
|