Lábus :Nebudu se tě ptát na to, o čem
jsi psal v knize
tvejch vzpomínek “Bez ohňů je underground”, protože tu asi každej
čet... Ale když ta kniha vyšla, znamenalo to pro tebe něco?
Mejla : Především jsem měl obavy, jestli to vůbec
bude někoho zajímat, protože když přišel Honza s tím
nápadem, mně se to zdálo naprosto šílený. Říkal jsem si: Dobře,
uděláme rozhovor pro nějaký noviny, ale 10 000 výtisků nemá šanci
se prodat. Náklad se nakonec prodal, což mi skutečně vyrazilo dech.
Ale nezměnilo se nic, co by se mělo změnit, že jo? Na to, abych si všímal
nějaký popularity, na to jsem už starej. Samozřejmě na koncertě tě
potěší, když za tebou přijdou mladý holky a chtěj
podpis na ňadro, tak to je bezvadný, toho hned využiješ (smích)...
Tak s tímhle
nemám žádný problémy.
Lábus : Ale vzpomínám si, že když vyšlo “... a bude
hůř”, tak že tě moc nenadchlo...
Mejla : Ne, to skutečně ne, ale to neznamená, že
bych neměl rád Honzu. To neznamená, že ten samej pohled, co mám na
“Děti ráje”, mám i na
Honzu Pelce, byť o mně
psal jako o “známém
playboyi”. Honza teďko dělá údržbáře na český ambasádě v Paříži.
Lábus : Já vím, chtěl jsem, aby do tohodle čísla
taky přispěl, jemu by jistě vyhovovalo, že se honosíme titulem
“poslední undergroundový časopis”. Znamená pro tebe ještě něco
slovo underground?
Mejla : Já si myslím, že právě teď začíná mít ten správnej
smysl slova, protože když jsme na konci šedesátejch let začali o undergroundu
mluvit, tak jsme nepřemejšleli o jeho
možnym politickym smyslu, ale o kulturním.
My jsme se považovali za underground v tom
že jsme neměli touhu tlačit se na výsluní žebříčků, do televizí
tak. V 70.
a 80. letech
ten pojem získal trošku jinej smysl, stalo se z toho
politikum...
Lábus : Přijde ti podobná motivace, proč my děláme
Mašurky, takovej sbor dobrovolnejch hasičů, s tím,
proč ty děláš hudbu? Zdá se ti to normální v týhle
době?
Mejla :Mně přijde
normální, že se sejde parta bláznů, který se rozhodnou, že budou
vydávat časopis, aniž by měli nějakou velkou naději, že to bude
zajímat někoho jinýho, než zase podobný blázny. Takže začínám
mít pocit, že spousta lidí z našeho
okruhu zapadla do obchodu s pocitem,
že může dělat v mediích,
který budou číst miliony lidí. A zjišťujou,
že ty miliony to vůbec nezajímá. Takže se zase vrátěj na zem a lidi,
který tohle zajímá, se nikam neztratili. Já to dobře vím třeba z koncertů
Fiction, protože tam choděj v podstatě
ty samý lidi, který chodili na Půlnoc, tak vím, že chtěj něco, co
ztratili. A není
to jenom ta starší generace čtyřicátníků, ale v podstatě
dvacátníci až třicátníci, ale jsou to i sedmnáctiletý
kluci a holky,
který to prostě zajímá. To je bezvadný. Takže ani ten váš časopis
není úplný bláznovství
Lábus : Uvědomil sis, že letos to bude v září
20 let, co jste měli soud? Jak to bylo...”pár bláznů, který
nakazili město?”, jsme-li u těch
cvoků....
Mejla : Ty vole, to to letí, to je naprosto šílený.
Já už si na to ani nevzpomenu, jenom když se mě na to někdo zeptá,
to je tak zasunutý... No ale v žádnym
případě nevzpomínám na tohle období s nějakou
hořkostí, prostě to patřilo k věci.
Lábus : Ale co třeba televizní “Atentát na
kulturu” a další
nejrůznější bolševický útoky, který to doprovázely?
Mejla : No to bylo vynikající! V prostředí,
v kterym
jsem se pohyboval, samozřejmě všichni věděli o co
jde. Rodina a nejbližší
byli pochopitelně trošku nešťastný, jak se na věc pohlíží,
sousedi, anebo u táty
v práci -
on byl bankovní úředník - to nebyla taková legrace, nicméně mi z téhle
strany nebylo nic vyčítáno. To, že se k tomu
propůjčili třeba TV komentátoři, jim nemám za zlý, například
herec Lábus se mi začal omlouvat, když jsme se potkali v Radosti,
že dělal seriál Mimikry. Žasnul jsem, protože to bylo výborný a dost
dobře jsem nechápal, proč si z toho
dělal hlavu..,
Lábus : No, když byl shodou okolností Lábus v Lounech,
během listopadovýho převratu, tak se ho tam někdo ptal, za co se
jako herec nejvíc stydí, tak právě vytáhl ty Mimikry. Měl snad ve
smlouvě, že bude hrát únosce letadla, no a nakonec
z něj byl v televizi
takovej malej Hlavsa... Takže to dvacetiletí slavit nebudete?
Mejla : Ne, to v žádnym
případě!
Lábus : Sleduješ práci svých souputníků, jako
Bondyho, třeba, nebo Magora, jestli tedy je vůbec ještě co sledovat?
Mejla : Bondy se odstěhoval na Slovensko, žije už 2, 3 roky v Bratislavě,
kde přednáší na univerzitě. Julie mu zemřela, takže.. Martin trpí
samozřejmě zase svejma problémama, u něj
vidím naprosto jasný roztříštění osobnosti, protože když
nepije, tak je naprosto normální milej chlápek, když tedy překlene
to první kocovinový období, ale jakmile se dostane k chlastu,
je z něj
naprostý zvíře, nekomunikativní, agresivní. A on
to samozřejmě o sobě
dobře ví a trpí
tím sám...
Lábus : Někdy je skutečně skvělej,
jednou spal u mě a měl normálně rozestláno v pokoji a když jsem šel
asi ve tři ráno na hajzl, tak ležel nahej v kuchyni na linoleu a
klepal kosu. Vzbudil jsem ho a divil jsem se, proč nešel do postele.
Prej: Když tam spal tvůj pes a mně bylo hrozně líto ho budit... Někdy
je anděl a někdy ďábel, záleží prostě, z který strany života k
tobě přistoupí.
Mejla : My v tom devadesátym roce, kdy už měl za sebou tu
první euforii po propuštění, tak jsme se snažili ho nějakym způsobem
zatáhnout do věcí, mysleli jsme že by dělal dramaturga v Bunkru a
pak v Radosti, ale ty kluby - a možná právě proto, že člověk
podobnýho ražení tam nebyl - jsou jiný, než byla naše představa.
Původně totiž Bunkr i Radost měly patřit partě, která se točila
kolem Plastiků a DG. Já se od něj už nikdy nemůžu odtrhnout, vždyť
my se seznámili v 69, takže se známe 27 let, takhle strašně dlouhou
dobu a já jsem poznal, že je v podstatě nesmírně jemnej a křehkej
kluk. To, co se s ním stalo, je prostě neštěstí a on si v
posledních letech naprosto záměrně vybíral tu nejhorší žumpu,
nevím proč, jestli ty léta ve Valdicích a kriminálech ho tak
poznamenaly, že vyhledával podobný prostředí, v jakym žil tam.
Lábus : A s ostatníma lidma ze starý party se ještě
potkáváš?
Mejla : No samozřejmě, i když ty kontakty nejsou tak intenzivní,
jako byly dříve. Tenkrát jsme se pohybovali v ghettu a byli uzavřenou
komunitou. Teď je to zkrátka jiný, i když můžeme vzít jednoho po
druhym: s Pepou Janíčkem se potkáváme namísto v Půlnoci ve Velvet
Underground Revival Band, se Zajíčkem děláme průběžně Dégéčka,
Tomáš Schilla hraje s DG, Honza Brabec má Domácí kapelu, Míša Němcová,
která s nim teď zpívá, čeká dítě, takže žije spíš
rodinným životem, Kába hraje s Echt!em, což jsou kamarádi z
Klamovky, takže si máme stále co říct...
Lábus : A provázely nějaký mejdany setkávání s lidma,
který s tebou žili při jejich návratu z emigrace?
Mejla : Tak třeba u Zajíčka to nebyl ani návrat z emigrace, protože jsme se spolu viděli několikrát v Americe. U
Vráti to bylo trošku jiný, protože tam byly určitý nevyjasněný věci
a rozpory, takže tam to bylo trošku složitější. Každopádně jsme
se setkat chtěli a když k tomu došlo - teďko naposled jsme spolu seděli
v Jilský - tak se spousta věcí vyčistila, protože když dva lidi
mluvěj o společnejch věcech ne se sebou, ale s někym jiným, tak je
to na hovno, že jo. Ale řekl bych, že teď je to v pořádku. Ale žádný
večírky neprobíhaly, i když jsme se potkali. Třeba Čárlí Soukup
je známej plašan. Naposledy když tady byl, tak organizoval podpisovou
akci za ty karlovarský narkomany a já jsem mu nabídl, protože zrovna
Velvet revival hráli na Baráčnický rychtě, tak jsem Čárlimu
nabídl, aby tam vystoupil, zahrál a přečetl tu petici. Bylo to
tragický, protože ty lidi absolutně nepochopili, o co mu jde. Zahrál
tam jednu novou písničku, kterou jsem ani neznal, ale nevím, jestli
zvolil nejvhodnější způsob jak ty lidi oslovit. Otevřený dopis
prezidentovi republiky, podepsanej jako Čárlí Soukup, narkoman...
