| 
         Dino:
        Nejdřív musím na úvod říct, že rozhovory neposkytuju. Tohle je
        vyjímka, že to děláš ty, člověk kompetentní, kterej nás zná a
        ví o co jde. Zatímco dělat to s někým, kdo tu dobu neprožil, anebo
        se pohyboval v jiný společnosti, je problematický a vždycky zkreslený.
        
         
         
        Lábus: Díky a do toho: jak to vůbec bylo s UH v jejím pravěku? 
        
         
        Vznik na podzim roku 1973, založena mnou, Dlouhánem a Karlem Habalem.
        To byla trojka, která se pokusila udělat takovou jakousi nihilistickou
        nahrávku, vznikly tehdy tři skladby, které jsme nahráli na Emgetonku:
        skladby Expres, Slunce svítí a Supergirl od Fugs. The Fugs jsme zvolil
        proto, že jsme k nim měli velice blízko, oni používali dost
        nehudební nástroje a my jsme při první nahrávce vlastně taky ani
        jeden klasický hudební nástroj nepoužili. Čili místo bicích
        cestovní kufr, různý chrastítka, vyrobený ze zátek od lahvového
        piva, konvičku na zalejvání květin, která byla do polovičky plná
        vody a do ní se nástavcem foukalo. Jedinou klasickou věcí byl
        mikrofon na zpěv. Kluci byli zpřízněný duše, s Dlouhánem jsem se
        seznámil na učňáku, oba jsme se učili malířema pokojů, měli
        jsme rádi stejnou muziku, sháněli jsme elpíčka, vyměňovali si
        skladby a tak. A s Karlem Habalem jsem se poznal v F Klubu, kam jsme v
        sedmdesátých letech každý pondělí chodili, na různý posezení
        ohledně muziky a tak. Chvíli hrál s náma, pak spoluzaložil Garáž
        a teď žije rodinnym životem, s nikým se nestýká, dlouho jsem ho
        neviděl.
        
         
         
        "To
        jsem takhle sám seděl a čuměl z okna do zasranýho ksichtu neděle.
        Byl jsem už opivněnej a najednou, támhle od pekárny vyšly dvě
        holky v mini. V neděli a tady, vidět takový kejty a potom ty prdelky!
        No a tak jsem z nasranosti napsal tenhle text: Když si zajdeš na pivo,
        na pivo, tak je ti dobře...Všechnu tíhu shodíš ze sebe...Když jich
        máš patnáct, koukáš, jakou babu by si vomrdal..” “Hergot, to je
        síla. To je jasný můj žák mě překonal.” “A to byl, pane
        Josef” pokračoval Dino “i první nápad založit kapelu. Ráno jsem
        to řekl Dlouhánovi. Souhlasil. Habal v úterý zrůžověl jak nemluvně,
        a tak jsme to pojmenovali Umělá hmota.
        
         
                                                                            
        ”Josef
        Vondruška: ... a Bůh hrál rock’n’roll...
        
         
         
        To si po těch letech tak podrobně všechno pamatuješ?
        
         
        No to si pamatuju velice dobře, protože to se nedá zapomenout. Je to
        historie, která se mi vštípila do paměti a s tím vznikla i UH. To mě
        bude provázet až do smrti. Teď už existovala nahrávka, která se
        dala mýmu kamarádovi Josefu Vondruškovi, ten si to přehrál a docela
        se mu to líbilo, tak to odnesl Milanu Knížákovi. Toho to taky
        zaujalo a prohlásil, že by bylo dobrý pokračovat dál.
        
         
         
        A pak přišla hudební  etapa?
        
         
        To bylo v létě 1974 v severočeský obci u Litoměřic, Bohušovicích
        nad Ohří. Hudebním nástrojem se stala španělská kytara, na kterou
        hrál právě Josef Vondruška a tam jsme nazkoušeli věci jako Alkohol
        z vodovodu, Brouci, později Barbaru...
        
         
         
        “Zase ten zasranej podzim. Holky se začnou
        teple oblékat a zase nás spolkne bída ulic. Na Západě se jim to
        dupe do sněhu. tam chudáci jako my mají aspoň nafukovací
        Barbary”, hovořil Dino. Pepíček přivezl ze Švédska singl s laciným
        jukeboxovým hitem o hračce toho jména. Vyprávěl, jak ji prvně spatřil
        ve výloze nějakého sex shopu, a v první chvíli si myslel, že tam
        sedí živá, nahá žena.
        
         
         
        “A víš co, Dino? Když mi tady Barbary nemáme, najust si o ní uděláme
        vlastní skladbu”. “Sakra, pane Josef, to by byl hit! Umělá hmota
        zpívá o umělý ženský.” Hned zas ale zesmutněl. “No jo, jenže
        jak víš, já text napíšu, jen když chytím momentální inspiračku.”
        “Dino,” jásal jsem že je ochoten podepsat se pod tak lechtivé téma.
        “po ulicích chodím a toužím po ženách, ale vím, že mě žádná
        nechce. Chodím dál a vidím krám a v něm Barbara...” Po dvou prvních
        slokách už živě spolupracoval: “Prsa z gumy, žádný nadávky z
        huby...” Byl už to jeho příběh.
        
         
         
        Nečekaně došlo pivo a ocitli jsme se ve tmě ulice. Dino zakopnul o
        dlažební kostku a jak ho to ještě víc rozvsteklilo, zařval: “Já
        to, Josef, dojedu! Dám si doma slivovici a napíšu to tak, že se z
        toho plejbojky poserou!”
        
         
         
        “Klečím u Barbary, jako kdysi u almary a necítím se sám... Než
        si nafouknu Barbaru, tak si vypiju půllitr rumu.” Marně jsem si v
        odpolední nedělní prázdnotě pokoušel představit sílu, která z něj
        dokázala vyrvat takovou zpověď touhy a vzdoru. Ta ironická resignace
        - “Barbara nepromluví, jen když jí vytáhnu špunt z hlavy a ukládám
        ji do almary.”
        
         
         
        Tak mě to nadchlo a rozesmutnělo, že jsem sňal ze zdi kytaru.
        “Dino, udělal jsem to jako parodii na blues.” sděloval jsem ve středu
        na akustické zkoušce hmotovského triumvirátu. Byl nadšen i Dlouhán,
        který termín blues nejdřív ironicky komentoval, “že když nejsme
        schopni sbalit buchtu, nic jinýho než blues nám nezbývá” a ťukal
        do činelů s citem dojatého negra. 
        
         
                                                                         
        Josef
        Vondruška: ... a Bůh hrál rock’n’roll
        
         
         
        ...A
        jak tyhle věci vznikaly konkrétně? To byl Vondruška tak dobrej
        muzikant?
        
         
        Hudbu dělal Josef a texty jsem dělal já. Ale bylo to zcela jednoduchý,
        každá skladba se skládala ze tří akordů, ostatně Vondruška jich
        stejně ani víc neuměl. Takže s těmi hudebními začátky to nebylo
        taky nijak slavný. Většinou jsem přinesl text a ten pak někdo
        zhudebnil.
        
         
         
        A tvoje texty - už jsi psal něco předtím? Nebo to bylo spontánní?
        
         
        To bylo všechno způsobeno tou první nahrávkou: když jsem se už
        rozhodl, že budu zpívat, tak jsem zkusil udělat i pár textů. Několik
        jsem jich předložil k posouzení Vondruškovi, kterýmu se docela líbily.
        To jsem psal o životě, o pivu, o holkách, o přírodě. Všechno to
        šlo ze mně, žádnej vliv nějakýho básníka tam nebyl, byla to ryze
        Dinovská záležitost. Tak tehdy vznikla naše prvotina Pivo, to jsme
        snad ani nikdy nehráli. Pak přišel Druhej svět, Zimní noc a další.
        
         
         
        Texty Umělé hmoty se vyznačují pozoruhodnými
        kvalitami. je v nich dokonale obsaženo to, čemu kdysi Jiří Kolář
        říkával městský folklór - např. v textu o umělé ženě Barbaře
        nebo ve skladbě Nejhezčí děvče z podzemí, v níž jsou pozoruhodnýma
        očima viděny reálie Prahy, města ve kterém se narodili členové
        kapely jako prostí dělníci, kterým se nedostalo než základního školního
        vzdělání. Ale dimenze skladeb jako Konec světa nebo Nejistoty, v
        nichž jsou zřetelné ozvuky lidového českého baroka, o kterém tvůrce
        těchto textů v životě neslyšel, nás zavádějí již někam zcela
        jinam: k chiliastické atmosféře pražské podzemní hudby. 
        
         
                                                                            
        Magor:
        Zpráva o III. českém hudebním obrození 
        
         
         
        A
        k Vondruškovi, kterýho jsi bral jako důležitýho rádce, jsi přišel
        kde?
        
