|
|
|
|
Vstup punku
a nové vlny byl stejnou výzvou rockovému establishmentu jakou bylo
psychedelické hnutí druhé poloviny šedesátých let tehdejšímu
establishmentu. Rockový mainstream sedmdesátých let se stal velkým
byznysem, profesionálně uhlazeným a odtažitým od svého publika.
Stal se bezpečným a nehybným. Punk a nová vlna nabízel vše, jen ne
bezpečí a předvídatelnost. Byla to hudba - stejně jako móda a
grafické umění - pro lidi, kteří stavěli na odiv to, co pobuřovalo.
Punk a nová vlna byl rock ve své nejryzejší podobě - drsný,
neuhlazený, sarkastický, špinavý a odpuzující. Byla to taky velká
sranda.
Plakáty doprovázely každou historickou fázi punku a nové vlny.
Jestliže punk a nová vlna zněly velmi odlišně od středního
proudu, jeho grafické výrazivo vypadalo stejně tak rozdílně.
Čím
hlasitěji plakáty promlouvaly, čím šíleněji vypadaly, čím byly
ironičtější a vtipnější, tím více byly součástí nového výrazu.
Pro všechen ten povyk, který způsobila - a dělat kravál bylo jedním
z její prvořadých záměrů - punková a novovlná tvorba obsahovala
lákavou pobídku k povyražení; ta vytvořila nevyřčené pouto mezi
punky a příznivci nové vlny.
|
|
|
|
|
Stejně
jako plakáty pro černou muziku jsou punkové plakáty formovány ulicí.
Od chvíle, kdy je plakát vylepen, stává se tohle umění součástí
své ulice, jeho poselství získává na síle prostým opakováním -
byť skutečný život jednotlivého plakátu bývá asi jen jeden týden.
Punkové a novovlné plakáty byly často jen rychle načrtnutými
grafickými konfiguracemi ve stylu slepovaných vystřihovánek. Nebyla
to pečlivě vytvořená sdělení která se nabízela v psychedelických
plakátech, které byly konec konců spíš vhodnější pro trvalejší
a kontemplativnější umístění v místnostech než pro ulici. Punková
a novovlná tvorba nebyla plánovaná ani vyumělkovaná. Jako muzika
sama, její umění je rock’n’roll ve své nejzákladnější formě.
Každý
to mohl dělat, to bylo klíčové heslo. Každý to mohl hrát, každý
mohl být manažerem kapely, každý mohl dělat umělecká díla. Co
jsi akorát musel udělat, bylo jít do toho naplno. Punk a nová vlna v
San Franciscu navázaly na tradici rockových plakátů. Co odlišovalo
San Francisco Bay Area (oblast zálivu kolem centra San Francisca) od
jiných velkoměstských center bylo to, že se zde konstantně udržoval
zájem o umění rockového plakátu a po léta byla tato oblast domovem
největšího počtu umělců grafické tvorby, kteří se věnovali
rockovým plakátům. |
|
Co
je nejpřekvapivější ohledně vývoje punku a nové vlny v
New Yorku byla skutečnost jak málo výborných plakátů zde bylo
vytvořeno. New York nikdy nepřikládal takovou důležitost tvorbě
koncertních plakátů jako jiná města - zvláště San Francisco, ale
také Los Angeles, Austin a Seattle.
V
New Yorku většinou tuto roli přebírala a inzertní oznámení v
tisku Village Voice. A když přece jen byly dány do oběhu plakáty
nebo letáky nestály za moc. V New Yorku se prostě děly věci příliš
rychle na to, aby měl kdo čas být fascinován uměním plakátu.
|
|
|
|
|
Produkce
jiných měst bledla při srovnání se San Franciscem, kde grafické umění
bylo vždy spojeno s hudebním vývojem. Zatímco historie považovala
New York a Londým za centra dění v nové muzice, bylo to San
Francisco, které vyprodukovalo největší množství punkových a
novovlných plakátů.
|
Plakáty
vybral Š.S., přeložil P.S.W.
|