práce a já mu říkám: „Hned
jedem, já mám ještě jenom soud.“ Tak jsme tam přišli a tam asi
deset chlapů přede mnou. Vojta se rozčiloval: „Ty vole, to tam přijedem
bůhví kdy, takový zpoždění...“ Normálně za pět minut jsem byl
na řadě, Novák, Maršál, Janeček a pak už Schilla, tak jsem tam naběhl
a samosoudce šup: „Jménem republiky jste odsouzen tak a tak a
nashledanou.“ Já na to jen: „Fajn, to beru, odvolávat se nebudu,“
a už jsme frčeli na hory. Stejně tak i s tou medicínou, který jsem záhy,
ve druhym ročníku, nechal. I když doteď je Mejlův oblíbenej slogan
„Doktore, jeď!“, prostě všechno dohromady jsem to nezvládal a přišlo
mi to strašně moc učení, biflování. Jsou samozřejmě chvíle, kdy
si myslím, že jsem to měl dodělat, ovšem zase ty jiný aktivity, který
mám, mi to všechno vynahrazujou a rozhodně bych se jim nemohl věnovat
tak, jak se jim věnuju teď, kdybych dělal tak náročnou práci, jakou
je doktořina. Jak je to náročný řemeslo jsem poznal třeba, když
jsem samozřejmě nechtěl na vojnu a narazil jsem na vynikající
doktorku na psychiatrii, ke který jsem mohl být naprosto upřímnej. Takže
když jsem šel k odvodu, měl jsem všechno zmáklý: jak se moje
diagnoza projevuje, jaký beru prášky, jak jsou barevný, kdy mám
kontroly krve, prostě jsem byl nadřenej a u každýho odvodu jsem uspěl.
Nicméně ona mi jednou řekla, že už je stará a kdyby náhodou zemřela,
že má známýho primáře v Kateřinkách na psychiatrii, že na něj se
mám obrátit. A já jsem skutečně šel ke třetímu odvodu a k ní jsem
razil na kontrolu a ona skutečně zemřela. Tak mi blesklo hlavou, kam mě
poslala a ptal jsem se sám sebe - je to opravdu takovej kamarád, jak říkala,
můžu mu říct, že to byla jenom hra, všechny ty diagnózy, anebo mu
říct, že jsem její pacient, že mě k němu doporučila a to, co mám
naučený, předvádět dál? Ale řekl jsem si ne, když to říkala, tak
to tak je - a tak jsem za ním šel, jsem ten a ten od tý a tý doktorky
a všechno je to jenom hra, jde o modrou knížku, o nic jinýho. A on říkal:
Jasně, od Ireny, tak jak to uděláme? Na 14 dní mě k sobě uložil,
pak jsem chodil jako stacionář, což spočívalo v tom, že jsem ráno přišel
na snídani, u primáře jsem dostal „prášky“ osobně, tam jsme si
dali dvojku červenýho a pak nastala pracovní terapie, dílny a já v rámci
pracovní terapie chodil pro lístky do divadla, vyzvednout panu primářovi
šaty z čistírny a tak a jelikož Kateřinky měly tehdy v naprosto
dezolátním stavu WC, ale jsou kousek od Ječný, tak jsem chodil do Ječný
k Němcovým na záchod. Jednou tam takhle sedim na kafi a povídám si s
Danou a Petr Cibulka nanáší nějaký materiály. Podezřívavě na mě
koukal, o koho jde, neznámá tvář a něco si s Danou řekli, on se
uklidnil a nanášel dál. Dana si ke mně pak sedla a říkala: „Petr
se na tebe ptal, kdo jsi a jestli ti můžeme věřit a já mu povídám,
ale to je jeden blázen z Kateřinek, ten se sem chodí akorát
vysrat...“ Jo, Cibulka a jeho seznamy... Třeba Fanda Pánek je takovej
básník, dneska žije v klášteře, psal skvělý básně, blázen nádhernej,
ulítlej, chodil v Ječný na večírcích po římse, všichni se jen
modlili, aby nespad, to by byl malér. Fanda taky pořád na výslechy a
oni, aby podepsal spolupráci. A on: Jasně, já všechno podepisuju,
kamkoli přijdu do hospody, všelijaký petice, všechno. A co máte vy?