         
        Pepík byl můj kamarád z dětství, bydlel v tý samý ulici co já
        a víceméně on mě přivedl na hudební scénu. Chodili jsme spolu na
        koncerty, jako deváťák jsem chodil na Framus Five, George And
        Beatovens a co v tý době hrálo. On se zajímal o muziku víc, pouštěl
        mi Velvet Underground, Franka Zappu, Fugs, Alice Coopera, takže na mě
        měl obrovskej vliv a on je vinen tím, že jsem začal dělat UH. Přivedl
        mě mezi underground, kde jsem začal fungovat a pro tyhle lidi jsem
        vlastně v sedmdesátejch letech začal tvořit.
        
         
         
        Neuběhl ani rok a Milan se rozvaloval v kupé
        rychlíku do Mariánek mezi manžely Kukalovými. Uvádět Milana do
        společnosti, to byla radost, z níž mé beatnické srdce tančilo.
        “Tak co, paní Kukalová, co ste nám připravila na cestu dobrýho?”
        Nenuceně oslovil po vyprázdnění prvního lahváče ženu jednoho z
        prvních schodařů. “No, máme s sebou řízky.” bodře se
        zachechtala Jaruška. Na prozrazení řízků zareagoval její manžel několikerým
        zataháním se za své asi dvaceticentimetrové vousy. “Tak mu Jaruško,
        jeden dej, dyť vidíš, jak je chudák vychrtlej.” V té své masce
        to pronesl s takovou bolestnou odevzdaností, že každý herec Národního
        divadla, který kdy dostal roli ruského nevolníka, by mu mohl závidět.
        Po Milanově zamlaskání nad třetím řízkem ho však pokora opustila
        a stejně jako na zajíčka se s napřeženýma rukama vrhal ke krabici.
        “Už ne, už ne! Dyť vono nám to prase tlustý všechno sežere.”
        A Jára byl herec a cpal si zbylé řízky do kapes mužikovského kabátu.
        Poslední, jako vrcholný akt, si strčil pod bolševickou čepici. 
        
         
                                                                            
        Josef
        Vondruška: ... a Bůh hrál rock’n’roll
        
         
         
        Jakej to byl underground
        tehdy?
        
         
        Fungovali jsme jako uzavřená společnost, která si vytvořila
        vlastní svět, svou kulturu - Magor to nazval druhou kulturou - sami
        pro sebe, protože establishment nám nedovolil vlastně nic. Tak jsme
        si vytvořili svět, v kterém jsme pořádali hudební akce, sportovní
        akce, různý vernisáže. Jezdili jsme na statek, kde se četli knihy,
        dělali se literární večery, kde nás Jirous obeznamoval s
        literaturou, jak českou, tak zahraniční. Scházeli jsme se jednou týdně
        v bytě v Bráníku a Jirous nám předčítal ukázky a seznamoval nás
        se spisovatelama, básníkama a tak. Tehdy jsem se s Jirousem seznámil,
        a doteďka si ho nesmírně vážím. On skutečně za underground málem
        položil život, vedl nás, byl to náš duchovní otec, kterýmu jsme věřili
        a kterej to dělal dobře. Nebál bych se říct slovo Vůdce, každá
        armáda nakonec měla svýho vůdce. A underground byla skupina lidí,
        která svým postojem i manifestovala a protestovala, tehdy stačilo
        nosit dlouhý vlasy, to bylo něco jako náš prapor. Taky stačilo, aby
        se nás někde sešlo víc a bylo zle. Příkladem můžou být třeba
        Český Budějovice v roce 1975. Tam jsem nemohl chybět a taky jsem
        zaplatil pořádkovou pokutu 500,- Kč za nic. Byl jsem narvanej do
        vagonu, kde nás bylo asi 250 lidí, ačkoliv jinak byl rychlík prázdnej
        a tam nás fotografovali a eskortovali do Prahy. To jsem přijel do Budějic
        a všude samý vlasáči, u kašny, v hospůdkách, tak jsme si taky do
        jedný zašli a odjeli do sálu v Rudolfově. Tam po první kapele hned
        vtrhli policajti a začlo to. My vyskočili oknem a přes lesy a pole
        mazali pryč. A policajti lidi chytali, odváželi je do kriminálů a
        na vazby a  když to všechno
        bylo přeplněný, tak i do kasáren, tam je stříhali, bili atd. Já
        jsem se dostal nějak na českobudějovický nádraží a odsud jsem odešel
        na hlavní nádraží a to jsem udělal chybu. Tam mě čapli a už jsem
        byl v kleštích a eskortován do Prahy. Vondruška to udělal fikaně,
        ten autostopem odjel do Veselí nad Lužnicí a tam nastoupil do toho
        samýho vlaku, co jsme s ním jeli i my, ale dostal se mezi normální
        cestující a v pohodě dojel až do Prahy, aniž by měl problémy. A
        to bylo v těch letech pořád dokola.
        
         
         
        Underground není vázán na určitý umělecký
        směr nebo styl, přestože např. v hudbě se projevuje převážně
        rockovou formou. Underground je duchovní pozice intelektuálů a umělců,
        kteří se vědomě kriticky vymezují vůči světu, ve kterém žijí.
        Je to vyhlášení boje establishmentu, zavedenému zřízení. Je to
        hnutí, které pracuje převážně s uměleckými prostředky, ale jehož
        představitelé si uvědomují, že umění není a nemá být konečným
        cílem snažení umělců. Underground vytvářejí lidé, kteří
        pochopili, že uvnitř legality se nedá nic změnit, a kteří ani
        neusilují do legality vstoupit. Stručně řečeno, undeground je
        aktivita umělců a intelektuálů, jejichž dílo je nepřijatelné pro
        establishment, a kteří v této nepřijatelnosti nejsou trpní a pasivní,
        ale snaží se svým dílem a svým postojem o destrukci establishmentu.
        Nezbytnými vlastnostmi těch, kdo si zvolili underground za svůj
        duchovní postoj, je zběsilost a pokora. Komu tyto vlastnosti scházejí,
        nevydrží v undergroundu žít.  
        
         
                                                                  
        Magor:
        Zpráva o III. českém hudebním obrození 
        
         
         
        A kdy jste se mezi tyhle
        kulturní aktivity zařadili s UH?
        
         
        Mělo to být na prvnim koncertě UH, kterej nakonec nebyl. Měli
        jsme vystoupit na nějakým bále myslivců v Líšnici, ale ti to
        nakonec raději zrušili, rocková muzika je děsila, chtěli mít piánko
        svou dechovku. Nakonec zazněla aspoň jedna skladba, ale jakmile jsme
        začali hrát, okamžitě tam byli myslivci s flintama a divže nás
        nepostříleli. Takže to začalo, ale ani ne po 10 minutách zase skončilo.
        Prej: ‘Tak tohleto ne, my si nenecháme ničit náš mysliveckej
        ples!’ Ale Jirous, protože dost trpěl na UH, stál o to, aby UH
        vystoupila, tak jsme jeli k Daně Němcové do Ječné ulice a tam jsme
        vystoupili v sestavě Dino, Dlouhán, Vondruška, Pavel Prokeš. První
        polovinu hrál Pavel Prokeš na housle a v druhé části se přidal
        Alfréd na basovou kytaru, pak po odchodu Vondrušky hrál na kytaru sólovou.
        Jirous UH považoval za folklor undergroundu, protože my jsme nehráli
        nic složitýho, možná to nebyl ani bigbít, to bylo takový z ulic, z
        hospod, pocity sedmdesátejch let.
        
         
         
        “Věc jednou začatá se nedá zastavit” zvýšil
        do mikrofonu hlas Magor. “Znemožnili nám vystoupení v Líšnici,
        tak jsme vám udělali náhradní. Pochopte jednu věc, že lidi, kteří
        hrajou v kapele Umělá hmota, nechtěli hrát. Já jsem je vo tom přesvědčil.
        Ne pouze já, ale několik dalších lidí, a protože oni chtěli předvést
        perfektně věc, jak si ji představujou. My ji nemůžeme předvést už
        nikdy perfektně. To si musíte všichni uvědomit, že už nikdy nemůžeme
        dělat věci tak, jak bysme si je představovali, s tou technikou, ale můžeme
        a musíme je dělat v bytech, na nádražích, v lesích, kdekoliv. Když
        jsme šli dneska do Líšnice a viděl jsem ty lidi, jak tam jdou z toho
        vlaku, tak jsem si říkal: dyť to vypadá přesně, jako bylo chození
        na hory za husitských dob, kdy se lidi táhli k těm kopcům, kde se
        scházeli... Ale když se nám nepodařilo udělat to shromáždění na
        hoře v tý Líšnici, tak se nám podařilo udělat ho na hoře tady v
        Ječný a příště se nám to podaří někde úplně jinde, ale
        kdykoliv musíme být naprosto připraveni na to zvednout se, vzdálit
        se, nečelit tomu, co oni dělají násilím, ale čelit tomu tím, že
        odejdeme, že budeme v klidu. Že se shromáždíme někde jinde, kde se
        shromáždíme v lásce, v pohodě a v přátelství... Oni nám
        tvrdili, že se nezákonně shromažďujeme, což je možná pravda, ale
        jestliže se shromažďujeme my tady, my lidi, kteří se máme rádi,
        nezákonně, kde je potom zákon? V tomto případě ten zákon je špatnej,
        my nejsme špatný. Já předávám slovo Pepovi Janíčkovi, který je
        manažerem Umělé hmoty.”
        