Lábus : Vzpomínáš rád na tu dobu, kdy to tady na Klamovce žilo?
Scházeli se tady lidi, který něco dělali: psali, vyráběli
samizdaty, hráli v kapelách (dneska mnohdy slavnejch), nebáli se angažovat
v politickejch záležitostech a byli zajedno v nějakejch ideálech,
názorech, víře.
Mejla : Mně to skutečně chybí. Já tvrdím a tvrdit budu, že
totalita, jedno zda bolševická nebo fašistická, má celou řadu
nesmírných plusů v osobním životě. Víš co ti chybí, nejseš
zahlcenej hovnama od pornografie až po Dallas a člověk se skutečně
soustředil na kvalitní věci. Třeba Saša Vondra, tč. náměstek
ministra zahraničních věcí, tady nedávno seděl a říkal, jak mu
to strašlivě, strašlivě chybí. Jsou lidi, který to odbourali, a
pak jsou zase lidi, kterejm dřívější kontakty chybí, to
setkávání, povídání a žvanění o všem a o ničem.
Lábus : Zajde tam ještě Václav, kdysi slavný
dramatik?
Mejla : S Václavem to je díky jeho současnýmu povolání trošku
komplikovanější. Mimořádně se vídáme, jako třeba když vyšla
první deska Fiction, tak jsem měl potřebu mu jí dát, aby věděl,
co se děje. Oficiálně jsem se přes kancelář objednal a Václav mi
vzkázal kdy a v kolik by to bylo nejlepší a strávili jsme spolu asi
půl hodinky, což, jak říkal, je víc než dostane ministr, Podrobně
se vyptal co dělám a čim se zabejváme. Má asi starosti světovějšího
rázu, než aby se zajímal o to, co se odehrává v pražských
rockových klubech.
Lábus : A jak se Václavovi líbil komplet Plastiků?
Mejla : Doufám, že ho moc často neposlouchá.
Lábus : Myslíš, že si Havel udržuje nějakou zpětnou vazbu
na takovýhle lidi, na historický androše, anebo je někde docela
jinde?
Mejla : Já s ním naposled mluvil před rokem a půl, ale on si
nepochybně čas na svoje soukromí udělá. Nedokážu si ale představit,
že by mohl zůstat tím Václavem Havlem, jakým byl v roce 1989.
Lábus : Já ani nemyslím, že by měl zůstat stejným, ale
spíš jestli je schopen ještě chápat problémy těch lidí, kteří
ho právě kdysi obklopovali, co s ním byli v těsném spojení. Jestli
když uvidí podpis Čárlí Soukup, narkoman, tak je schopen si uvědomit,
co a kdo Čárlí je?
Mejla : To nepochybně, na Čárlího se ostatně jen tak
zapomenout nedá. Nevím, jak dalece jako prezident s takovým dopisem může
souhlasit.
Lábus : Byl jsi na inauguraci?
Mejla : Nebyl.
Lábus : A co na hrad, chodil jsi, aspoň ze začátku?
Mejla : Ne, ne, ne, ne.
Lábus : Václav jistě svoji sametovou dvojku (50 kompletů PPU
od Globusu bylo v rudém sametu, očíslováno, č. 2 dostal Havel, č.
1 dostal Jirous) má, ale co Magor se svojí jedničkou? Zkapalnil ji?
Mejla : Magor ho nepochybně deponoval do Starý říše a má ho
tam.
Lábus : Nebejt Velvet Underground, možná by ani
takovejhle váš komplet muziky nevzniknul. Co tě na jejich hudbě tak
přitahuje?
Mejla : To těžko můžu vyjádřit slovy. Když jsem se v roce
1967 seznámil s hudbou Velvet Underground, tak to byl prostě důvod,
proč jsem vůbec začal muziku dělat. Předtím jsem poslouchal
Beatles, Hendrixe a říkal si: Jako Hendrix asi hrát nikdy nebudu, byl
na mě moc živočišnej, Beatles mi přišli zase moc sladký, no a
kdybych neslyšel Velvety, tak bych bigbít prostě nezačal nikdy
hrát. Velvetovský písničky, považuju pomalu už za svoje vlastní,
tak jsem na tom. Mám k nim prostě osobní vztah, asi jako k první
lásce... Navíc na týhle kapele je spousta věcí pozoruhodnejch, krom
toho, že s nima dělal Andy Warhol a celá tahleta parta kolem Factory.
Velvet Underground vlastně nebyli nikdy tak slavní, jako jejich současníci,
ale existuje na 800 coververzí jejich písní od různých kapel, z těch
slavných jmenujme např. Iggy Pop, David Bowie, R.E.M., Plastic People,
Půlnoc, Fiction, Cowboy Junkies, Cabaret Voltaire, Nick Cave, Duran
Duran...to je prostě důkaz toho, že tam je něco zvláštního, co
tam jiný kapely nemaj.
Lábus : Já jsem četl, že jejich desky se prodávaj pořád,
zatímco ty kapely, který tenkrát letěly a prodávaly se po
desetitisících, dneska už nikoho nezajímaj....
Mejla : Prodávaj se prostě 30 let. A já, ač nevěřím na věštění
z koulí, vím, že setkání s Velvet Underground byla osudovka...
Navíc jsou pocity, který můžeš s někým sdílet, aniž se s nim
musíš znát, a já mám dojem, že s Lou Reedem to tak je. I když
muzika, kterou dělám já, je odlišná, než co dělali Velvet
Underground, jejich hudbu miluju. V jistym smyslu něco podobnýho mi říkal
Robert Christgau, což je slavný kritik časopisu Rolling Stone, který
si dokonce myslel, že kdybych se narodil ve Spojenejch státech, tak že
bych tam znamenal něco podobnýho, jako dejme tomu Lou Reed. Jenže to
jsou naprosto zbytečný úvahy. Já patřim sem a tím to pro mě
hasne. Tady neznamenám nic a to mě taky těší.
Lábus : A jak to, že u Plastiků nebyla v podstatě hudba od
nikoho jinýho, než od tebe?
Mejla : Pepa měl taky občas nějakej pokus, ale nějak to nešlo.
Ale Vráťa i Kába třeba těma svejma improvizacema našim písničkám
taky dávali svojí pečeť. Prostě bylo to tak, ty písničky jsem dělal
já.
Lábus: Jakej máš názor na ten komplet PPU od Globusu?
Mejla : Samozřejmě se mu dá vytknout celá řada věcí. Především
ta příloha je šitá horkou jehlou. Je vidět, že fotky, který tam
jsou, dodal jeden člověk, kterej je měl někde doma v obálce. Byl to
Ivo Pospíšil, on měl totiž s Magorem na starosti přesně tohle a
myslím že je to špatně udělaný. Dále je průser, že tam chyběj
texty, protože ve velký většině jim z poslechu není rozumět, ale
to se teďko snaží hudební publicista Jarda Riedl napravit tím, že
bude snad ještě letos vydaná kompletní textografie PP. Sám jsem měl
na starost výběr písní, který tam budou. Tady mi může vyčítat
kdokoliv co chce, ovšem ten výběr je prostě takovej a už takovej zůstane.
Právě třeba na desce "Co znamená vésti koně" tehdy tahle
píseň chyběla, nevím proč se tam nedostala, tak jsem ji zařadil teď...
Lábus: Ale ta věc tam právě
není...
Mejla: Je!
Lábus: No není!!
Mejla: Ne? To víš já to neposlouchal. Tak je tam ale jiná věc.
Zkrátka tam je něco navíc, a něco zase chybí...
Lábus: Ale proč tam chybí i Podivuhodný mandarín?
Mejla: Protože jsem věděl, že bude na tý živý nahrávce.
Takovej nápad, aby sběratelé měli o čem mluvit.
Lábus : Tvrdí se, že Plastici byli po hudební stránce dost
originální kapelou. Pokud s tím souhlasíš, myslíš si, že to bylo
tvym přispěním, nebo spíš tím, že se k nám nedostávaly přes železnou
oponu nový hudební trendy a novinky?
Mejla: Já myslím, že s tou originalitou je to trošku blbost,
protože inspiraci hledá každej někde, možná, že my jsme měli
takový atypický obsazení a hráli jsme blbě, takže to vypadalo jako
originální. Ale my jsme skutečně žádnou originalitu příliš
nehledali.
Lábus : Já nemyslim, že byste jí přímo hledali, ale bylo
tam něco jinýho.
Mejla : Všechno bylo pod vlivem něčeho. My jsme poslouchali
Velvety a zároveň Edgara Varese, moderní vážnou muziku a chabě se
pokoušeli to zkombinovat dohromady.
Lábus : Jak na tebe zapůsobil v tom kulturním vakuu punk?