Tady jenom spolupráci... „Jasně, tak to sem dejte, okamžitě
podepisuju!“ A oni jako že mu budou dávat ještě peníze, tak to
taky: „Jasně, beru všechno...“ Přišel, všem to okamžitě řekl a
navíc napsal báseň: „Charta se mi nevyplácí/podepsal jsem spolupráci.“
A ještě měl tu „drzost“, že si tam každej měsíc chodil pro
vejplatu, jestli ale nějakou dostával, to nikdo neví. A teď je taky na
seznamu. Ale zpět do blázince, například psychiatr Vaněk, to byl taky
mimo jiný dlouholetej Mejlův psychoterapeut, Mejla k němu přišel po měsíci
nějakých šílených akcí a večírků úplně oddělanej. A on se na něj
podívá a říká: „Pane Hlavsa, jak tak na vás koukám, vy byste potřeboval
asi na blinkačku...“ A Mejla říká: „Já nevím, o co jde, ale když
myslíte...“ Tak tam Mejlu poslal a to je prostě ambulantní zařízení
pro alkoholiky, vykachlíkovaná místnost, kam ty alkoholici ráno
nastoupěj, sednou si do školních lavic, přijde setřička, která dá
každýmu Antabus a doktor má tácek s paňákama, rum, fernet, zelená,
jak je panstvu libo, tak to tam kopnou, k tomu pivko a doktor sleduje, jak
se dělá každýmu zle a blije. Mejlovi taky, jenom nějakej chlápek, říkejme
mu pan Novák, paňáka, Antabus, paňáka, Antabus, pivo a nic, jenom sedí
a pochutnává si. Tak se ho ptaj: „Pane Novák, vám to nic nedělá?“
A on odvětil: „No, nic moc, ale po ránu bodne...“
To bude asi všude stejný, já když jsem poprvý v blázinci
(taky kvůli modrý knížce, to je snad jasný), tak jsem
byl na mostecký psychiatrii a místní máničky mi občas
přinesli pivko. Se mnou na pokoji byli i pacienti z
protialkoholního a ty jak viděli, že mám návštěvu, hned
se sháněli po pivu. Já zatloukal, ale oni naprosto
neomylně okamžitě ty dva lahváče vyčmuchali, schoval
jsem je třeba do nádržky na WC a oni hned šli najisto,
přišli právě z těch blinkaček a už se hnali na hajzl,
ani nečekali, až to pivko vychladne, ještě teplý ho
lemtali a pak jim bylo půl dne zle a blili jeden po
druhým, ale nikdy si to nenechali ujít.... Ale asi už je
čas vrátit se k hudbě samotný: jak to u tebe všechno
začalo?
Já
jsem vždycky hrál, ze začátku vážnou hudbu v orchestru, ve škole, s
komorním orchestrem jsem jezdil po zámcích - pak byla ta epizoda s
fotbalem - nicméně tak v 84, 85 roce přišel Mejla, s kterým jsem se
znal z Klamovky, že Plastic People budou dělat hudbu k „Pokoušení“,
hře Václava Havla s tím, že by v tom chtěl mít hodně smyčců. Z těch
klamovskejch hovorů věděl, že hraju, takže mě požádal, abych se připojil
k lidem, co na tom dělali: Láďa Leština, Kába a další. Já jsem
samozřejmě ani chvíli neváhal....
Průserů ses nebál, dělat s The Plastic People Of The
Universe, s „nejpronásledovanější ze všech rockových
skupin“, jak o nich napsal R. Christgau „The Village
Voice“ (9.5.1989)?