         
         
        Pepíček
        ve srovnání s Martinem byl typ řečníka, jehož Demosthenés nazýval
        popravčí sekyrou své rétoriky, a publikum jeho příchod k mikrofonu
        přivítalo bouřlivým aplausem. Se sebejistým usměvem spíkra, který
        je celý život zvyklý uvádět superstars v Las Vegas, úsečně
        pronesl: “Kluci, tedy spusťte!” 
        
         
                                                                                   
        Josef
        Vondruška: ... a Bůh hrál rock’n’roll
        
         
         
        Mluvil
        jsi o Vondruškově odchodu, proč odešel?
        
         
        Nemohl jsem se s ním pak už shodnout na hudebních názorech, on měl
        absolutně jinou představu a odlišný myšlenky na vývoj UH, než
        jsem měl já. Držel jsem se stále jednoduchosti, přímočarosti,
        prostě umělohmotnosti. Ani teď, po jeho návratu z emigrace - ačkoliv
        jsem pro něj udělal uvítací koncert v Borátu - jsem se s ním hrozně
        dlouho neviděl. On si píše, já mám UH, pořád se nějak nemůžeme
        shodnout, i když se máme rádi navzájem. To byla celá epocha co jsme
        spolu prožili. Víc koncertovat jsme začali až tak roce 1975. No,
        koncertovat. Dvakrát týdně jsme zkoušeli a hráli do roka tak 2 -
        3x. O oficiální scénu jsme se ani nepokoušeli, to by bylo marný, v
        nějakym svazáckym klubu nebo na tancovačce, takže jsme hrávali po
        stodolách, hospodách, když byly narozeniny, svatby, kde se sjeli jak
        intelektuálové, tak i normální lidi, který to bavilo. Byly to
        velice příjemný roky mýho života,
        
         
         
        V Nebi z toho byl náramný poprask. “To vám
        ten Lennon a McCartney dlouho nevydrželi,” něžně k nám pronesla
        Dana v přeplněném salonu zavržených. Všichni se o tom bavili.
        Dokonce i slavný malíř po nás sjel přísným pohledem: co si to ti
        dva barbaři, z nichž jediný nic nedovede, dovolují ohlašovat, že dělají
        z jedné kapely dvě...
        
         
         
        “Kurva,
        Dino, co to zase vyvádíš za píčoviny! Jaké rozkládání Umělé
        hmoty?” praštil následující den na Čurandě Vůdce manažerským
        kufrem. Vypadlo z něho několik listů strojopisu s prohlášením nějakého
        sovětského disidenta. “Co zase já,” ohrazoval se Dino. Chtěl
        jsem zamezit dalšímu vyndavání nerock’n‘rollových listin: “Za
        to Dino nemůže, to já, Martine. Víš, nehudebníci a barbaři, to
        nedává šanci.” “Kurva, jaký barbaři? Cožpak do prdele, nechápeš,
        že v umění jsou tím nejdůležitějším kontrasty, a to jsou právě
        vaše rozdílný temperamenty. Když vy dva se roztrhnete, celý náboj
        Umělé hmoty se ztratí a maximálně se z vás stanou dvě napomádovaný
        sračky.” Jeho přemlouvání mě tak lahodilo, že jsem vzlyk: “Jenže
        temperamenty barbarský.” “Ježíši Kriste, ty jseš naivní.”
        Dino se jen uchechtnul. Při řešení právních otázek mého odchodu
        prosazoval, že název Umělá hmota vymyslel on a já bych si měl pro
        novou kapelu vymyslet jiný jméno. To jsem kategoricky odmítl. Umělá
        hmota se prosadila s polovinou mých skladeb.
        
         
         
        “V undergroundu přece neexistuje žádná byrokracie. Underground, to
        je volnost, vzduch. Tam se vejde Umělých hmot... Třebas tisíc.
        Nejsme přece nějaký Golden Kids, abysme potřebovali soudy. Dvě Umělý
        hmoty?! - to bude, Dino, souboj rock’n’rollových gladiátorů...”
        
         
         
        Dinovi
        se metafora gladiátorů asi líbila. “Tak jó, nech si taky Umělou
        hmotu”, mávnul rukou.  
        
         
                                                               
        Josef
        Vondruška: ... a Bůh hrál rock’n’roll
        
         
         
        A
        co tě nutilo vystupovat, zpívat, bejt aktivní?
        
         
        Já bych nebyl schopnej napsat třeba knihu, ale taky jsem chtěl
        proti režimu protestovat a když už jsem napsal ty texty - který se
        mi docela líbily, měly rým, i když o ten nešlo - chtěl jsem dát
        lidem svoje pocity. Zvolil jsem tedy formu hudební produkce... Ostatně,
        považuju se za rockera a v hudební branži jsem tak dlouho, abych měl
        právo si tak říkat. Dávám do života dynamiku a jdu si za svým, což
        je za mnou snad vidět. Jdu do toho naplno a vůbec mám rád, když se
        věci dělaj naplno, nikdy jsem neměl rád něco napůl, jen ať to frčí.
        Taky když jsem na podiu, soustředím se na hudbu a na projev, kapela
        mi rezonuje tělem, když to zmáčknou, úplně se začínám chvět a
        vydávám ze sebe ten největší výkon, připadám si jako v kotli, v
        tlaku.
        
         
         
        Ale proč jedeš dál, pořád protestuješ? Nebo chceš něco sdělit?
        Jsi českej Iggy Pop?
        
         
        Mě to šíleně baví, v současný době je navíc UH jinde, než
        v těch 70. letech. Jednak se půl skupiny vyměnilo a máme takovej
        modernější, rockovější ráz. A jak jsi narazil na Iggyho Popa, tak
        to je můj obrovskej vzor a myslím si, že současná UH je hodně
        rokenrolová a Iggy Pop taky nikdy rokenrol neopustil. A je mu 50 let a
        jede si to svý. No a my taky: máme svoji kostru, ale je to daleko
        hudebnější. Dokud budu mít kapelu která mi vyhovuje a dokud bude
        pro koho hrát, a taky zdravíčko a okolnosti dovolí, budu hrát pořád.
        Prostě furt to hrnout dál... Člověk musí zůstat sám sebou, ať už
        v hospodě nebo na podiu, přece tam nebudu dělat nějaký vylomeniny
        nebo imitovat jinýho zpěváka. To já prostě dělat nebudu, někoho
        napodobovat, já jsem Dino a Dinem zůstanu.
        
         
         
        Co to znamená Dino?
        
         
        Na nějakym víkendu v 71. roce mě dali přezdívku Dinosaurus, protože
        mi hodně chutnalo. To jsme někam jeli, já si dal dva obědy a když
        jsme přišli na nádraží, tak jsem si musel dát polívku a ošatku
        chleba na cestu.
        
         
         
        Milan jako nejmladší šel pro pivo. Dle propočtu
        přinesl o několik lahváčů méně, ale zakusoval se do obrovského
        karbanátku. “Když jsem ho viděl na tácu mezi těma chudinkama, tak
        jsem to nevydržel,” ospravedlňoval se. “Kurva, Milane, ty seš
        exot, ty seš hotovej Dinosaurus,” chechtal se Jára. Náhle, jako osvícen,
        zařval: “Jasně, seš Dino!” “Jé, Dino, Dino, Dinóóó!” zaječela
        Jaruška. S chutí vylovil z mastného papíru druhý, o něco menší
        karbanátek. “Prodavačka mi řekla, že musí prodávat na váhu, a přidala
        mi ještě tohohle mrzáka.” Všichni mu aplaudovali a já si v hlavě
        nadepsal novou kapitolu: Narodil se Dino. 
        
        
         
                                                    
        Josef
        Vondruška: ... a Bůh hrál rock’n’roll
        
         
         
        A
        co vlastně znamená název UH?
        
         
        Je to symbol nezničitelný věci. I když přelomíš tužku z umělý
        hmoty, tak máš dva kusy. Když to spečeš, zůstane ti škvarek,
        prostě nezničitelná záležitost. Papír shoří a zůstane jen
        popel, kterej vítr rozfouká.
        
         
         
        Ale v tenhle okamžik mi nejde ani tak o celou kapelu, jako o tebe.
        Nejsi nejmladší a přitom tý energie... Co motor, pořád klape?
        