Mejla : Já jsem myslím byl jeden z prvních posluchačů a příznivců
punku v Čechách. Někdy v 76 roce jsme dostali z Anglie desky Shame
69, Sex Pistols, Chelsea... prostě těch nejlepších punkovejch kapel.
První poslech byl trošku dramatickej, ačkoliv jsem měl reference, že
punkový kapely jsou hodně rychlý, tak tyhle desky předčily moje očekávání.
Takže jsme to nábožně poslouchali a říkali jsme si: „Tak teda pánové,
to je jízda!" Až potom jsem pochopil, že to byly maxisingly a že
jsme je pustili na špatnou rychlost, takže to byl opravdu fofr, protože
to hrálo daleko rychlejc, než vůbec mělo. Nicméně tady počátky
punku byly nepochybně hodně důležitý, protože sedmdesátý léta
byly dobou monstrkapel a monstrkoncertů a já z toho neměl vůbec
dobrej dojem, z těch stadionů nemám ostatně dobrej dojem ani teď,
to je hrůza. Ale právě punk do toho přinesl zase normálnost, začaly
fungovat kluby. Smutný je, že uběhlo pár let a punkový kapely se začaly
tvářit stejně jako ty mastodonti: My jsme punk a kdo je víc. Takže
v tý chvíli jsem si říkal bohužel...
Lábus: Psali si ti
lidi o nahrávky Plastiků? Máš představu o nějakym sociálním
rozvrstvení vašich posluchačů?
Mejla: Posluchači Plastiků byli jaksi totožný s dobou. To
jest: konec šedesátejch a začátek sedmdesátejch let to byli houně,
intelektuálové a výtvarníci, protože my jsme se v tomhle prostředí
pohybovali, v sedmdesátejch to byl temný underground a v osmdesátejch,
jsme začali navazovat kontakty s disentem, posluchači se prostě měnili
s dobou. A celá řada jich samozřejmě proplouvá s náma prostě
dodnes.
Lábus: A byli lidi, kterejm se vaše muzika líbila, ale báli
se v podstatě nějakýho bližšího kontaktu? Zajímala je v podstatě
jenom hudba a nikoliv nějaký pozadí či popředí toho hraní...
Mejla : Znám takový lidi a nikdy jsem je nezatracoval. Ale co mě
v týhle souvislosti nejvíc zaráží, jak jezdíme po různejch městech
s Fiction, a choděj sedmnáctiletý a osmnáctiletý kluci a holky, tak
znaj většinu skladeb PP a ptaj se na různý věci, který se odehrávaly
v minulosti. Nemyslím, že by to přetrvávalo jako něco živýho, ale
je zajímavý, že i ta nejmladší generace o tom něco ví. Řekl
bych, že to je zájem a ne žádná módní vlna nebo snobismus, což dříve
mohlo snadno bejt.
Lábus : A myslíš si, že byli zároveň i lidi, který si
mysleli že ani nevíte, jak se kytara drží - pod vlivem tý
komunistický propagandy - a byli dost pak překvapený, co že to
vlastně hrajete?
Mejla: Kdo ví?
Lábus : Přitom, když my dva jsme se někdy před deseti lety
seznámili právě v týhle hospodě, tak jsem chtěl od tebe - co budu
otravovat u kováříčka, když můžu rovnou ke kováři, že? - nějaký
nahrávky PPU, říkal jsi: Ser na Plastiky, poslouchej Velvety a Iggyho
Popa, (což jsem ti ostatně nikdy neodpustil). Nevím, jestli to bylo nějaký
zamlžování, ale docela mě to uzemnilo..
Mejla : Nemyslel jsem to asi úplně vážně, ale já ty věci
prostě neposlouchám. Vždycky když se něco dokončí, zasunu to někam
a vlastně s tím už nechci mít vnitřně nic společnýho. Že bych
poslouchal svoje nahrávky, to si nedovedu skutečně představit. Když
jsem ti tehdy něco přinesl, tak jen proto že jsem měl radost, že to
vůbec někoho zajímá.
Lábus:
Takže tím kompletem PPU je to asi uzavřený, žádný vykopávky, náš
trh neobohatí?
Mejla: No to tě asi trošku zklamu, ale jak jsme se před chvílí
bavili o nedostatcích
toho kompletu, tak Globus se rozhodl vydat tyhle věci znova. Rozšířený
o booklet s textama
a asi na každý
nahrávce bude nějakej bonus. Na těch starejch koncertech bude pár
novejch objevů, Koně budou tak jak maj bejt, objeví se i Podivuhodný
mandarín a zřejmě
bude nějaký překvapení na každym CD. Jen Pašije se nezměněj, to
je uzavřená kapitola. První věc výjde v září
a pak by se
měla každej měsíc objevit další. A aby
toho nebylo málo, tak navíc v současný
době chystám takovou desku, na kterou bych vybral určitý skladby
Plastic People a chci
je udělat v těžkym
digital undergroundovym soundu.
Lábus: Takže coververze Plastiků?
Mejla: Dělá se na tom, takže až
tenhle rozhovor vyjde, mělo by to bejt už venku. Musíš si to
poslechnout sám, nevím k čemu
bych to přirovnal, ale v každym
případě je to hrozná síla, hutnej, sytej zvuk. Bicí, basa, zpěv a do
toho tvrdý zvuky. Strašně se mi to líbí.
Lábus: A podle
čeho jsi vybíral skladby který tam budou? Co bylo kriteriem?
Mejla: No přece ty největší
hity!
Lábus: Jak se pozná hit Plastiků?
Mejla: No to je fakt, ty žádný
nejsou. Já jsem to vybíral podle toho, aby to šlo udělat tak, jak
chceme. Nejpozdějc v květnu
by to mělo bejt na pultech. Myslím, že je to taková síla, že to
nepřekousnou ani skalní příznivci. Je tam těžkej buben, basa a občas
tam zasáhnu kvákadlem, jinak je to jenom rytmika. Jmenuje se to
"Magické noci: A Tribute
to Plastic People".
Lábus: No, ostatně, to už je
druhej Tribute. V prosinci
1995 vyšel od Fiction "Tribute to The Velvet underground".
Mejla: To byla moje osobní záležitost.
Původní nápad byl udělat to jen s piánem
a kytarou a vydat
500 ks pro skalní Velvetovce jako připomenutí 30. výročí jejich
prvního veřejnýho vystoupení. Potom Kocour, když se rozhod, že to
vydá, tak začal mít nápady udělat to ve větším a kapele
se to nakonec taky líbilo, tak jsme se rozhodli udělat to jako Fiction
a v normálním
nákladu. Problém byl v tom,
jak to pojmout? Bylo jasný, že nemá smysl dělat to jako Velveti.
Protože proč? Od toho jsou tady Velvet underground revival, anebo to
udělat úplně jinak - to se nám taky příliš nezdálo, takže jsme
se nakonec rozhodli udělat to tak, že Fiction hrajou Velvety. Myslim,
že to bylo úplně nejlepší řešení, jsem s tím
skutečně spokojenej.
Lábus: Zaregistroval jsem, že
tam je na všech věcech jako host uvedenej Tadeáš Věrčák.
Mejla: Tam je ještě jako host,
ale potom, co to s náma
nahrál a udělal
i pár
koncertů... my jsme tedy mysleli, že uděláme jenom jeden koncert,
ale pak volali z Brna,
Ostravy, z Uherskýho
Hradiště, že by to chtěli dělat i tam,
tak jsme to odjeli a Tadeášovi
se s náma
zalíbilo, takže s náma
zůstal. Čili Tadeáš je dneska právoplatnej člen kapely. Je
paradoxem, že on vlastně před lety začínal v Garáži,
kde jsem ho zaučoval hrát na kytaru. Potom jel s Půlnocí
do Ameriky, protože Křivka byl pro americkou manažerku naprosto nepřijatelná
osoba, nemohla ho vydejchat, on je Jirka takovej trošku zvláštní.
Takže jsme požádali Tadeáše a on
potom už zůstal s Půlnocí.
Lábus: A co
ostatní členové Plastiků, ty do Best Of PPU nebudou mluvit?
Mejla: No mluvit můžou, ale těžko
mi to můžou zatrhnout.
Lábus: Doufám
jen, že tam bude i Kanárek,
což je podle mě nejlepší věc, jakou jsem slyšel..
Mejla: Kanárek? Na desce bude.
Ale víš o čem
ten text je? To je jaksi alegorie příběhu Ježíše Krista v židovskym
pojetí, Ježíš je ten kanárek. A když
si ten text řekneš, tak je ti to jasný. Což samozřejmě nikdo
neví, jenom autor a pár
lidí, kterejm jsem to řekl. O to
je to zajímavější, ale že by to byla nejkrásnější píseň? S Kanárkem
je spojena jedna příhoda: když jsme s Půlnocí
hráli v Chicagu,
tak došlo ke kolapsu Míši, byla v jinym
stavu a vypadalo
to, že nebude moct zpívat. Ale na koncert se přišel podívat Elliot
Sharp, což je slavnej kytarista a saxofonista,
vystupuje většinou sám, a přišel
do šatny zjistit, co se děje. Když jsme mu vyložili situaci, říkal,
abysme aspoň začali, že by s náma
zahrál na saxofon pár skladeb, něco zná, což mě teda hodně
zarazilo. Tak jsme se ptali co, například. Říkal "Little canary"
a já jsem
samozřejmě vůbec nevěděl, o co
jde, tak jsem se ptal: Pepo, vole, co to je, co je little canary? A on
na to: Kanárek, vole! Takže Elliot Sharp znal Kanárka a•Magický
noci pochopitelně, pár věcí z tý
první desky a uměl
je dokonce hrát, takže s náma
začal, odehráli jsme asi tři kousky, pak se Míša vzpamatovala a koncert
byl skvělej.