Já měl jen pár výslechů, a to ani ne kvůli muzice, ale v podstatě
kvůli tomu, jak jsem se pohyboval mezi lidmi a občas něco podepsal. Mně
to ani nepřišlo jako nějaký hrdinství, spíš takový normální, znám
ty lidi a když někoho z nich zavřou, tak je logický, že proti tomu
budu protestovat. Pak si mě volali většinou před nějakejma velikejma
datama, 28. říjen nebo 21. srpen a chtěli podepsat, že tam nepůjdu a
takový ty klasický situace, kdy na tebe jeden řve a druhej je hodnej. I
když primář, kterej vedl naše oddělení tvrdil, že usilovali, abych
odešel z práce. Doba velkejch průserů pomalu pominula, Plastici už
vlastně nehráli a tahle akce byla jednorázová, prostě jsme se
domluvili, že se udělá „Pokoušení“ a dohoda byla taková, že
pokud se Mejlovi bude moje cello hodit, zůstanu. Pak to pokračovalo
nakonec dál. „Pokoušení“ se tehdy zkoušelo u Honzy Brabce ve sklepě
domečku jeho rodičů, kde se i nahrávalo. Mejla je známej
perfekcionalista, kterej je rád, když jsou věci předem připravený,
on na tu improvizaci moc nespoléhá, takže já měl svůj part jasně
napsaný v notách, notu od noty. Bohužel se to nakonec celý ani nepoužilo,
v té hře nakonec zazněly nějaký fragmenty, dokonce jsme to pouštěli
i slavnýmu dramatikovi osobně, ten s tím byl velice spokojenej, nicméně
v Burghtheatru, kde byla premiéra, se použila skutečně jen část.
Podle mě je to škoda, protože málokdo to zná a myslím, že je to
velice povedený dílko, který se vymyká tý plastikovský produkci. Je
to celý instrumentální, krátký - půlminutový, minutový,
dvouminutový - vstupy a pak to finále, kdy to celý graduje... Je to víc
orchestrální, hodně smyčcový, zajímavý.
Takže to byla první spolupráce s Mejlou. Myslíš si, že
ti tahle výpomoc ukázala zase nějakej jinej svět?
To
rozhodně ne, jednak jsme se všichni mezi sebou znali z Klamovky, tam
chodil kdekdo, a byla tam velice zajímavá a vytříbená společnost.
Kupříkladu se tam udál požár a tam chodili všichni ty opilci jako
jsme my, všechny možný existence a nikdo nějak moc nepracoval, radši
si vyběhávali důchody, noční hlídače a kotelníky, prostě jak to
jen šlo. Však jsme taky v Národní třídě zpívali: „Cennějsí je
denní snění/než hovadský lopocení.“ A pak Klamovka vyhořela a
hrozilo, že bude třeba tři měsíce zavřená, než se to opraví a všechno
udělá. To ovšem nebylo myslitelný, tak výčepák Karel Širmer vyhlásil
brigádu a děly se neskutečný věci: všichni jsme bílili a natírali,
člověk, kterej sice vystudoval nějakýho spojaře, ale nikdy se tím neživil,
natahoval dráty a vzpomínal, jak to bylo ve škole, další důchodci a
příživnici a intelektuálové se tahali se stolama a židlema, lidi,
který se věnovali obrazům je znova restaurovali, aby to bylo v původním
stavu a tak podobně. Během týdne, deseti dnů Klamovka znova fungovala.