         
        Já mám pořád neustálej tlak lidem něco sdělit. Samozřejmě
        že co sděluju přijímaj starší lidi, moji vrstevníci, ale oslovuje
        to i mladý lidi. Ačkoliv dneska je obrovskej výběr rockový muziky,
        jak tuzemský, tak zahraniční, tak každý si vlastně může vybrat,
        koho chce poslouchat. Mě fascinuje, že máme v publiku právě nejen
        lidi, v kterejch naše hudba vyvolává určitý nostalgický vzpomínky,
        ale i mladý, kterejm to něco dává. To mě fakt bere a bičuje pořád
        dopředu: dělat, dělat věci nový, vylepšovat to, aby koncert byl zážitek.
        A protože na nás pořád choděj, asi je to inspiruje, nechtěj už tu
        oficialitu, tu techniku, dokonalost, módu, jsou tím přesycený z
        radia, TV a chtěj zvláštní věci. A UH je zvláštní věc...
        
         
         
        Mně taky nikdy nepřišlo, že by bylo pro život UH podstatný,
        jestli hraje správně, jestli seděj doby a všechno to ladí... Že
        tam působilo pozitivně i takový to upřímný neumětelství. Ostatně
        tvoje zpívání není ani moc zpíváním, jako spíš osobitým
        projevem, originálem.... Ona je vůbec spousta kapel, kde jsou vynikající
        muzikanti a okopírujou kdeco a nikdo na ně nepřijde. A pak nastoupíš
        ty, řveš jako bejk před porážkou a je to tam, je tam něco navíc,
        co tam hodně tzv. “umělců” nemá...
        
         
        Dřív jsme se drželi hesla, že ladění nástrojů je buržoazní
        přežitek. Ale postupem času, a to je vývoj, to všechno dostalo určitou
        formičku, ne že bysme se naučili hrát, ale už to nebylo tak falešný
        a v současný to má už lajnu, správný akordy a je tam šlapavej
        spodek a celej ten současnej doprovod k recitaci mejch textů je poměrně
        těžkej bigbít.
        
         
         
        Hudba Umělé hmoty není vybroušeným uměleckým
        tvarem jako je tomu u Plastiků, ani agresivní výzvou, jak ji na nás
        křičí DG 307. nejspíš bychom ji mohli označit za folklor
        undergroundu, dotvrzuje, jak skutečné lidové umění znovu vzniká v
        prostředí, kde je dostatečně podněcující tvůrčí atmosféra.
        Nejsou důležité až nehorázné technické nedostatky, důležité
        je, že nevystoupila na podzemní scénu jako chladná mrtvola, ale jako
        horké tělo, schopné života a výrazu, a především jako tělo s ústy,
        která mají lidem, kteří je pozorně poslouchají, co říci. 
        
        
         
                                                   
        Magor:
        Zpráva o III. českém hudebním obrození 
        
         
         
        Kde
        ses dostal k nový krvi?
        
         
        Dlouhán, dlouhodobej člen ze samejch počátků odešel a tehdy
        vypadalo, že se to rozpadne, že neseženu nikoho novýho, ono sehnat
        lidi pro tenhle směr je dost obtížný. Většinou se hudebníci chtěj
        blejsknout, popřípadě vydělat nějaký peníze. Takže já jsem
        musel hledat člověka, kterej to cejtí. Začnu dámou, Lucie Cvengošová
        hrála se svým manželem, hraje i s Panikou 96, a u ní se mi líbila
        údernost a dravost, tak jsem se jí zeptal, jestli by nechtěla hrát v
        UH. Ona samozřejmě nevěděla o co se jedná, tak jsem jí předložil
        CD a vysvětlil jí o co jde. Taky jsem jí půjčil knihu Josefa Vondrušky
        “A bůh hrál rock and roll”, aby se dozvěděla něco o
        undergroundu, ona je ze Slovenska a tak toho o nás moc nevěděla. Když
        to přečetla, ptala se: “A tohle jste opravdu prožili?” a já
        povidám “Jo, tohle jsme všechno prožili a jestli se ti to líbí,
        tak můžeš sednout za bicí nástroje, bouchat s UH a prožít taky něco.”
        A bylo to. Byl podzim 1995 a v zimě už jsme vystupovali jak se
        starejma věcma, tak s novejma. Novej člen je ještě basák, i když
        UH měla velkou smůlu na baskytaristy, vystřídalo se v ní snad 10
        basáků, hodně dlouho jsme neměli stálýho. Tenhle vypadá na stálo,
        ačkoliv je z Jablonce nad Nisou, objevil jsem ho v tamním klubu Zebra,
        problémem nebyla ani vzdálenost, je dost často pracovně v Praze. A
        pak je tady asi největší klíč k otevření kapely, která hraje
        moderněji, a tím je Dan Lundák, sólová kytara. Nahradil Alfréda a
        od té doby se změnily hudební aranže o 100%. Využívá dost sólovou
        a hrubou kytaru, zatímco Alfréd hrál monotonějc. Já s Alfrédem hrál
        takovou dobu, že už jsme spolu hrát dýl nemohli. V posledním období
        jsme se dost hádali, vyhrotilo se to, každej měl i svý osobní problémy,
        on byl trošku jinde, my jsme chtěli, aby to bylo jako kdysi a on zase
        z nás chtěl udělat takový doprovodný stroje a to jsme nechtěli my,
        tak jsme se nakonec dohodli, že odejde. A já si myslím, že je dobře,
        že máme nový členy, je to oživení. Alfréd má i přínos pro DG
        307, s kterejma teď hraje. Ačkoliv na koncerty už moc nechodím, na
        DG jsem byl 2x a Alfréd se mi hrozně líbil.
        
         
         
        Ale pořád tam zůstavaj ještě dva skalní členové UH, postarší
        pánové, Jindra a Picek...
        
         
        Jindra Belant nastoupil někdy v 75 a Jirka Picek Fryc asi v 76, kdy
        přišel z Bílýho světla. A tehdy nastalo i dělení na UH II. a UH
        III. Vondruška odešel a chtěl si ponechat název UH, což se mi vůbec
        nelíbilo. Nakonec jsme se dohodli, že on bude mít UH III. s tím, že
        on vždycky chtěl mít kapelu spíš hard-corovou, chtěl znít jako MC
        5 a hodně tý kytarový tvrdosti, proto tam měl Jirku Mareše na
        kytaru. Svým způsobem to nebylo špatný, ale s UH to už pak nemělo
        nic společnýho. Tahle formace mu vydržela 2 roky, vystoupili jsme
        společně v Bojanovicích, ale tam UH I jasně zvítězila, ačkoliv
        tam s nima tehdy vystupoval jako zpěvák Egon Bondy. Vondruška založil
        kapelu Dom a pak jsme vystupovali jako UH už bez čísla. A tahle UH
        pak hrála do roku 1977. Rozpadla se proto, že mě vyhodili s tím, že
        jsem údajně nejezdil na zkoušky a potuloval se místo toho po krajích
        českých. Dlouhán, Alfréd a Picek si založili kapelu Surreorealistic
        Psychodada Band. Já jsem hrál s Vasilem a Bacilem v Dřevěným sendviči
        a vystoupili jsme vlastně jenom jednou na Silvestra v 78 na Vísce.
        Byla to jen taková chvilková záležitost.
        
         
         
        Byli jsme pane Vondruško lepší,” objal mě
        Egon Bondy. “To víte, oni básníci přece jen nerostou na
        stromech.” Nehledě na to, že to řekl trochu předčasně, jsem mu
        zulíbal vousy a abych si to ještě potvrdil, zašeptal jsem: “Víte,
        pane doktore, i když si Dina pro jeho snahu nesmírně vážím, tak některým
        jeho textům už vůbec nerozumím.” “Ale prosím vás, tím se
        nemusíte vůbec znepokojovat. Až na vyjímku té “Zimní noci” to
        jsou vesměs pitomosti rodu necky-kecky...”
        
         
         
        Ještě jsem si na WC nestačil navléknout šusťákovou imitaci kožený
        bundy a cítil, jak mě kecky nesou do sálu... “Rtuť v teploměru
        klesá, sluneční muž k obloze stoupá. Stále ještě někdo z toho
        zoufááá...” V protichemických kombinézách vypadali jak prcgumy.
        Dinův řev ale byl nesen zvukem, který mne proměnil v rock’n’rollovou
        encyklopedii. To, co jsem potřeboval, jsem v ní nenašel. Proti
        tomuhle by mi nepomohli ani pavouci z Marsu, ani řev Detroitu.
        
         
         
        “Tak jak klání vidíš?” zeptal se mě u stolu Larry. “Jsme sami
        dva a kněz a z peněz si uděláme řetěz do hlubokýho hrobu” táhlo
        se z pódia. Přitom jsem se nedokázal diplomaticky vyjadřovat. “To
        je Alfréd, největší chyba mého rock’n’rollového života. Tím,
        co dokázal udělat s Dinovými texty se na naší scéně zařadil hned
        za Mejlu a Knížáka.”  
        