Lábus: A jak
se ti líbilo jinak v Americe?
Byl jsi vyvalenej?
Mejla: Když jsem jel úplně
poprvé, tak jsem tam jel na soukromý pozvání, pozval mě Honza
Pavelka, všechno mi zaplatil, ale člověk ať chtěl nebo nechtěl,
byl přece jenom ovlivněnej bolševickou propagandou, jako že po
devátý hodině nemůžeš na ulici, abys neskončil na krchově, takže
asi 14 dní před odletem jsem zahájil intenzivní tréning jak přežít
New York, trénoval jsem kung-fu a rychlý
útěky a tak.
Cesta byla samozřejmě taky peklo, protože jsem letěl poprvé
letadlem a ono
se celejch 8 hodin klepalo, takže já se 8 hodin modlil Otčenáš a Zdrávas
Maria, abych přistál živej a zdravej
v New Yorku.
Ovšem Honza, kterýho já jsem pamatoval když odsud odjížděl s mocným
plnovousem a dlouhou
houní, tak v tom
strašnym davu na letišti jsem nikoho takovýho neviděl a jenom
jsem slyšel jeho jedovatej a nezaměnitelnej
smích a pak
už jsem stál sám v hale,
jenom s igelitkou
v ruce,
zoufalej a opuštěnej.
Nakonec ke mně ale přistoupil úplně cizí člověk a mluvil
na mě Honzovym hlasem. New York je prostě nádhernej, ze všech měst,
který jsem viděl, je mi po Praze svou atmosférou asi nejbližší.
Pak jsme jeli ty turné s Půlnocí,
při prvním jsme měli strašlivou trému a před
koncertem v New
Yorku jsem myslel, že to skutečně nepřežiju, že mě složí
infarkt. V klubu P.S. 122, což je poměrně slavnej klub, a americká
manažerka, když viděla, jak jsme vyklepaný, říkala: Pojďte se
podívat... A na
Druhý avenue byl takovej hrozen lidí, my mysleli, že tam přijde tak
od deseti do padesáti lidí, tam šílenej dav a ona
říká: Víte kdo je u dveří?
(tam někdo lomcoval dveřma) Kytarista od Sex Pistols! Já říkal: Ty
vole, už to začíná. Pak klub narvanej a ona
pokračovala: Támhle sedí Robert Christgau, největší sekyrník z hudebních
kritiků, deset let nenapsal dobrou krititku. A támhle
sedí Ron Wood, kytarista Rolling Stones. Takže něco šílenýho, pak
začal koncert a bylo
to naprosto super, super, protože americký publikum je jiný než český.
Tady máš někdy pocit, že 80% publika jsou hudební kritici, který
si nepřišli poslechnout, ale jenom kritizovat, zatímco tam se přijdou
bavit a když
se jim to nelíbí, tak prostě odejdou, ale nevypustěj jedovatou
slinu.
Lábus:
Jak se líbila Amerika Magorovi?
Mejla:
Magorovou hlavní aktivitou v New
Yorku byla vybírání kontejnerů a skladování
všech možnejch krámů od televizí, ledniček, lahví, plechovek, nějakejch
hadrů a všeho
možnýho, tak tuhle veteš skladoval u Honzy
Pavelky v pokoji
s tím, že
musí něco z Ameriky
přivézt domů. A jednou
jsme šli nočním New Yorkem z jakýhosi
baru a proti
nám vyrazil z ničeho
nic obrovskej, dvoumetrovej černoch a Magor
se mu postavil de cesty a >svojí
chatrnou angličtinou mu řiká: "S tebou kdybych seděl v kriminále,
tak nepřežiješ do rána!" Černoch ztuhnul, kouká na něj, pak
se začal šíleně smát, plácal se do svejch obřích stehen a ptal
se Magora: "Proč myslíš?". Magor říká: "No protože
seš měkej!" A on
se začal smát ještě víc, pak si odpliv a řiká:
"No, kdybych byl měkej, tak bych byl v kriminále".
A vítězně
odešel tmou, zatímco Magora to úplně odrovnalo.
Lábus :
No, pokud vím, to tobě se černoši v Americe nevyhli. Co třeba China
Town?
Mejla:
No tam mě okradli. Dostali jsme nějakej honorář a já
vyrazil do China Town něco si koupit a v nějakym
obchodě jsem chtěl nakoupit a zjistil
jsem, že peněženka je v prdeli,
ale to je taková běžná příhoda...
Lábus :
Mně říkal Kába, že na Americe ho právě nejvíc zklamalo to,že
někde usnul nalitej na ulici, v kapse
měl 200 dolarů a když
se vzbudil, tak je tam měl pořád...
Mejla :
Von usnul hlavně na slušnym místě...
Lábus :
Potkal jsi tam nějaký Indiány?
Mejla :
Samozřejmě! Byli jsme v Buffallo,
kde jsem měl sraz s Vráťou
Brabencem a Paulem Wilsonem, poněvadž do New Yorku to pro ně bylo z Kanady
moc daleko, tam jsme hned první večer zapadli na předměstí do nějakýho
plechovýho baru a tam
byla taková indiánská partička. Byli to sourozenci, dva bráchové,
ségra a nějakej
bratranec a já
jsem si dal pár panáků a pak
jsem za nima šel a tou
mayovskou indiánštinou jsem pravil ,Mé srdce vzlétá jako sokol' a tak
podobně, z čehož
oni byli nadšený. Ptal jsem se jich, jestli bych s nima
nemohl nějakej čas zůstat a oni
vyprávěli, jak přišli při nějaký autonehodě o rodiče,
takže žijou s dědečkem,
což byl přímej následník nějakýho slavnýho náčelníka, teď si
bohužel nemůžu vzpomenout kterýho, a že
se musej dodržovat určitý pravidla, který tam trvaj, takže bych
musel složit nějaký zkoušky. Jedna z nich
byla plavání přes nějaký jezero, já neplavec jsem byl v prdeli.
Ale bylo z toho
nádherný posezení. Byla tam s náma
nějaká socioložka, která s nima
neustále chtěla rozebírat postavení Indiánů. Oni bydleli za
Buffallem, měli tam nějakej domeček na kolečkách a jezdili
si, kam je napadlo. Říkala jim, jak je to hrozný, že se celý staletí
degenerujou alkoholem a že
je nejvyšší čas přestat a ějak
se zapojit do společnosti. A ty
kluci se smáli a smáli
a říkali,
jak jim to chutná... A ta
holka se jmenovala Sunshine, Sluneční paprsek...
Lábus:
Rád bych se vrátil k otázkám
vzniku nových skladeb: jak tvoříš, máš nejdřív text, nebo jak
ten porod probíhá?
Mejla :
Většinou to dělám tak, že si čtu básničky a pak
se něco objeví (anebo taky neobjeví), chvilku si s tim hraju, brnkám si na kytaru, občas i >na
klávesy. No a když
se to ujme, tak se to ujme a když
se to neujme, tak se to dá Garáži (smích)... Hned si při tom představím
svý basový linky, a na
to pak nabalim ten zbytek. Důležitý je mít představu, jak by to mělo
znít. Pak si to nahrávám, anebo si to pamatuju. Připravím si čtyři
pět věcí a s nima
pak začneme něco dělat, trošku se tím i bavím,
ne že bych s každou
věcí hned utíkal na zkoušku. Hlavně jsem si nikdy nemyslel, že
jsem hudebník, to pochopitelně necejtim.
Lábus :
A když komponuješ,
máš představu pro koho bude. Jestli pro Garáž, Fiction nebo někdo
jinej?
Mejla:
To záleží z velký
části na textu. Ale já to nesypu z rukávu
a neřikám
si: tohle je pro Dégéčka. Prostě když mě Garáž požádá, jestli
bych jim neudělal dvě písničky, tak si vezmu texty a buď
se začne něco rodit nebo nezačne.
Lábus:
A u Fiction
vznikaj nějaký nový věci nebo jste se soustředili na ty remixy
Plastiků?
Mejla:
Ty Plastici jsou spíš takový osvěžení, my máme s Fiction
připravenej materiál na druhou desku, která by měla vyjít u Indies.
V dubnu
jdeme do studia, takže v květnu,
červnu by měla bejt na pultech.
Lábus:
Takže pak následuje klasická šňůra?
Mejla:
My nejsme kapela, která chce hrát každej pátek, sobotu a neděli.
Budeme dělat dvě šňůry, jednu na na jaře, duhou na podzim,
pojedeme tři neděle a dost.