Karel s náma prošel celá ta léta, my ho všichni máme rádi a
pamatuju si na dobu, kdy Saša Vondra, Jáchym Topol a tahleta partička
tam prostě nesměla. Měl tehdy nějakou šťáru, protože se tam děly
samozřejmě určitý věci, čili Karel byl samozřejmě kontaktovanej,
jestli spolupracoval nebo ne, o tom nechci spekulovat, nevím, ale každopádně
zakázal těm, lidem vstup na Klamovku: „Vy tady pořád něco
podepisujete a já mám pak problémy...“ Pak uplynuly léta, režim se
převrátil a dneska Karel: „Já jsem vás tady hostil, já jsem vás
tady vychovával...“ A lidi ho berou jako výčepáka, čepoval dobře,
tak co... A jednak jsem už chvilku předtím hrál s Národní třídou,
kde se pohybovali lidi jako Jáchym Topol, Martin Socha, Viktor Karlík, Vítek
Kremlička. Tady dělali hudbu Vašek a Vojta Stádníkovi, to bylo strašně
příjemný období, takový spontánní. Absolvoval jsem i pár koncertů,
třeba v Kosoři u Martina Janíčka, což je kluk, který měl vlastní
naftovej agregát a vyráběl si sám proud, tam bylo odpoledne dělaný
pro děti, kdy jsem s Vítkem Bruknerem, Pepou Janíčkem a ještě s někým
hráli Vivaldiho, manželky, přítelkyně s dětma poseděly na zahradě,
večer se děti uložily a nastoupila Národní třída. Všechny to hrozně
bavilo, byla legrace, nikdo jsme nic moc neuměli, Jáchym Topol zpíval,
taková radost to byla. Někomu přijde divný, že mluvim o období před
rokem 89 jako o hezkým, ale to bylo prostředím, v kterým se člověk
pohyboval. Chovali jsme se prostě tak, jak jsme potřebovali, kašlali na
nějaký systémy. Jezdili jsme na společný „dovolený“, naše oblíbený
místo byla Varvara v Bulharsku, asi 80 km od Burgasu, cikánská vesnice,
kde je to naprostá pohoda. Sedmýho září je tam cikánská slavnost,
celý večer s nima můžeš sedět, pohostěj tě, hrajou skvěle na
housle, na dudy, celá vesnice se raduje, hrajou krásný cikánský písničky,
pak jdou na nože, objeví se konflikt, do kterýho je potřeba se nemíchat,
stáhneš se, jdeš se vyspat a ráno v deset, v jedenáct se probudíš a
ty samý, co se rvali, jsou už největší kámošové, alkohol z nich
vyprchal. Byla tam nádherná scéna, když stavěli studnu, nějakej
opilec, zedník a on se domák, že mezi námi je Mára Hlupý, malíř,
tenkrát studoval akadamii a on trval na tom, že ho musí namalovat, jak
staví studnu. Mára říkal: „Jasně, ale co za to?“ A oni: „Flašku
rakije.“ Dobrý, flaška rakije bude. Ráno jsme tedy přišli ke
studni, a tenhle místní opilec tam už čekal úplně vymydlenej, nový
montérky, novou zednickou lžíci, postavil se k tý kašně a Mára Hlupý
nezaváhal a udělal to v klasickým duchu reálnýho socialismu. Vedle
nich stál přitom Petr Placák a nahlas četl z Bible. Zedník byl úplně
nadšenej, chodil po vesnici a po hospodách - ona je to vcelku malá
vesnička, ale mají tam asi pět hospod, a všude jsou domorodci přátelský,
pijou oblak, což je jejich zvláštní pití, mastika se zelenou, což
když smícháš, tak opravdu udělá takovej oblak - a všude se tím šíleným
obrazem chlubil. Ovšem my jsme za něj dostali láhev rakije. Anebo příhoda,
při který jsem zachránil Sašovi Vondrovi, mýmu spolužákovi z gymplu
a manažerovi Národní třídy Sax von Drakovi, život. V nějaký
opilecký depresi na skalkách, což bylo místo, kam jsme chodili k moři,
se potácí Saša Vondra v džínách, rozevlátej a úplně v prdeli, že
se jde utopit, vlezl do moře a skutečně se začal topit. Macháček na
to kouká a říká: „Ty vole, tak pro něj skočte, ne!?“ Říkám:
„Tak tam běž ty, vole!“ Macháček se ho tedy snažil zachránit,