         
                                                   
        Josef
        Vondruška: ... a Bůh hrál rock’n’roll
        
         
         
        To
        jsme se elegantně přenesli přes proces s Plastikama a policejní zátah
        na českej underground v 76 roce...
        
         
        Tahle doba byla úplná katastrofa. Nikdy jsem nepochopil, proč
        lidi, který dělaj kulturu, zavíraj. Do basy patřej zloději, vrazi,
        násilníci a tak, ale zavírat za to, že se mladý lidi bavěj? Byla
        to nejtvrdší doba, neustálý výslechy, kde se co připravuje, kdy
        budeme hrát, co je s Plastikama, stále se ptali na Jirouse, Bondyho,
        doktora Němce, Danu Němcovou, na spousty lidí. Párkrát jsem byl na
        cele v Bartolomějský, v Konviktský, jak zazvonil ráno zvonek, bylo
        to jasný, naložili mě do černý volhy a jel jsem na Barťák.
        
         
         
        Jako
        první vystoupila rocková skupina Umělá hmota: byla oslabena o flétnistu,
        zatčeného na autobusovém nádraží v Praze těsně před odjezdem na
        koncert. I tak bylo její vystoupení neobyčejně vyzrálé, především
        po duchovní stránce, a výrazně předznamenalo chiliastickou atmosféru
        celého festivalu. Dino, autor textů skupiny, zpíval svoje křečovité
        vize, zabývající se posledními věcmi člověka: Živí na stromech,
        mrtví v rakvi, My dva a kněz, Druhej svět, Konec trilobita. 
        
         
                                                                               
        Magor:
        III. hudební festival II. kultury 1.10.1977 
         
        Nelekal
        ses těchhle tlaků?
        
         
        Vůbec, naopak šel jsem do toho víc. Když byli kluci zavřený,
        řikal jsem si že se musí pokračovat, tak jsem udělal na svý triko
        pár diskoték a když pustili Pavla Zajíčka, uspořádal jsem někdy
        v roce 1976 v hospodě Na poště pod Vyšehradem koncert UH. Udělal
        jsem 2 koncerty Na poště a akce proběhla úplně suprově a sebrali mě
        až po ní, kdy mi vyhrožovali, že na řadě po Plastic People je UH.
        Mě šokovaly ty lži, který se předkládaly veřejnosti, do poslední
        chvíle jsem nevěřil, že bude soud. Nakonec byl a bylo to tak sprostý,
        co udělali, že mě to utvrdilo v práci proti nim a dokázat jim, že
        tady je kultura a že tady bude i za cenu kriminálu. Byl jsem proto nepřítel
        a narušitel socialistickýho pořádku. I když UH pro ně nebyla
        nebezpečná textově či hudebně, my jsme byli nebezpečný přátelstvím
        s lidma, s intelektuálama....
        
         
         
        A tehdy přišel tvůj podpis pod Chartu 77?
        
         
        Na to je jednoduchá odpověď: Ječná č. 7. Kultovní byt, kde jsme
        se scházeli, spali, jedli, chodilo se tam na kávu, pohovořit s lidma.
        A tam se v 77 přinesla Charta, tak jsem si to přečet a okamžitě
        jsme s Vondruškou podepsali. Do Ječný jsi mohl přijít kdykoliv, ráno,
        večer, naproti ve vikýři byla kamera, aby věděli o každym, kdo tam
        jde. Scházeli se tam lidi z celý republiky. Přijeli do Prahy, okamžitě
        do Ječný, pak se šlo na pivo, z piva zase do Ječný, došlo se se džbánkem,
        popíjelo se, džemovalo, prostě taková pohodička. Ale vyšel jsi ven
        a bylo po pohodičce. No já už měl kolikrát takovej strach, že jsem
        v jednu chvíli fakt myslel, že to odvolám. To byly neustálý výslechy,
        ráno, v noci, zavíračky na 48 hodin, 
        nabízeli mi neustále spolupráci nebo vystěhovaleckej pas, že
        mi ho udělaj přednostně, že vyjedu do 4 měsíců, i celý kapela,
        abychom mohli hrát na Západě, tady že o nás socialistická společnost
        nestojí. Nebudu si hrát na žádnýho hrdinu, ale překonal jsem to, i
        vyhrožování fyzickou likvidacím, vydržel jsem to a teď jsem rád.
        Ale takový lidi, který podepsali v osmdesátejch letech jenom proto,
        aby se mohli vystěhovat, ty neberu, to bylo jen z prospěchu. Mně ta
        doba spíš hodně dala. Já jsem se díky totalitě naučil žít, být
        progresivní. Nebýt totality, možná by UH ani nevznikla. A i kdyby
        vznikla, bylo by to všechno jinak, protože v tý naší hudbě je náboj
        doby cejtit.
        
         
         
        V roce 1977 se podařilo UH II zorganizovat dvě
        vystoupení na Vyšehradě v restauraci Na poště. Tenkrát tam dělal
        vedoucího Ota Semotán, známý a člověk oddaný big beatu. Nejdřív
        se tam vyzkoušela diskotéka, aby se zjistilo, jestli to tam bude mít
        hladký průběh. Desky s Beefheartem lítaly až ke stropu a pivo teklo
        proudem. První vystoupení UH II. bylo 17.3.1977 na uvítanou Pavla Zajíčka,
        který byl jedním z odsouzených v procesech proti undergroundu. O čtyři
        týdny se hrálo znova, tentokrát to byla oslava narozenin Jarky
        Kukalové. Nakonec produkce Na poště skončila tím, že si nájemnice
        ze 4. patra stěžovala, že jí drnčí v kredenci sklo. 
        
         
                                                                                
        -kh
        - : Vokno č. 17
        
         
        Ty jsi měl ale taky nějaký
        soudy, jestli se nepletu...
        
         
        Ale ty neměly s kulturou nic společnýho. I když...to jsem šel z
        mejch parnikovejch narozenin, vystoupil jsem v Orlíku na stůl
        zabalenej do český vlajky, tak na mě zavolali policajty, já jsem s
        nima nechtěl jít, přijeli s posilou, srazili mě k zemi, přes kuchyň
        vytáhli ven, odvezli na záchytku a druhej den na výslech. Bylo z toho
        pobuřování a napadení veřejnýho činitele. Ale naštěstí byla
        amnestie. A ten druhej případ vlastně s kulturou taky souvisí. V
        roce 1988 jsem byl v Mariánkách, na vernisáži obrazů a skončil na
        dva měsíce ve vazbě, ačkoliv to bylo povolený národním výborem.
        Byla v tý hospodě zavíračka a přijeli policjati, tak jsme je
        vyhodili a oni si počkali venku, legitimovali nás a Metuda zastavili,
        zkroutili mu ruce, nacpali do auta a chtěli odvézt. My jsme to
        zaregistrovali, zatarasili jsme jim cestu, otevřeli dveře, vyrvali ho
        ven, utrhali jim vejložky a chtěli převrhnout jejich auto. Byla strkačka,
        padla nějaká rána, oni hned na nás slzákem a já dostal zásah slzným
        plynem do obličeje, tak jsem přešel na druhou stranu ulice. U auta
        byly ještě nějaký dozvuky, já měl v náprsní kapse flašku vodky,
        kterou jsem vytáh a pro výstrahu jen tak ležérně hodil obloučkem
        směrem k nim. A ona zrovna jednomu z těch policajtů padla na hlavu,
        rozsekala se, všude krev, on padnul na kapotu a pak se svalil pod auto
        a to mi bylo jasný: Jsme v prdeli. Ale nedokázali mi to, ani nevím,
        jestli by se to mělo zveřejnit. Takže jsem byl trestanej za útok na
        veřejnýho činitele a za útok na veřejnýho činitele se zbraní,
        protože tu láhev považovali za zbraň. A za tuhle pikantní záležitost
        jsem skončil ve Vikmanově na vazbě.
        
         
         
        Vraťme se zpátky do roku 1979...
        
         
        To byl rozpad na 10 let, od roku 1979 do roku 1989 UH neexistovala.
        Ale psala se koncem 80tých let nová kapitola, a to se skupinou
        Litinovej Pepa And Průmyslovej plyn. V roce 1988 jsem byl osloven básníkem
        a výtvarníkem Jiřím Sviní Fialou z Mariánských Lázní s tím,
        jestli bych zpíval s kapelou, kterou založil. Mně se moc nechtělo,
        ale přesvědčil mě, abychom přidali pár starých věcí UH a
        nakonec jsem nabídku přijal. I když nejsem a nebudu takovej zpěvák,
        kterej by přelítával z jedný kapely do druhý. Měl jsem samozřejmě
        i obavy, jestli to zvládnu. Ale bylo to nakonec zajímavý, hráli jsme
        dost ostrej hard-core a ta doba pro mě byla dobrá, protože člověk
        si zkusil zase jinej styl. A i když jsem zpíval pořád stejně,
        nebyla to klasická UH. Rád na to vzpomínám, zkusil jsem si to i z
        jiný strany.
        