Ono je to strašně úmorný, já už jsem přece jen starší
kousek.... Lidi maj většinou představu, jak je to nádherný, jenže
je to naopak šíleně úmorný. Já si dovedu představit, že kapely,
který maj zázemí a techniky,
tak pro ně je to možná příjemný. Jenže někam přijedeš, vytaháš
aparaturu, následuje zvuková zkouška, odehraješ koncert, složíš
aparaturu, propiješ honorář, jdeš spát, druhej den nataháš
aparaturu do auta a jedeš
jinam. Pak po 14 dnech přijedeš domů a jseš
tejden hotovej. Není to žádnej med. Obdivuju kapely, který jezděj
každej víkend ty tancovačky. My i když
připravujeme nový věci, tak to děláme tak, že já přinesu nápad,
Dušan zpracuje, Honza si udělá bicí, kluci kytary, Jitka zpěv, pak
to dáme dohromady, tejden se tím zabejváme ve zkušebně a pak
jdeme do studia. Mně to vyhovuje, samozřejmě začínající kapely
potřebujou zkoušet, aby se nějak daly dohromady, ale tohle jsou lidi,
který maj tady to za sebou a domácí
příprava je myslím úplně dostačující. Pak se to za ten tejden
sjede. To úmorný zkoušení třikrát tejdne, uf uf...
Lábus:
A co když ti někdo
vyčte, že tvoje hudba je v podstatě
stejná, nikam se nevyvíjí?
Mejla:
To mě spíš těší, když si vezmeš ty kapely, který jaksi měněj
svůj styl podle toho, co zrovna frčí, chvilku jsou trošku jako
Nirvana, chvilku jsou trošku jako něco jinýho,
tak asi toho vlastně nemaj moc co říct.
Lábus:
Myslíš si, že z tohodle
pohledu ti doba, v který
jsi žil, víc dala, nebo vzala?
Mejla:
To je otázka! Občas mám takovej dojem, že dnešní sedmnáctiletý,
dvacetiletý kluci, který začínaj hrát bigbít, tak že spíš
jejich první otázka je, co od toho můžou čekat, kolik jim jaká
firma vydá CD, kolik za to dostanou, kolik dostanou za koncert. O tohle
jsme se nestarali. Já jsem se spíš vždycky ptal co jsem tomu dal sám?
Jestli jsem tomu dal opravdu všechno, anebo jestli jsem to šidil. A až
potom si můžu odpovědět, co mi bylo dáno oplátkou. A rozhodně
bych neřekl, a to
z mnoha
pohledů, že mi to něco vzalo.<
Lábus:
To mi trošku koresponduje s obecným
názorem, že umělec, kterej netrpěl, nemůže bejt vyjímečnej...odlišnej...
Mejla :
No jo, ale jaký utrpení, do prdele? Jediným utrpením můžou bejt
kocoviny po koncertech, noční únava a prázdnota,
ale jaksi...
Lábus :
Ale ta doba přece nebyla sranda, proč to zlehčovat. Teď se na to dá
možná s úsměvem
vzpomínat, ale tehdy to žádná legrace nebyla...
Mejla :
Samozřejmě, že ty okamžiky, kdy sedíš u výslechu
a perou do
tebe, tak ty jsou krajně fyzicky i psychicky
nepříjemný, ale to patřilo prostě k tomu.
Já to nechci zlehčovat, ale netvrdím, že mi to něco vzalo, to ne a nikdy
jsem tak ani neuvažoval. My jsme se bavili, prostě veselý ghetto...
Lábus:
A nepřijde ti v těchhle
souvislostech legrační, když pak slyšíš, jak Katapult, Olympic
nebo Neckář nemohli svobodně tvořit a jak
jim bolševik šlapal na paty? Když to tedy slyšíš navíc z jejich
úst?
Mejla :
Já se tim nezabejvám, ale v devadesátym
roce jsem viděl nějakou televizní besedu na toto téma a Petr
Janda, proti kterýmu nic nemám, jednak ho osobně neznám a když
jsme se potkali na OSA, působil na mě jako milej chlapík, ale tehdy mě
skutečně zarazilo, když líčil, jak to bylo krutý, že musel schovávat
copánek a nesměl
mít náušnici. To jsem si říkal, že to přece nemá zapotřebí. A skutečně
nevím, proč to říkají. Jestli si tím kompenzujou nějaký pocity
viny, ale před kým? Vždyť už to nikoho vůbec nezajímá. Proto
taky o tomhle
období nerad mluvim, myslím si, že mělo váhu o tom
mluvit tehdy, a nikoli
teď. Tehdy jsme třeba jezdili po městech s Ivem
Pospíšilem, pouštěli Plastiky, Garáž (takovou osvětovou besedu
jsme dělali) a lidi
chodili, nikomu to kupodivu nevadilo. Pouštěli jsme filmy, i když
s těma filmama.... To jsou takový ty notoricky známý z Postupic,
film z Bojanovic
se ztratil někde ve Francii a něco
je pořád v archivu
Ministerstva vnitra a Čuňas
není schopnej sejít těch pár schodů do sklepa a najít to, notabene to byl jeho film.
Lábus:
Nemůžeš ale nad minulostí mávnout rukou.... Mám-li se k ní
vrátit, co to bylo za pocit, když se za vás v 76
postavili intelektuálové a významný
osobnosti, který s váma
neměli vlastně nic společnýho?
Mejla:
To bylo v kriminále,
v tý
lehký beznaději, protože jsme věděli, že se chystá velkej proces
a že
z toho
chtěl udělat velkej skandál a když
mi advokát špitnul, že existuje petice, kterou podepsalo asi 200
statečnejch, tak jsem byl příjemně překvapenej a nerad
slyším, když o tom
někdo mluví jako o politickym
kalkulu. My jsme rozhodně nebyli žádnej politickej kapitál, spíš
naopak, námi si mohli jedině uškodit. Tihle lidi mě nesmírně potěšili.
Na druhou stranu mě zrovna tak mrzelo, že v podstatě
kolegové - i když
já jsem se za hudebníka nikdy nepovažoval - to absolutně ignorovali,
z týhle
strany se neozval jedinej hlas. Nikdo.
Lábus:
A nakonec
plno z nich
se nikdy žádný nehrávky nedočkalo, ačkoliv by pro ní zapřeli
vlastního bráchu. Jakej to byl pocit, když se ti dostala třeba ta úplně
první deska poprvý do rukou?
Mejla :
No byl jsem strašně šťastnej, to bylo tehdy něco. V cosi
podobnýho jsme prostě ani nedoufali. Hlavně jsme ten materiál na
první desku nepřipravovali s vědomím,
že by z toho
mohla deska někdy bejt. Podle toho to taky vypadá. Ono by to asi
nebylo ale lepší, i kdybychom
o tom
věděli. My to dělali s představou,
že se udělá kazeta pro pár přátel. Výsledek byl pak skvělej. I když
z tý
první obrazový přílohy taky nejsem zrovna dvakrát nadšenej, protože
tam byla politika až příliš vypíchnutá, ty tanky, pionýři...proč?
Paul Wilson se nám snažil vysvětli, že na tom nemá nejmenší vinu,
přesně věděl, že nám to bude vadit, ale ti Francouzi, který to dělali,
to tak prostě cejtili. Když jsem v byl
New Yorku v nějakym
velikým megastoru a hrabal
se tam v elpíčkách
objevil jsem tam LP Egon Bondys Happy Hearts Club Banned. Prodavač okamžitě
vystartoval, že je to naprostá rarita a že
už to nikde jinde než u něj
neseženu, že má poslední dva výlisky..
Lábus:
Prásknul ses?
Mejla:
Ne, pochopitelně! Ale ptal jsem se: Kolik? On říkal: , Padesát', což
je teda úplně vrchol. Bejval bych si jí koupil, protože ji nemám.
Lábus:
Ty nemáš svoje vlastní placky?
Mejla:
Ne. Mám jenom Půlnoční myš. Já to vždycky někomu dám, že se
zrovna ty divíš...? Holt nejsem sběratelskej typ, nemám třeba ani
jedno Vokno a tak.
Já vim, že ty to archivuješ a je
určitě dobře, že se o to
někdo stará...
Lábus:
Ale ty ostatní nahrávky byly už připravovaný jako elpíčka?
Mejla:
Ty byly koncipovaný jako elpíčka, ano. I Hovězí
porážka, která nakonec na desce nevyšla, tu se nějak nepodařilo udělat,
protože Vráťa to v Kanadě
nějak technicky nezvládl, že ji snad zničili ve studiu, čemuž já
moc nevěřim, ale přesně samozřejmě nevim, jak to bylo.
Lábus:
Mě by zajímalo, jak se ta vaše muzika dostávala ven, jakejma kanálama...
Mejla:
Materiál třeba na tu první desku, kdo to odvezl? Já mám dojem, že
to byl Paul Wilson a všechny
ty další šly přes Vaška Havla jakejmasi diplomatickejma stezkama.
Lábus:
A nedočtem
se to ani v Pravdivym
příběhu Plastic People, jakožto dramatickou zápletku?
Mejla:
Myslím, že Magor tuhle knihu už nedotáhne. Já jsem mu do toho trošku
šlápnul tou knížkou, co jsme dělali s Honzou,
ale nemyslím si, že by to chtěl dokončit. Což je veliká škoda, říkal
jsem mu, že on bude vzpomínat úplně jinak a ty
dva pohledy by pro srovnání byly jistě zajímavý.