ale jak byl Saša totálně ožralej, tak málem utopil i Macháčka, pročež
ten raději utek. A tak to zbylo na mně, já docela dobře plavu, tak
jsem k němu naskotačil, dal mu bombu mezi oči a vytáhl ho za bradu
ven. On pak asi hodinu ležel na břehu a probíral se z toho. Zkrátka
moc nechybělo, a velvyslancoval dnes v USA někdo jinej... Prostě úžasně
příjemný místo, který bylo po tom 89 dost opuštěný, každej jezdil
po různejch místech na světě, já jsem byl třeba před dvěma roky v
Albánii a přijeli jsme do Girocasteru, to je takový starobylý kamenný
město, uzavřený v horách, kterýmu dominuje obrovskej pomník Envera
Hodži, z kterýho zbyl jen podstavec. Ale z něj je zřejmý, že ta
socha musela bejt neskutečně mohutná, jen ten podstavec byl třikrát větší
než tahle hospoda. Potřebovali jsme se přesunout, tak jsme šli na
autobus a tam stál velikej Ford Transit, kterýho jsme stopli. Tam tři
Albánci a hned: „Kolik dáte?“ Na to my: „Hele, my jsme studenti a
chudý turisti.“ Načež oni si nekompromisně řekli o nějakou částku,
zastavili úplně mimo silnici a začali ty peníze chtít. Auta, která
projížděla kolem, zastavovala a vylejzali další a další Albánci a
nakonec nás bylo pět a kolem nás snad padesát Albánců. A teď
jednomu klukovi vytrhli foťák, dalšímu bágl a začínalo to bejt ostrý.
Tak jsem vytáhl flašku ginu a říkal jsem: „Neblbněte, dáme si paňáka
a každej si půjde po svejch.“ Jeden z těch, který zastavili, se nás
ujal, naložil do auta. Ti ostatní to vzali, všechno nám vrátili a my
nasedli do jeho mercedesu. On mobilem - mobilem v Albánii a před dvěma
rokama! - přivolal další auto, všichni jsme se v pohodě vešli a on nás
vezl do nějaký hospody, co měl jeho kámoš, že bude hostina a nocleh
zajištěnej. A opravdu: skvělá hospoda, skvělý jídlo, všechno grátis,
měli jsme maso, pivo, rakiji, prostě bezvadný. My jsme několik dní pořádně
nejedli, tak jsme si dávali a najednou zničeho nic koukáme: náš novej
kámoš nikde, s ním zmizel i můj foťák a hostinskej: „Tak pánové,
končíme a budeme platit!“ Což nás nemile zaskočilo, protože to
bylo hrozně peněz, tak jsme mu vysvětlovali, že nás pozval ten jeho přítel
a my na to stejně nemáme. Nezájem a platit! Jak jsme byli piclý tak
jsme taky nechtěli a zase začínalo bejt zle. Vyšli jsme před hospodu
a kolem nás všude Albánci s tyčema v ruce. Co nám zbejvalo, složili
jsme se, zaplatili a táhli spát. Přespali jsme nedaleko a ráno nám to
všechno došlo. Chtěli jsme jít do hospody to nějak vyřídit, protože
to bylo fakt hnusný. Ovšem mezitím ten hostinský přijel a omluvil se
nám, že to bylo nedorozumění, vrátil nám půlku z toho, co jsme
utratili a pozval nás na snídani zadarmo. Už jsme nechtěli zase někomu
naletět, ale šli jsme tam nakonec, udělal nám kávu, čaj, koláče,
takže to dopadlo skvěle. Jen jsme pochopili, že nemůžeme stopovat
takovýhle velký auta, protože v nich jsou tři, čtyři Albánci, který
se takhle vlastně živěj. Ovšem první auto, který jelo, bylo zase
stejně velký a my ho samozřejmě zase zastavili, ale tyhle lidi byli už
výborný. A taky pak jsme v Albánii už žádnej konflikt neměli, takže
to byla spíš náhoda, než tradice. Ale když se všichni nabažili těch
blbostí, tak zjistili, že nejlepší je to v tý tamní prostotě. Tam
není skutečně nic, ubytuješ se u cikána, dáš mu nějaký prachy co
potřebuje, najíš se toho, co tam maj, ale jseš tam úplně v pohodě:
žádný velký pláže, miliony lidí, slunečniky, tam nic takovýho není.