         
         
        Proč zrovna takovej podivnej název?
        
         
        Fiala říkal, že by mělo být v názvu něco průmyslovýho, tak
        vzniknul ten Průmyslovej plyn. A já vymyslel, podle toho, že
        Stalinovi se říkalo “Železnej Pepa”, toho Pepíka. Ale nechtěli
        jsme železo, protože litina je pevnější. Sice je křehká, ale je
        pevná, tvrdá, taky to byl takovej hard core. Nahrávky nějaký
        existujou, ale jsou to jen koncertní a v dost špatný technický
        kvalitě.
        
         
         
        11.6.88
        v klubu U Melounu jako druhý vlétá na scénu Litinovej Pepa And Průmyslovej
        plyn. Konkrétně J.S.Fiala seberealizující se v extrémním řevu svého
        hitu “Půlnoční Vinohrady”. Soubor je od Dasnic rozšířený o
        druhou kytaru a v druhé skladbě “Jsem zákeřnej” se díky závadě
        na bicích nastupovalo třikrát. Toho využil podnapilý Miroslav M. J.
        a během hry trhal zpěvákovi mikrofonem, takže ten měl velké potíže
        s deklamací zpěvu. Po zběsilém hard-výšlapu písně “Jsem zákeřnej”
        však seskočil z podia a s vitalitou sobě vlastní srazil pěstí
        karlovarského pseudopoetu do prvních řad publika. V následujích
        skladbách pak již jen recituje a působí ve sborech. Bohužel. Druhý
        zpěvák Dino Vopálka, kanibalisticky zmalovaný v obličeji
        psychedelickými znaky a se zelenými spánky ve světlých vlasech,
        nastoupil v temné undergroundové skladbě, posléze uvedl zpěvačku
        Mirku Neckářovou. Ta se graduje z něžně lyrických rockových šansonů
        do tvrdých rockových aranží s ještě tvrdšími texty. Její projev
        byl strhující a bezchybný. Projev Litinového Pepy vyvrcholil sérií
        hitů Dina. Litinovej Pepa and Průmyslovej plyn je hraje určitě lépe
        než UH. Kvákadlo v „Broucích” a rychlý rockový odvaz ve
        “Vymykání” a závěrečná „Z vodovodu alkohol“ dostaly
        publikum do varu. Skupina zde odvedla pěkně tvrdý kus práce a jsem
        zvědavý na její další vystoupení. 
        
         
                                                                                             
        Karel
        Hnůj - Plzeňský: Voknoviny 8/88
        
         
         
        Pak přišel slavnej rok 1989 a s ním tvoje narozeniny na parníku. 
        
         
        To bylo přesně 27.9. 1989 kdy jsem si objednal parník s tím, že
        Litinovej Pepa And Průmyslovej Plyn tam vystoupí. Pak mě napadla myšlenka,
        že bych pozval kluky, abychom udělali vzpomínkovej večírek UH.
        Souhlasili, tak bylo pár zkoušek a zahráli jsme si, lidem i nám se
        to po desetiletým odpočinku líbilo. Ale tohle setkání nebylo plánovaný
        s tím, že pojedeme dál, to bylo čistě na ten večírek. Pak nás
        ale zlomili lidi, když jsme hráli před Silvestrem 89 v Chomutově,
        seděli jsme v hospodě u stolu a říkali si, že všem se to líbí a
        že by stálo za to jet dál. Pak přišly zkoušky a koncerty po
        republice, který byly pro nás velikým přínosem. Nejlepší léta
        pro UH po revoluci byla léta 1990 - 92, tyhle dva roky byly super, hráli
        jsme tejdně 1 - 2x, po klubech, festivalech, hlavně starý věci, dělaly
        se i nový a bylo to s vervou, všichni byli nadšený, tahle sestava
        byla fajn: Alfréd - kytara, Picek - klávesy, flétna, Jindra Belant -
        klávesy, zpěv, Ondra Horák - basa, Dlouhán- bicí, Dino - zpěv. Po
        odchodu Ondřeje se u nás střídal Milan Macháček s Jardou Horváthem,
        kterej snad třikrát odešel a třikrát se zase vrátil. Přivedl s
        sebou i kluka, kterej hrál na housle a UH s houslema vypadala opravdu
        dobře, asi půl roku s náma hrál Pavel Cigánek, teď hraje na housle
        a kytaru v DG 307.
        
         
         
        Takže tam byl jinej jenom basák oproti konci v roce 1979. Jak vůbec
        probíhal konec UH?
        
         
        Poslední koncert s náma hrál na basu Váňa, Ivan Bierhanzl.
        Volal jsem mu, že to obnovuju a on, ačkoli to schvaluje a je to fajn,
        tak do toho nejde, protože už je to dávno a že nebude oprašovat
        starý věci. Na jednu stranu jsem byl zklamanej, ale na druhou stranu
        to bere člověk jinak s tím, že má docela i pravdu. On se teď zabývá
        spíš vážnou hudbou, s bigbítem skutečně nemá nic společnýho,
        ale to je normální vývoj, na ten parník to mohl ale udělat. Takže
        jsem požádal Ondřeje z Litinovýho Pepy, kterej to vzal. A byly krásný
        koncerty, Pardubice, Bratislava, festivaly. Na Louny samozřejmě nemůžu
        zapomenout, tam jsme u tebe hráli snad pětkrát a jednou jsem tam
        vyzval při Barbaře, jestli za 200, - kaček by si s náma nějaká
        holka nezatancovala, aspoň do půli těla. A jedna co neměla na pivko
        to vzala, ale já jí říkal: Pojď sem, já to potřebuju
        zkontrolovat, tak jsem si jí vzal do šatny a tam jsem kontroloval to
        její krásný poprsí a do toho přišel Alfréd s kytarou, že bude
        ladit a spadly mu brejle na špičku nosu: ‘Dino, co to zase vyvádíš?’
        Pak jsme se dohodli, kdy má vystoupit a po sólu harmoniky s flétnou
        se zjevila zpoza opony a tančila tam do půli těla nahá. Je velká škoda,
        že tam nebylo video nebo foťák, ale na druhou stranu jsem zase rád,
        že to bylo jenom pro lidi, který tam tehdy byli.
        
         
         
        Vraťme se  k
        historickejm sestavám UH...
        
         
        Největším přínosem pro UH byl bezesporu Alfréd, protože jeho
        kytarou tam dal hodně, dělal hudbu, já text. Kvašňák, hodnej kluk,
        ale s ním by se nedalo vystupovat. Standa Vokoun na kytaru hrál výborně,
        takovej beglajt, loureedovskej, on složil hudbu ke Slunečnímu muži.
        Ale tahle sestava (stejně jako ta předešlá) nikdy nevystoupila, a to
        mě mrzí zejména kvůli Standovi, i když jsem mu dával několikrát
        šanci. Na Borátě když jsme měli 20 let výročí, se zpil tak, že
        nemohl na podium a i pozdějc byl dost mimo. Pak přišel Picek a výrazně
        obohatil zvuk, výborně se doplňoval s Alfrédem. Picek dělá hudbu
        zase pro změnu teď, nahraje si to na kazetu piánem a flétnou a na
        zkoušce to dáme dohromady, ale kostřička je od Picka. Já na žádnej
        nástroj neumím, to by se UH musela vrátit zpět do roku 73, kdy jsme
        hráli na ty kufry a tak.
        
         
         
        Po nedělní
        procházce s Dinem nás na Čurandě uvítal Vůdce. Nejdřív nám
        vynadal, co je to zhovadilost, aby se rockeři v neděli procházeli
        kolem Vltavy. S tím, co nám přinesl, ale dlouho nevydržel dělat, že
        je naštvaný. “Pane Hora, tři fernety! Tak co jsem, Dino, říkal?”
        “No, objednal jsi tři fernety,” odvětil mu prostoduše Dino.
        “Kurva, to seš tak nejapnej, nebo vychcanej? O nějakej chlast teď
        neběží, to, že to dělám, za to můžeš ty. Pane Hora, ještě tři!
        Dino, ty zvíře, vždyť ty jsi za pouhé dva koncerty překonal samotného
        Hajniše. Ty seš nejslavnější psychedelický zpěvák všech dob.
        Pozval jsem do Mokropsů svého kamaráda, doktora psychiatrie. Přijel
        na vás až z Beřkovic! Dneska ráno telefonoval a řekl mi, že tvůj
        přednes “Boha pekelného sexu” ho tak vzal, že jakmile jsi dozpíval,
        vyneslo ho cosi ven, sedl do auta a pral to domů stovkou. jak prý za ním
        zapadly dveře bytu, vlétl po hlavě do mísy a poblil se.” 
        
