| 
         Kubin
        ale upadá díky ranám osudu během svého života znovu a znovu
        do těžkých depresí. To mohlo být důvodem k tomu, že se neustále
        pokoušel vést spořádaný život a zakotvit v bezpečí měšťanského
        života. Avšak na rozdíl od mnoha kolegů - umělců se nikdy nestal
        umělcem života. 
         
        Jeho nervové zhroucení ho nakonec přivedlo ke cannabisu. Jeho lékař
        mu předepsal lék, svého času velmi populární, který v podstatné
        míře z výtažku z cannabisu. Kubin ho hojně a denně používal a
        neustále bral větší než doporučené množství.
        
         
         
        Když mu bylo třicet, zemřel mu otec a to ho znovu uvrhlo do stavu
        mimo jeho zaběhlý rámec. Jeho nervové 
        rozrušení stoupalo, spolu s konzumací jeho medicíny, a to
        sebou přinášelo těžké sny a noční můry. Za těchto podmínek
        a s těmito podněty začíná Alfred Kubin s rukopisem svého románu. 
        
         
         
        Na „Druhé straně“ se ukrývá nereálný vysněný svět. Utopie,
        která je mu tak blízká, tomu co si vždy přál, pramení z jeho
        vlastní fantazie. Přesto však někdo jiný tahá za nitky v
        „Perle“ jak pojmenovává utopické město v říši snů. Sen se stává
        noční můrou, a Kubin popisuje skličující scénář zániku. 
        
         
         
        „Bezpočet mrtvol a umírajících, které jako umělec vytvořil, také
        ti jsou dětmi oněch děsuplných dnů“, vzpomíná Kubin na smrt své
        matky, jež byla příčinou jeho temných vizí. 
        
         
        Co tehdy Kubin ještě nemohl vědět bylo, že jeho vize se brzy měly
        státi skutečností. Utrpení a smrt, motivy jeho románů, to vše zažil
        v následujících letech důsledkem druhé světové války. 
        
         
         
        Hlavní postava „Druhé strany“ má nápadně mnoho společného se
        samotným autorem. Také ona je v podstatě kreslířem než literátem,
        kterýmžto způsobem  přenáší
        vyjevené myšlenky a popisy stavů z fikce do reality. Jsou zde
        patrny také další autobiografické paralely. „ Byla ve mně
        nikdy nepocítěná lehkost, nasládlá mdlá vůně pronikala z mého
        nitra vzhůru, mé pocity byly od základu proměněny, můj život
        nebyl nic než neuhasínající plamínek“ (z knihy Druhá strana z r.
        1909). Popisovaná lehkost, zvláště ale „proměněné pocity“, dávají
        tušit, že Kubin zde popisuje své vlastní stavy. Závoj temnoty se na
        chvíli zvedá a umožňuje tak krátký pohled na potřebu autora mít
        pocit bezpečí, které patrně jak se zdá nacházel ve své medicíně.
        
        
         
         
        Kubin
        konzumoval zrovna v době v které román vznikal, značné množství
        svého léčiva. Problémy co s nezřízenou kreativitou zmizely. Těžké
        sny ho sice soužily, ale vize ho zároveň poháněly k umělecké
        činnosti. „A nyní ke mně proudí 
        nápady v hojnosti, vybičováván nimi k práci dnem i nocí,
        takže již po dvanácti týdnech byl můj fantaskní román Druhá
        strana napsán.“ (citace z Kubinovy autobiografie).
        
         
         
        Kubin
        si nikdy nebyl s určitostí vědom, co bylo původcem jeho náhlého
        vzepětí. Dosáhly by stejně silné obrazy povrchu jeho vědomí také
        bez rauše z marihuany?
        
         
         
        O vizionářské síle cannabisu panuje více mýtů než prokázaných
        faktů, mohlo by se namítnout. Přesto je sklon k volně plynoucím hrátkám
        myšlenek důležitým znakem jeho působení. „Ke slovu se hlásí věci
        aniž by se ptaly po svolení,“ poznamenal Ernst Bloch ve svém
        protokolu o pokusech, které pocházejí z řady experimentů s cannabisem.
        Přitom je nepodstatné, zda „věci“ jsou povahy pozitivní či
        negativní. Vliv na zabarvení myšlenek jedinec ale nemá. Zjevně jsou
        Kubinovy vize podmíněny jeho dosavadními životními osudy, vyznačujícími
        se stálými ponurými myšlenkami, které díky cannabisu vyplouvají
        na povrch a tak potažmo nacházejí své místo v Kubinově díle. 
        
         
         
        Příčina, která spouští Kubinovo dílo se jistě nedá hledat jen v cannabisu,
        to by určitě bylo pomýlené a bylo by to vůči Kubinovi nespravedlivé.
        Droga může být vždy konec konců jen pomocným prostředkem jak
        skryté myšlenky přinést na povrch a nikdy nemůže nahradit zkušenosti
        nebo uměleckou kreativitu. 
        
         
         
        Nadměrné užívání tinktury, jíž Kubin věnoval každou
        volnou chvíli, učinilo konec chystaným románům. Zkoušel také hašiš,
        který mu nabídl jeho známý rakouský učenec, ale 
        tím nic nového nedosáhnul. Ve srovnání se silným účinkem
        jeho výtažku se musel hašiš zdát spíš slabým a tak na něj neudělal
        pražádného dojmu. 
         
        Kubin
        zemřel jako známý kreslíř roku 1959 v Rakousku.
        
          |