Takže s Národní třídou jsme nahráli pár věcí v letech 1984 („Je
třeba si zvykat“) a 1985 („Vlhkost v nočním autobusu“), nahrávalo
se to v domečku Fandy Hochmana, kterej pak policajti vypálili. Spolupráce
s Mejlou pokračovala i nadále, v 88 roce, kdy Plastici končili a
vznikla Půlnoc poměrně zvláštním způsobem. Svazáci tehdy pořádali
Rockfest a jakýsi Martin Kubík, což byl aktivista SSM v Letech u Prahy
se rozhodl, že Plastikům bude dělat manažera a na tenhle Rockfest je přihlásí
jako začínající kapelu. Pak byly ty běžný dohadovačky s úřady,
povolovačky a tak a v rámci Rockfestu už bylo vytištěno, že vystoupí
PPU, pod touhletou zkratkou. Nicméně den před tím jsme se dozvěděli,
že nevystoupíme. To už jsme měli nazkoušený věci z Půlnoční myši,
z Hovězí porážky, (některý věci pak Mejla přenesl do Garáže,
jako Podvlíkačky), program nazkušovali ještě Milan Schellinger, Honza
Brabec, Láďa Dědek. I když jsme věděli, že nás tam nepustěj,
oficiálně nám ale nikdo nic nesdělil, tak jsme přišli s nástrojema
na desátou hodinu na zvukovku do Lucerny, jak bylo dohodnuto. Tam nám pořadatelé
zastoupili cestu, my jim ukazovali papír, že tady máme v deset zkoušku,
hlavní pořadatel byl tou dobou už v tahu a ať vypadneme, to už tam
byli i policajti, tak jsme hromadně odešli do Savarinu, kde jsme se šíleně
opili paňákovou smrští. A podle mě v tý době začal Mejla přemejšlet
o tom, že to udělá jinak. Sondoval terén, Honza Brabec do toho nechtěl
jít, jednak s tím zásadně nesouhlasil a jednak už měl v hlavě Domácí
kapelu, Milan Schellinger už nechtěl hrát vůbec, ostatním se taky nějak
moc nechtělo a tak se objevil Petr Kumandžas na bicí, kytarista Karel
Jančák, začalo se zkoušet a přišly první koncerty... Nejprve to měli
být Maskovaní bandité rytmu a nakonec z toho byla Půlnoc. Mejla ten název
Půlnoc vysvětluje tak, že půlnoc je takovej čas, kdy něco končí a
něco zase vzniká, což je moc hezký.
Vy jste hráli i nějaký věci od Plastiků, jak reagovala
vrchnost?
Tam asi byla zásadní ta změna názvu, i Mejla tvrdil, že je to něco
úplně novýho, ale časem se ukázalo, že to odříznout dost dobře
nejde. Hlavně ze začátku se hráli věci od Plastiků, i když Mejla k
tomu samozřejmě udělal nový písničky. A navíc ty smyčce, to je vždycky
takový oživení, on je měl i v Plastic People, violy... Mě spíš překvapuje,
že teď to dělá trošku jinak. Má to všechno přímočařejší, jasnější.