        
         
                                                                     
        Josef
        Vondruška: ... a Bůh hrál rock’n’roll
        
         
         
        Už jednou jsme byli za revolučním rokem 89, vracíme se opět za něj,
        do 1991, kdy vám vyšlo první CD u Globusu. Proč jste nepoužili, tak
        jako skoro všechny kapely z týhle doby, původní nahrávky UH?
        
         
        My jsme to všechno natočili znova, protože jsme to chtěli
        prezentovat tak, jak hrála UH v tý době. Nahrávali jsme to v Pasti v
        Hradci Králové na velikonoční svátky, což jsme za ty tři dny
        stihli. Hráli jsme live dohromady, jen tam nakonec přimíchali kytary,
        flétny a různý doplňky. Při nahrávání jsme popíjeli pivečka,
        Langr nás chodil obveselovat, Kocour, civilním jménem Karel Havelka,
        stará mánička a majitel Globusu, to platil a vydal na LP a CD. I když
        Kocour nám měl nakonec za zlý, že jsme nevydali ty původní syrový
        věci, někdo říká že ta nahrávka ze 75 roku, kterou dělal Robin Hájek
        na Revox, je možná kvalitnější než ta z Hradce Králové.
        
         
         
        Vydání alba Umělé hmoty je nejenom poctou jedné
        české undergroundové kapele sedmdesátých let, která přes slavné
        Plastic People nebyla tak vidět, ale i oslavou vůle party lidí, která
        nikdy nerezignovala. 
        
         
                                                 
        Josef
        Vlček: Rock + Pop 14/92
        
         
         
        Tahle
        nahrávka je dost povedená, legendární, morbidní (viz úvod), jak
        jste toho docílili?
        
         
        Nám se taky strašně líbila. A navíc já mám rád morbidní věci!
        I to, co píšu v současný době, tam už není ta radost z pivka, z
        holek, z jara, ta morbidnost je z tý zachumlanosti sama do sebe, určitý
        věci se na tebe tlačej, venkovní záležitosti a já mám rád tenhle
        momentální stav mý osoby, mý duše, vytahuju to ze sebe, dávám ho.
        Navíc se styl práce nezměnil, pořád je to tak, že se zhudebňujou
        mý texty. Slova jsou první, hudba vzniká až podle nich...
        
         
         
        V roce 1993 vyšlo před Vánocema druhý CD “My dva a kněz”.
        
         
        Osobně dost nerad vzpomínám na to, jak to nakonec dopadlo.
        Distribuce neexistovala, deska snad leží někde v prádelně či co,
        na pultech není, bez reklamy, všechny nás to navíc stálo spoustu
        peněz, který doteďka chyběj. Holt jsme vybrali špatnou firmu...
        
         
         
        Jakej je na ní tvůj názor? V čem je jiná než ta předešlá
        deska?
        
         
        Na druhý jsou hlavně nový skladby, zatímco na první jsou ty
        starý. Sice znova nahraný, ale jsou podaný jako z tý doby. Druhá
        deska přinesla nový věci, zhudebňovaný Alfrédem a jsou takový
        rockovější, melodičtější. Ty předešlý skladby byly přece
        jenom monotonnější, tři, čtyři akordy. I když já se k
        monotonnosti neustále hlásím. Ale přesto je to podle mě výborná
        deska, i když dnes UH hraje ještě tvrdějc. Svý tam udělal i speciální
        host, Mikoláš Chadima, starej příznivec UH. Jednak tam hraje na
        saxofon, jednak nám dost poradil i při práci ve studiu. Bohužel se
        asi k lidem tahle nahrávka moc nedostala a už zřejmě nedostane.
        
         
         
        Co dál?
        
         
        Já bych velice rád vydal nahrávku s touhle sestavou, ale nejsou
        peníze, ani vydavatel. Kocour nemá o UH moc zájem, není to holt nějak
        moc prodejný. Prej: ‘Dino, až se UH prodá 20 000 kusů, tak přijď.’
        A snad i ty archivní záležitosti by měly bejt na světle, zejména
        ten záznam z roku 1975 ze zkušebny. Kdyby se to vyčistilo, bylo by to
        skutečně velice kvalitní a dobrý.
        
         
         
        “Dino, ty seš šoumen, jakej v Praze vod ztráty
        Hajniše chyběl. vy musíte hrát dál! Já vám tady slibuju, že hned
        po Plastikách a DG vás nechám natočit desku pro Západ. A Dino, ty
        budeš na titulní straně tak, že bude vidět pouze břicho s tvým
        obrovským symbolem boha pekelného sexu..” hlaholil Magor. Dlouhán
        se uchechtnul, že to ji určitě koupí všechny kláštery, protože
        jeptišky jí budou vyhánět duchy. 
        
        
         
                                       
        Josef
        Vondruška: ... a Bůh hrál rock’n’roll
        
         
         
        A čím se vlastně živíš?
        
         
        Já se živim pořád klasicky, jsem malířem pokojů, dělníkem.
        Jsem na volný noze, když mám práci makám, když ne jsem doma, nebo
        jdu za kamarádama, jedu na chalupu. UH je můj koníček, my jsme nikdy
        nehráli pro peníze, a když něco dostaneme, tak je to na pivo, na párek,
        na dobrou večeři, stejně to jde všechno do éteru. Já mám dost
        velkou spotřebu, mám rád kořalečku, takže na uživení hudba UH
        absolutně není. Myslím si, že kdybysme se tím živili, tak by UH šla
        do prdele, tím byznysem, pochybuju, že bych to udržel. Mým snem bylo
        mít vlastní rockovej klub, ale nejsem moc podnikavej typ, takže to zůstalo
        spíš na úrovni představ.
        
         
         
        Vašek, ech, pan prezident, by nepomohl?
        
         
        S Vaškem jsem se potkal naposledy na výstavě Jardy Kukala na Můstku,
        prohodili jsme pár slov, podepsal se mi do katalogu AHOJ DINO a říkal:
        UH, to byla taková zajímavá kapela, když jsem vás slyšel na Hrádečku,
        tak jsem nevěděl kam vás zařadit, co je to za styl. Tak mu každej
        rok posílám novoročenky UH. Jarda Kukal je mrtvej, udělal spoustu práce
        v undergroundu, hrál v DG, fotil, udělal spousty fotek Plastiků
        
         
         
        Mejla byl kmotrem vašeho druhýho CD....
        
         
        Poprvé jsem viděl Plastiky v Efku, přes podium byla natažená
        šňůra, na který visely podprsenky a různý dámský prádýlko a
        Plastici vystoupili v černejch hábitech, po stranách ohně a hráli věci
        od F. Zappy, Velvetů, pár vlastních. Pak jsme s nima mockrát hráli
        nejen jako kapely, ale měli jsme i fotbalovej tým, když po revoluci
        točili živák v Roxy, tak jsme tam taky hráli s nima. Fiction jsem
        viděl jen jednou, hodně se mi to líbilo, je to mejlovina, ten se nezmění.
        On je originální, Mejla když něco složí, i když pro UH nebo Karla
        Gotta, tak bude každej cejtit, že je to od něj. Je osobitej a výbornej
        hudebník, výbornej skladatel. Kolikrát jsem mu říkal, aby zaskočil
        k base u UH a nebyl proti, ale měl jsem hrozný obavy, že by do toho
        začal šťourat a všechno překopávat, což by se mi nehodilo.
        
         
         
        Co posloucháš?
        
         
        Hlavně rádio. I když mám spousty vynylů i kazet, ale mým vzorem přes
        všechny ty léta zůstal Cpt. Beefheart, jak svou dymanikou, tak svým
        hlasem na mě strašně zapůsobil. Taky místama vykřikuje, místama
        recituje, místama zpívá a u něj se mi hrozně líbilo spojování
        jazzu s rockem, syrově, temně, monotonní spodek. Anebo Wild Man
        Fischer , to byl takovej šílenec z Los Angeles. Zappa mu vydal kdysi
        desku, šílenou, totálnímu cvokovi. Tak to se mi samozřejmě líbilo,
        protože já mám rád cvoky. Byla to velká inspirace, taky neuměl hrát
        na žádnej hudební nástroj a přesto se doprovázel na kytaru. Spíš
        ty starý kapely, Cooper, Velveti, Iggy Pop. Z těch novejch ani nic moc
        neznám, nic nesháním, spíš ty věci monotonnější, zajímavej zpěv...
        Pokud poslouchám UH, tak jenom z pracovního hlediska.
        
         
         
        A jakej je tvůj názor na porevoluční euforii, kdy se k
        undergroundu najednou hlásilo tolik lidí a byly toho plný sály...
        
         
        Já si myslim, že na jednu stranu to bylo dobře, protože se to
        dostalo aspoň mezi veřejnost, utajovaný záležitosti. A třeba si některý
        lidi řekli, že to bylo asi trochu jinak, než jak jim to 20 let servírovali.
        Samozřejmě, že pro ty komerční to byla jen móda a žádnej zájem
        neměli.
        
         
         
        A co rozpady strejch part, který následovaly?
        