Lábus:
Jak vzniknul Dopis Magorovi?
Mejla:
To je asi jediná nahrávka PP, kterou nemám moc rád. Ne že bych se
za ni styděl, ale nemám ji rád, protože je tam na mě až příliš
mnoho patosu. Vznikla na Hrádečku po nahrávání Pašijí, kdy Vráťa
s Věrou
Jirousovou napsali text a Vráťa
říkal: Rychle něco vymysli, ale co máš po tejdennim nahrávání
vymyslet, měl jsem úplně vymetenou hlavu. Takže jsem k tomu
přistoupil tak, že jsem použil figuru Magické noci a nějaký
houslový a saxofonový
party z Pašijí
jsem jim dal zrcadlově, takže jsou odehraný pozpátku. Všechno bylo
točený naživo, i to
mluvení do toho. Vlastně ještě větší nechuť mám ke 100 bodům,
to už je vyloženě politická záležitost.
Lábus:
Proč politická? A proč
nejsou - stejně jako Dopis Magorovi - na kompletu?
Mejla:
Copak jsi to neslyšel? Právě proto.
Lábus:
Stalo se něco s nahrávkou
Pašijí, která byla realizovaná v 93
v Betlémský
kapli?
Mejla:
To seš na špatný adrese, já tam nehrál. To byl nápad Reného
Starhona, bubeníka různejch kapel, a Pašije
měl rád a zavolal
mi, že by dal dohromady partu a živě
by to odehráli v Betlémský
kapli a jestli
bych jim s tím
nepomohl. Mě to samozřejmě potěšilo, tak jsem byl na pár zkouškách,
občas jsem něco podotk, ale příliš jsem do toho nezasahoval. Ten
koncert je natočenej, master leží na Globusu a Kocour
to chtěl vydat, ovšem Vráťa Brabenec dostal šílenej záchvat jako
že to bylo hraný bez jeho vědomí a kdesi
cosi, což je podle mě dost nesmyslný. Ta věc byla jednou vydaná a skutečně
si s tím
může každej dělat co chce, aniž by potřeboval něčí souhlas.
Lábus:
Takže tobě nevadí, když různý partičky dávaj k lepšímu
věci od Plastiků?
Mejla:
No vůbec ne, naopak. Dokonce nedávno, někde na Moravě (Olomouc) to
bylo, za mnou přišli mladý kluci kolem 19, 20 a že
dělaj Plastic People Revival. Tak jsem byl úplně nadšenej. To je skvělý.
To jsem dost dobře nepochopil, proč Vráťa k tomu
přistoupil tak strašně, že až nějakýho právníka vyburcoval, aby
se do toho pustil. Vráťa by mohl snad požadovat autorský honoráře
za libreto, ale víc s tím
nemůže dělat. A navíc
většina těch lidí, který se na tom účastnili, jsou bezvadný
lidi. S Vráťou
se některý i znaj,
tak nevím, proč tak kategoricky odmítavé stanovisko.
Lábus:
Kategoricky odmítavý stanovisko měla spousta lidí k tvojí
historický fotce s Karlem
Gottem, pro Honzu Brabce to dokonce znamenalo konec rock and rollu v Čechách.
To se bralo taky dost politicky, jako to "tání ledů". Pod tímhle
snímkem byl titulek "Sojuz a Apollo",
jestli se nepletu....
Mejla:
Každopádně ta hysterie mezi skalníma androšovcema byla trošku přehnaná,
ale na druhou stranu ten titulek, kterej pod tím v Melodii
byl, taky nebyl moc vtipnej. To vzniklo tak: Půlnoc měla přebrat Cenu
Melodie a já
po dlouhym přemlouvání Ivem Pospíšilem jsem se rozhodl, že ji v Paláci
kultury převezmu. Ovšem měl jsem s Pepou
Vlčkem domluveno, že až mi ji tam bude předávat oznámím, že je
mi líto, ale že cenu nemůžu převzít, protože několik mých přátel
- Ivan Jirous, Václav Havel - jsou ve vězení a že
si pro ni přijdu, až budou venku. Takovej byl scénář, ale během večera
se ukázalo, že to nepůjde, že k mikrofonu
nebudu vůbec připuštěn. Takže naprosto zhrzen jsem odešel k baru,
kde jsem dal pár paňáků a pak
jsem chtěl odejít. Ovšem vůbec jsem se tam nevyznal, tak jsem
bloudil po chodbách a najednou
u nějakejch
šaten vidím Karla Gotta a pár
lidí. Tak mu říkám: Nazdar Karle, co tady blbneš? A Karel
na to: Dobrý den, znám vaše osudy nazpaměť, sleduju je už 25 let.
Vám jde spíš o ty
sociální věci, mně vždycky šlo spíš o ten
hlasový projev... Prostě skvělej chlapík a bylo
tam pár novinářů, ty to vyfotili a já
jsem nakonec žasnul nad reakcí přátel, když to vyšlo v Melodii.
Jejich reakce byly prostě pozoruhodný. A Karel
Gott je skvělej muž, na
nic si nehraje, jemu jde skutečně o ten
hlasovej projev.
Lábus:
A jak
se ti líbí název jeho kapely: KGB (Karel Gott Band)
Mejla:
To je vynikající! Je vidět, že Karel je vtipnej chlápek.
Lábus:
Karel vymyslel KGB, název Půlnoc jsi vymyslel ty?
Mejla:
Jo.
Lábus:
A Fiction
taky?
Mejla:
Jo.
Lábus:
A věděl
jsi, že Fiction byla firma, která vydávala The Cure?
Mejla:
To jsem se samozřejmě dozvěděl až po tom. Ale Fiction byl samozřejmě
trošku odkaz na poslední kapelu Nico, která se jmenovala Faction, a jednak
protože jsme si od začátku říkali, že nebudeme v textech
řešit nějaký problémy, ale spíš prezentovat takový představy,
vize a tak.
Fikce. Půlnoc měla být původně Maskovaní bandité rytmu, ale zvítězila
proto, že o půlnoci
umírá cosi starého a rodí
se cosi nového a zároveň
to byl trošku odkaz na edici Půlnoc, kterou měl s Ivem
Vodseďálkem v padesátejch
letech Egon Bondy.
Lábus:
Proč se v tvejch
kapelách potom objevily ženský? V Půlnoci,
ve Fiction... Z důvodu
hlasovýho fondu?
Mejla:
To má samozřejmě svoje důvody. Jednak v rock'n'rollu
je ženskej hlas trošku zvláštností a vyjímkou,
uřvanejch rockerů máš všude 24 hodin denně. Ale základním problémem
byl ten, že v ůlnoci
neuměl nikdo zpívat. Já o sobě
nikdy nemůžu říct, že umím zpívat, a neuměl
to tam vlastně nikdo a když
jsme dostali tu odvahu, že budeme hrát na veřejnosti, tak jsem spojil
svojí vizi ženskýho hlasu, kterej ten bigbít posune někam do
jinejch poloh, který mám rád. Asi nemusim připomínat Nico, nebo
Laurie Anderson nebo Patti Smith, tam cejtim nějakou zvláštnost,
kterou u chlapů
vycejtim jenom zřídka a za
druhý ten důvod, že prostě nemáme pěvce...
Lábus:
Takže tě jistě potěší, že o Patti
Smith je v tomhle
čísle obsáhlej materiál.
Mejla:
Patti Smith jsem měl vždycky rád, došlo i k setkání
s Ivanem
Králem, můžu říct, že jsme přátelé. Pro mě bylo setkání s ním
trošku zvláštní, protože jsem znal ten film, v 76
roce dělali večer, kde Patti četla 100 bodů a Ivan
jí s tim
nějak pomáhal. To jsem si velice považoval, protože vím, že byla učiněna
celá řada pokusů, byl kontaktovanej Zappa, Lennon i další,
a všichni
se na to vybodli anebo vůbec nereagovali, ale Patti to udělala.
Lábus :
A zase
causa Plastic People.... 4. prosince to budou tři roky, co jste hráli
s Plastikama
v původní
sestavě v Roxy,
má to nějaký pokračování?
Mejla:
Na to rád vzpomínám, jednak ty čtyři zkoušky, který jsme měli,
tak to bylo opravdu zvláštní, vidět se zase s Michalem
Jernekem a něco
s ním
dělat po těch mnoha a mnoha
letech, stejně tak se Števichem, s kterym
jsme tu kapelu dávali vlastně kdysi dohromady. Takže to bylo takový
velice zvláštní pocit. Já jsem rád, že éra PP byla pro mě uzavřená
právě tímhle koncertem. Po pětadvaceti letech!
Lábus:
Připadáš si starej?
Mejla:
Někdy si připadám strašně unavenej. Tělo už má svoje odkroucený.
Ale nevím, co mám definovat pod pojmem stáří. Ale divokejch večírků
se neúčastnim. A vlastně
o žádnejch
ani nevím...
Lábus:
Ale když jste hráli v Lounech,
tak jste se řádně zasekli...
Mejla:
Tam to totiž bylo mimořádně příjemný. Byl jsem skutečně hrozně
rád, že jsme tam hráli. A že
publikum nás vzalo normálně. To bylo v době,
kdy jsme se rozjížděli a měl
jsem z toho
trochu strach, jestli nebudou mít houně na kluky nějaký hlášky,
ale ukázalo se - na to že tam bylo nějakejch 1 300 lidí - že jsou
prostě houně vynikající.
Lábus:
A neměli
bratři Vozáryové trauma z davu
mániček pod podiem?
Mejla:
No trauma neměli, protože jsou úplně normální kluci. Oni mívají
spíš trauma z toho,
když někam přijedem a objeví
se tam hrstka fanynek Oceánu, ale to bylo úplně ze začátku, teď už
nechoděj, anebo když přijdou, tak se už neprojevujou tak trapně.
Lábus:
A jsme
u žhavý
současnosti, u kapely Fiction. Půlnoc skončila, DG moc nehráli, takže jsi cejtil volnej
prostor...
Mejla:
To má samozřejmě souvislost. Vznik Fiction a konec
Půlnoci, má to svoji logiku. Když Půlnoc skončila v New
Yorku nahrávání City Of Hysteria, tak Míša Němcová a Petr
Kumandžas oznámili zcela nečekaně, že končej. V podstatě
ten den, kdy jsme nahrávání dokončili, to byl ovšem průser, protože
pro Američany to byla naprosto neslýchaná věc, aby kapela z Evropy,
která dostala takovouhle šanci, která měla vynikající kritiky a všechny
předpoklady, aby se to rozjelo, tak se rozpadne. Takže potom jsme
vzali novou holku na zpěv a novýho
bubeníka, hráli jsme dva roky ale ten stín tam pořád ležel a my
se nemohli hnout z místa.
Ne že by byli nový lidi špatný, ale haprovalo to, vadilo to, atmosféra
v kapele
byla nevalná a hledali
jsme z toho
východisko. Já jsem v tý
době byl požádanej, abych s Milanem
Knížákem a Dušanem
Vozárym (o kterym jsem věděl jenom to, že chodil před lety na přednášky
k Láďovi
Hejdánkovi a že
hraje se skupinou Oceán, proti který, jen tak mimochodem, jsem nikdy
nic neměl), abychom udělali společně nějakou píseň k Týdnu
nemocných AIDS, který měl probíhat v klubu
Radost před třema lety. Sešli jsme se spolu, mluvili o tom,
a já
zjistil, že Dušan je prostě normální kluk. Vyprávěl, že začal
hrát bigbít díky tomu, že znal Plastiky, měli v Budějovicích
kapelu Svatý pondělí a hráli
skutečně ten nejtemnější underground, například s nima
hrál René Starhon, kterej hraje s Velvet
Underground Revival. Časem se jejich hudební vývoj dostal jinam, ale
to je normální. V tý
době se rozapadl shodou okolností Oceán a já
jsem si říkal, že by stálo za pokus integrovat Dušana do Půlnoci,
což se ale u většiny
setkalo s odmítnutím.
Takže toto byl vlastně první kontakt. Pak jsme s Půlnocí
absolvovali ještě asi tři zkoušky a rozpustili
jsme to. Já díky tomu, že jsem znal Dušana, tak jsem s ním
začal dávat dohromady kapelu, hledali jsme další lidi a bylo
to...
Lábus:
A na čem ses podílel
když skončila Půlnoc a nebyli
ještě Fiction?
Mejla:
To jsem s Dušanem
Vozárym dělal židovský lidovky, umplugged. Milan Bartalský, to je
kluk z Bratislavy,
zpívá tam v synagoze
a má sbírku
desek, kde jsou židovský lidový písničky. A měl
hroznou potřebu to udělat. Dušan se s tím
nějak trápil a vůbec
to nemohl odstartovat. Tak jsem mu s tím
píchnul. Pozval jsem pár lidí, Pepu Janíčka, Tomáše Schillu a z Dégéček
Veroniku Hánovou, ta zase svý kolegy, ona hraje gotický kapele
Gotthartd, udělali jsme takovou větší partu a nahráli
jsme to.
Lábus:
Pro mě ale nejlepší koncert, kterej jsem měl možnost vidět na
vlastní oči bylo taky z tvýho
mezidobí, a byli
to DG 307 v Roxy,
někdy v 93
roce, to byla ta rozšířená sestava a bylo
to úžasný... Prochodil jsem celou noc po Praze. Jak vznikala
tahle...symfonie?
Mejla :
No to víš, čelo, viola, housle... To vzniklo potom, co jsme udělali
s Pavlem Uměle
ochuceno, což bylo odrazem k čemusi
dalšímu. Půlnoc v podstatě
už neexistovala, nová kapela nebyla ještě zdaleka na obzoru, čili
jsme měl čas a mohl
jsem se tomu věnovat, a myslím,
že to docela vyšlo. Koncert v Roxy
se nahrával, ale byl tam nějakej technickej problém, takže nahrávka
není úplně dobrá, ale rozhodně by k dispozici
měla bejt a možná,
když si to poslechneme s odstupem,
bude se nám to zdát pro vydávání dostatečně dobrý. U DG
307 hrálo vždycky velkou roli, jaká je vnitřní nálada, co tam
hraje za lidi a spousta
dalších takovejch vnějších okolností, samozřejmě i to,
jak je na tom Pavel sám se sebou. Dalšího projektu DG 307, jsem se už
neúčastnil, právě proto, že jsem měl jinou kapelu.
Lábus:
Mně se hrozně líbí vůbec celý CD DG 307 Uměle ochuceno. Jak byl připravovanej
tenhle projekt?
Mejla:
Tahle deska bohužel nějak zapadla a zanikla,
hodně to je asi vinou vydavatele a jeho
distribuční nesítě. Původně jsme měli nabídky od Reflex records
a od
Globusu, ale přesvědčil mě nakonec Újezd, kterej nabídl nejlepší
podmínky, bohužel jen teoreticky, jak se nakonec ukázalo. Ten efekt
byl prostě mizernej a dost
nám ublížil, měli jsme to udělat jinde. Tak tahleta věc byla po
dlouhých letech zase něco, na čem jsem dělal společně s Pavlem
Zajíčkem. Ty věci jsme v podstatě
měli hotový za tejden, Pavel mi zavolal, že má nějaký nápady, dal
mi texty, já měl taky něco v hlavě.
Nejdřív jsme to chtěli udělat ve dvou, že to bude čistě
elektronická záležitost, ale pak mi začalo bejt jasný, že jsou tam
místa, kde je zapotřebí někoho, kdo umí zpívat. Tak jsme do věci
zapojili Míšu Němcovou a během
tejdne to nahráli. Žádná improvizace tam nebyla, každá skladba
byla nazkoušená ve zkušebně.
Lábus:
Sleduješ DG 307 jak je teď dělá Pavel Zajíček bez tvojí pomoci?
Mejla:
DG 307 jsou moje srdeční záležitost, byl jsem na posledním koncertě,
a mně se to líbí
hodně. Bohužel, tenhle koncert se moc nepovedl, protože byl v novým
klubu v Železný
a aparatura
tam není ještě moc zaběhlá, byly tam slyšet jen bubny a nic
víc a Pavel
po každý písni truchlivě říkal: "Dnes se nedaří".
Lábus:
Teď věnuješ veškerou energii Fiction.... Materiál na další řadovou
desku je tedy ve stadiu zrodu?
Mejla:
Snad budou ti Indies to pravý. S Popronem
jsme se rozešli kvůli jejich distribuci, která je vůči nám
naprosto nezodpovědná. Oni předpokládali, že udělaj reklamu na známějších
jménech Hlavsa/Vozáry a že
to půjde samo. Což se samozřejmě nestalo. Nestalo se to z mnoha
důvodů. My jsme od začátku tvrdili, že jsme začínající kapela,
tak potřebujeme podporu jako kdokoliv jinej. Dopadlo to tak, že když
rozeslali nabídkový katalog po firmách a tam
bylo napsáno Fiction, tak obchodník to neznal a tudíž
neobjednal. I přes
to se prodalo podle mýho odhadu 5 000 kusů, což je dost, ale mohlo se
toho prodat víc, kdyby měl Popron zájem.
Lábus:
Ale když si vezmeš, na kolika deskách nakonec hraješ, tak ses dostal
na úroveň, já nevim, Olympicu nebo Hanky Zagorový. Akorát, že oni
si za to postavili vily a jsou
za vodou.
Mejla:
Holt musíš brát v potaz,
kolik se jich taky prodalo. Když ti řeknu, že jsem musel jít vloni v létě
dělat uklízeče, tak to mluví asi za všechno.
Lábus:
Kolik se vlastně čeho prodalo?
Mejla:
Těch plastikovskejch souborů 2 000 kusů, nejvíc se prodalo tý první
Půlnoci, to bylo asi 42 000 kusů, jenom LP, CD bylo vyrobeno hrozně málo,
snad 2 000, takže ty vynyly hodily asi 60 000,- korun, tehdy se ty
desky prodávaly snad za pade a navíc
to nedostaneš najednou, to občas něco pošlou, takže to neudržíš.