         
        Ty centrály, ty hospody, kde jsme se scházeli, protože jsi tam našel
        lidi, který ti měli co říct, nefungujou. Tuhle jsem byl U zpěváčků,
        katastrofa, panoptikum totálně vymáčenejch lidí. Nemáš si s kým
        co říct, upíjej se a na UH nejdou, radši se zmáčej pivem. S těma
        lidma se nemá už cenu bavit, to jsou obyčejný opilecký žblechty,
        který nemusím poslouchat U zpěváčků, to si můžu sednout do první
        putyky na rohu kdekoli v Praze. Dřív jsme se centralizovali do určitejch
        hospod, kde docházelo k setkání bezvadnejch lidí u dobrýho piva. U
        Glaubiců, Na Klamovce, U Slunců, Na Čurandě....
        
         
         
        V tý době jsme začali chodit do hospody Na Čurandě,
        kde se scházela parta kolem skupiny Umělá hmota. Za čas tam chodila
        velká část pražskýho undergroundu. V televizi běžel lidem opěvovanej
        seriál “Chalupáři”. Párkrát se mi stalo, že jsem dorazil Na Čurandu
        a byl jsem svědkem neuvěřitelnýho výjevu. V hospodě, narvaný k
        prasknutí, bylo ticho jako v hrobce. Nejortodoxnější vyznavači druhý
        kultury seděli s otevřenejma hubama a sledovali další příběh
        nekonformních buranů. Běda tomu, kdo si dovolil nahlas objednat pivo.
        Jakmile příběh skončil, undergrounďáci plynule navázali na přerušený
        diskuse o poslední desce Lou Reeda a podobně.
        
         
                                                           
        Milan
        Hlavsa/Jan Pelc: ...bez ohňů je underground
        
         
        ...září/říjen
        1996, LÁBUS
        
         
                                      
        
        
         
        Úryvky
        z textů Dina Vopálky, zhudebněné skupinou UH v rozmezí let 1974 -
        1996:
        
         
         
        MRTVÍ  NA  STRUNĚ, MRTVÍ VRAKVI: ....Teď ležíme  v rakvi/a je nám stále veselo/jako když jsme viseli nad
        dlažbou/a viseli jsme na struně...Když jsme viseli na struně/dlažba
        byla politá krví i močí
        
         
         
        MY DVA A KNĚZ: Už klečíme u oltáře/kněz nám stále káže/Svatba
        v černých šatech a černými prsteny/venku už je viditelno/po
        civilizaci nic, nic nezbylo...Jsme sami dva a kněz/z peněz si uděláme
        řetěz/do hlubokýho hrobu/V hrobě budeme mít radost/že jsme sami
        dva a kněz
        
         
         
        ALKOHOL Z VODOVODU: Kdyby místo vody z vodovodu tek alkohol/to
        bych byl pořád na mol/to by pak byly pořád prázdný hospody/a v těch
        hospodách prázdný stoly...Lidi by byli notorici/zvířátka by byli
        alkoholici/svět by byl obrovskej sud alkoholu...Myl by sem se v
        alkoholu/jako kdysi z vodovodu/vlasy by sem si myl v rumu/za pár let
        bych byl v drnu
        
         
         
        VYMYKÁNÍ: Vymykám se z děsu/který celý týden nesu/zamykám
        se před strachem/každou hodinu tě někdo může píchnout bodákem/lezu
        na stromy/nepříjemných lidí jsou miliony/nechám si narůst křídla/ale
        nejsou narkotika/topím se v chlastu/vidím před sebou dvojitou
        masku/točím se dokola/kolem jsou samá krematoria...šílenost děs a
        strach/hoď za sebe a bojuj/proti špatnostem/mluv sám za sebe
        
         
         
        BROUCI: Je večer nebo ráno/vůbec se nemůžu zorientovat/ležím celý
        rozlámaný/a cejtím jak se mi nafukujou ruce...Hlava mi třeští/vidím
        moře brouků/různých barev...Ale jeden je rudej/musím ho zneškodnit/protože
        mi v hlavě dělá galimatyáš...jako bratří v roce - už nevím/začínám
        usínat/brouk rudé barvy zmizel
        
         
         
        DRUHEJ SVĚT: Řeky potečou do kopce/nebudou mít žádnýho
        ovladatele/domy se budou stavět na mracích/proto aby žádnej
        establishment tam nemoh přijít/stromy budou bez kmenů/všude bude
        spousta kamenů/Panenka Marie bude chodit po větvích/a bude rozdávat
        karamely dětem/které budou chodit ve vzduchu po hlavě/aspoň nebudou
        vypadat tak nevychovaně....Za pár let/bude náš svět/Za pár
        let/bude druhej svět
        
         
         
        OKAMŽIK VYVRCHOLENÍ: Radostně tancuju se smrtí/je to okamžik
        mého vyvrcholení/na střechách vlní čardáš/k měsíci již nikdy
        očima vícekrát...V kostelní věži hodiny potichu duní/na chodníku
        se lid všemu diví/přišel okamžik mého rozjetého vyvrcholení/radostně
        tančím v blátě se svojí smrtí
        
         
         
        JEDNA, DVA, TŘI...: Špinavý proud rozvodněné řeky/uťatá,
        šlachovitá, krvavá hlava Medůzy/zachycená na břehu nesnášenlivosti/nasycená
        svým výkřikem totální hrůzy...
        
         
         
        ČERNÁ
        RUŽE: Sehni se pod postel, vytáhni tu plesnivou kytaru/ s kterou
        jsi řádil před lety ve vlhkých sklepích/Bronzový řetězy oviň
        kolem oteklého krku/už tě nebaví poslouchat řeči přerůzných...Ve
        světlých džínách svíjíš se na zaprášeném podiu/v kytarovém
        rytmu ošlehán prudkými parfémy...V kůži oděn nadále/okolo krku
        žhavý korále/krutě řádit v lokále/s plesnivou kytarou nadále
        
         
         
        ZNOVU ZROZENÍ: Já jsem nesmrtelný muž oddávající se rozkoši/všechny
        sliby jsem již splnil do radosti i blbosti./Hněvu jsem pln, tak jako
        narvaná krosna turisty/klečím před tebou, zpěv svůj jsem dostal od
        nebeských Bohů/zdráv buď nebeský Bože, dohlížej nad chvějící
        se zemí...Otevírám flašku piva, pro lupiče těla/líbezné květy
        vzácné pestíky ustrašenosti./Nadarmo mnoho býků sralo na olympských
        polích/zlaté pruty z temné hlubiny zemské/propouštím z nesmrtelných
        srdcí všechny ženské
        
         
         
        OPERACE: Ve vočích řádí silná nenávist/provrtaný mozek
        lehounce vyoperovat/Metla lidstva je snad ty drogy a alkohol/v nůši přinést
        hvězdnej prach a také hlahol/Do dutých hlav nesypat železnej lektvar
        
         
         
        MĚSÍČNÍ KRÁL: V bouři tónů polykáš nože, zvony zvoní
        dál/bílé tanečnice svíjejí se v ulicích mezi domy/zarudlý jedeš
        na hříběti přes celý sál/prázdná dlaň, prázdný žaludek, prázdná
        ulice, prázdné dvory...Ze ztraceného zlatého kufru havrani vyletí/v
        posteli svíjíš se dál, v ruce svíráš slunečník/líbáš křídla
        anděla, který každou chvíli odletí/zesláblý, zpocený, padáš z
        mraků na zelený kulečník
        
         
         
        STAMILIONOVÝ ČERT: Lotosové květy kličkují mezi kapkami deště/oslňující
        výkřiky berou barvu květu/pingpongový měsíc drží sluneční peřeje/žluté
        masturbační rukávy změní v ženě barvu/Na břiše velké svědění,
        krovky sténají/zpocenou přikrývku odhoď, vejdi do/dřevěných dveří,
        proti tobě slzící jezero/sevřeno malátností, hodiny odbily čtvrt
        hodiny/pro šat svítící...Pod zemí cosi duní, to čerti se smějí/Rohy,
        chlupy, vocasy, s Luciferem se řehtají
        
         
         
        BORÁTOVSKÁ PÍSEŇ: Rock and roll bodá bílé mraky/sevřen
        hromem bleskem jseš taky/ Uvolnění najdeš v keckách v kaštanovém
        listí/chřestýš svýma očima v dáli to jistí... Pořád frčí
        rock and roll/kdo ho nezná je magor/rock, rock, rock and roll/uprav
        vlasy do fazon...Tancuj na parapetu cizích domů/pošlapej kazety zlatých
        řetězů/Klavír pořádně přišpendli k podlaze/sladké bonbóny
        rozdej matce vose...Zase světlo bliká v temný noci/ve dne budou zase
        strašný kecy/Ze zlozvyku nosíš v kapse kalhot peněženku/do zelenýho
        mechu vhodíš svojí taktovku.  |