CD City Of Hysteria, to byla dost smůla, protože v okamžiku,
kdy se dozvěděli, že kapela se rozpadla, tak to přestali okamžitě
distribuovat, co bylo na prodejnách stáhli a ">vloni
na jaře zase něco pustili ven. Potom to převzala BMG a prodali
tady asi 5 000 ks cédéček, v Evropě
nevim. Ale ty to udělali už v licenci.
Globus bude dělat dotisk tý plastikovský CD kolekce, vynyly ne, CD
jo. Podle mě je Globus firma, která dává sem tam prostor i nějakejm
neznámejm kapelám. I když
já stejně neposlouchám nic kromě Dead Can Dance, Calea a Reeda.
Lábus:
A líbí se ti něco
z český scény?
Mejla:
Hodně ta sólová Topolova deska, Ivan Hlas, Načeva, líbilo se mi i na
tom Slamníku....
Lábus:
Udržuješ nějaký takový muzikantský kontakty?
Mejla:
Ne, já se nepovažuju za hudebníka, tak o čem
bych se s nima
bavil?
Lábus :
Ale vždyť ten tvůj hudební rukopis je přece vyjímečnej...
Mejla :
Dobře, ale já o tom
prostě nevím, nezabejvám se tím a dokonce
jsou mi ty rokeři trošku protivný. Vidím v tom
takovou pózu, kožený bundy, stylizaci a to
nemám rád.
Lábus:
Takže na koncerty..
Mejla:
Vůbec nechodim. Abych ti pravdu řekl, mě už ten bigbít někdy
opravdu sere. Jedu autem, poslouchám rádio a slyšim
kravál, kravál, kravál, všechno je úplně stejný, nějaká módní
vlna přijde ze zaoceánu, tady se toho chopěj desítky kapel, všechny
to mastěj stejně a nerozeznáš
jednu od druhý.Z rock'n'rollu
se stalo to nejodpornější spotřební zboží.Nemyslím tím
rock'n'roll jako životní pocit, ale i z toho
se stal strašlivej obchod, koukni se na to, navlečený do bundiček,
hrajou si na děsný tvrďochy, všichni jsou úplně stejný a to
se mi zdá hrůzný. Kolikrát si z těchhle
důvodů říkám, že bych se na to nejradši vybod, protože vidíš,
co se z toho
stalo, jak se vytrácí takovej ten náboj a to
sdělení, který opravdickej rock'n'roll nese. Já nechci nikoho poučovat
nebo mudrovat, ale ta osobní výpověď, to je to nejdůležitější.
A to chybí
těm televizním "rockerům", který si hrajou na drsňáky.
To neberu.
Lábus:
Ale ty jsi hrál ve filmu Válka barev taky pěknýho drsňáka... Šéfa
ruský mafie a afghánskýho
veterána.. Jak jsi k tomu
přišel?
Mejla:
V létě, když
jsme byli asi měsíc ve studiu, jsem se vrátil a manželka
mi říkala, že mi denně telefonuje Filip Renč, o kterym
jsem věděl, že je to režisér a točil
film Requiem pro panenku. Domníval jsem se, že chce udělat klip.
Zatelefonoval jsem mu, dali jsme si schůzku a já
tam šel s tím,
že budem točit klip. Trošku mě zaskočil, protože mi chtěl přečíst
ve stručnosti výtah ze scénáře a já
se ptal: Na jakou píseň to bude, prosím tě? A on
taky znejistěl, tak jsme vyložili karty a on
mi přečetl scénář, kterej mi připadal jako docela pěknej
detektivní příběh se zajímavou zápletkou. A vysvětlil
mi, proč ten film dělá. To bylo především proto, že má roztočenýho
Golema podle Meyrinka a došly
mu na to finance, takže potřeboval udělat nějakej film na koukání,
aby v tom
mohl pokračovat. A moje
role se mi taky velice líbila, hrál jsem afghánského veterána, šéfa
ruské narkomafie v Čechách,
Kožuchina, takže jsem do toho prostě šel. Proč vybral právě mě,
na to jsem se nezeptal, ale v tý
chvíli jsem dělal, že je to prostě samozřejmý, koho jinýho,
takovejch nabídek denně odmítám... Hele, nepučil bys mi pětikilo?
Já beru až ve středu....
Lábus:
Hochu, tak jsi neměl končit v Radosti...
Mejla :
Do Radosti jsem šel na tejden vypomoc za někoho, kdo šel na dovolenou
a zůstal jsem tam
půl roku. Ale pak se začalo zkoušet a nebyl
na práci čas...
Lábus:
Takže kvůli hudbě jsi ani neměl možnost dosáhnout nějakejch služebních
postupů?
Mejla:
Ne, a už asi nedosáhnu.
Lábus:
Z čeho ti budou
vypočítávat důchod?
Mejla:
Já si přece platím sociální pojištění, co mám dělat, ale
zjistil jsem s hrůzou,
že mám doteďka odpracovanejch asi 12 let. Ale třeba v nějakym
důchodovym úřadě maj ty potřebný podklady, kde jsem kdy dělal.
Ale počítám, že budu stejně ve velkym balíku, takže žádnej důchod
nebudu potřebovat. A děti
pomůžou, Štěpán bude astronom..
Lábus:
Jé, to mýmu klukovi jsem vybral komerčního právníka, ty maj nejvetší
rita...
Mejla:
A hlavně bych řek,
že ho budeš brzy potřebovat, až tohle všechno vyjde....
Lábus:
Chceš v hudbě ještě
něčeho dosáhnout?
Mejla:
To já nechtěl nikdy, já si nedával nikdy žádný cíle.
Lábus:
Jseš tedy spokojenej s tím,
jaký desky po tobě zůstaly?
Mejla:
No, já je radši neposlouchám. Teďko jsem skutečně strašně spokojenej
s těma
Velvetama a doufám,
že s těma
PP budu taky. Vypadá to ne celkem slušnej nářez.
Lábus:
Takže už chybí jen unplugged...
Mejla:
No, unplugged Plastiků si nedovedu představit.
Lábus:
Jak ses dostal ke kapele Krysa?
Mejla:
Někdy začátkem 80 let jsem dostal dopis od Kubíčka, bylo mu tehdy
13 a popisuje mi svůj
osud, že je z emigrantský
rodiny a slyšel
Plastiky, který se mu strašně líbili. Roky utíkaly a on
mi občas psal. Pak se rozhodl že založí kapelu a drželi
jsme spolu takovej písemnej kontakt. V roce
1991 sem přijel se svojí kapelou nahrávat desku a chtěl,
abych jim na ní zazpíval Francovku, tak jsem to udělal. Nikdy jsem to
ale neslyšel.
Lábus:
Jak se ti jako kmotrovi líbí poslední CD Umělý hmoty, My dva a kněz.
Ta jako snad poslední neopustila ty koleje totálního undergroundu, zůstala
živým mementem II. kultury... Navíc Dino řádně soubor omladil, má
tam mimo Picka a Jindry
samý mladý divochy, za bicíma dokonce mimořádně sympatickou slečnu
a zvuk je těžce
přitvrzenej a drsnej...
Mejla:
Dino má tuhej kořínek. Pořád se snaží něco dělat, asi se chce nějakým
způsobem vyjádřit. Já opravdu nevím, jaký má teď Umělá hmota
publikum..
Lábus:
Myslíš, že se její a vaše
publikum nějak odlišuje?
Mejla:
Já na koncerty Umělý hmoty nechodím.
Lábus:
A máš přehrávač
CD?
Mejla:
Ne. Taky nemám žádný cédéčka, tak dvě, tři.D
DISKOGRAFIE
MILANA HLAVSY
titul
- rok natočení-- firma - rok vydání
DG 307 - DG 307 1973-75
1973-75 Globus 1991
PULNOC - PULNOC 1990 Globus 1991
PULNOC - CITY OF HYSTERIA 1991 Arista 1991
KRYSA - BIGBÍTOVEJ PODRAZ (jako host 1 věc) LP 1991 Globus 1991
GARÁŽ - DEMO 1987 1987-1990 Globus 1991
GARÁŽ - PRAHA (autorsky 2 věci) 1991 Radost music 1991
PPU - 100 BODU 1977 Eurock
PPU - DOPIS MAGOROVI 1978 samizdat mg. páska
PPU - FRANCOVKA 1974-1976 Globus 1992
PPU - ELIÁŠUV OHEŇ 1971-1976 Globus 1992
PPU - EGON BONDY'S HAPPY HEARTS CLUB BANNED 1974 Globus 1992
PPU - PASSION PLAY 1978 Globus 1992
PPU - SLAVNÁ NEMESIS 1979 Globus 1992
PPU - LEADING HORSES 1981 Globus 1992
PPU - HOVĚZÍ PORÁŽKA 1983-1984 Globus 1992
PPU - PŮLNOČNÍ MYŠ 1984 Globus 1992
PPU - BEZ OHŇU JE UNDERGROUND 1992 Globus 1992
DG 307 - UMĚLE OCHUCENO 1992 Újezd 1992
LORIEN - UNPLUGGED 1994 Aion 1994
GARÁŽ - No. 1 (autorsky 4 věci) 1981 Radost music 1993
GARÁŽ - NO PARKING! 1994 Monitor 1994
FICTION - FICTION 1994 Popron 1994
FICTION - A TRIBUTE TO VELVET UNDERGROUND 1996 Globus 1996 |