Myslím si, že když se rozpadla Půlnoc a vznikali Fiction, že měl
podobnej problém jako kdysi Honza Brabec, že se potřeboval zbavit Káby,
Pepy, mě, začít s někým úplně jiným a něco jinýho. Ono to taky
bylo ledasjak očekáváno, v Reflexu psali o spojení Oceánu a Plastic
People jako o absolutní schíze a nakonec je to takový, jaký to je, příjemný,
ale docela zvláštní manévr z toho, co Mejla dělal. Na druhou stranu
je tam cejtit pořád ta velvetovská linie, nakonec nahráli desku cover
verzí Velvet Underground. Mejla je rozenej hudebník, se svým talentem a
se svým uměním by v normálně fungující společnosti prožil život
v podstatě nějak jako Lou Reed, nemusel by se vůbec starat o to, jestli
má dělat sáčky nebo rock and roll, to je prostě průser v tom, že on
to vlastně taky odskákal. Je mu 46 let a nejlíp ze všeho umí skládat
písně. Podle mě je jeden z nejlepších skladatelů rocknrollu vůbec,
některý jeho písničky jsou nádherný, i u Fiction. Mně se strašně
líbil třeba „Dopis“ od Půlnoci, i ten text Jiřiny Zemanový - tím
je Mejla taky hrozně zajímavej, že sledoval poezii, že to má dobře
zmapovaný, on tvrdí, že nic neposlouchá, že nic nečte a není to
pravda, dobře ví, co tady kdo píše - třeba čeho dodneška lituju,
jednou přinesl text od básníka Rudolfa Rotrekla a to, jak kdysi udělali
Plastic People „Phila Esposita“, přišel Mejla do Půlnoci s nápadem
udělat báseň „Box“, která byla z ringu: „čtyřikrát tři
provazy/pravej hák/pravej klinč...“, krásnej text, Mejla k tomu udělal
bezvadnou muziku, ale někdo to zavrhl. Mně se to líbilo, opravdu moc,
on ji má určitě někde uloženou, protože občas vytáhne starý věci.
Mejla mi trošku připomíná Davida Bowieho, to je člověk, kterej se mi
dost líbí, ale třeba jeho deska „Lets Dance“ je jednou z těch,
která se mi nelíbí, hodně diskotéková, ale nemůžu přitom říct,
že je úplně na prd. On má taky hranu, jako Mejla, že do žádnejch
sraček nevstoupí. Anebo ZZ Top, na kterejch jsem byl a to show, který měli
spojený s ženskejma a to jsem si říkal „Pozor, to zavání Las Vegas...,“
ale ne. Oni přesně věděli, kde skončit, kdy je toho dost, že si uhlídaj
moment toho, kdy to uneseš. A to je i u těch Fiction, mně se třeba líbí,
jak Jitka zpívá, ale nelíbí se mi, jak se na tom koncertě ohlazuje,
její obleky. Já jsem v týhle souvislosti dostal desku Marianne
Faithfull, kterou vydala asi před rokem, „Secret Life“, já jsem si
to poslech a hned jsem věděl, že mi to něco připomíná. Asi jsi viděl
od Lynche „Twin Peaks“, tam mu dělal hudbu Angelo Badalamenti, jí
celou hudbu k tý desce taky složil on a je to tam hrozně znát. Jak
jsem to poslouchal, tak jsem si říkal:To musí slyšet Mejla!.Jednak
znám Marianne Faithfull od něj, on mi jí poprvé pouštěl a jednak mi
to něčím strašně připomnělo Fiction. Asi ten kláves?
Dělal v Půlnoci skladby i někdo jinej?
Já
si nevzpomínám, že bychom hráli někdy něco jinýho. Hudba vlastně
vznikala tak, že Mejla přines noty, naučil se i basovej klíč, kterej
mu zpočátku moc nešel, než pochopil, jak je to jednoduchý, že je to
o kvintu. To jsme vždycky obdivovali, že on, absolutní samouk se naučil
i hudební postupy, který jsou neobvyklý. Myslím, že kdyby si udělal
nějakou hudební teorii, studoval, tak by k tomu došel asi rychleji, ale
takhle k tomu došel těma létama, praxí, svou hudební intuicí...
Jediný, co neměl připravený, byly party pro Pepu Janíčka, měl představu
a Pepa si to dodělal sám a ještě možná nějaký sóla, to byly
improvizace, podle momentální nálady. V Praze jsme hráli v podstatě
každej měsíc... Hráli jsme třeba v 1986 i Václavu Havlovi na padesátinách,
i Olga Havlová přišla za Mejlou, že by bylo hezký dát Havlovi nějakej
hudební dárek a vymyslela to dobře. Havel hrozně rád vaří a přitom
si u toho zpívá. A tak nahrála tajně dramatika na diktafon, jak zpíval:
„Hop, hej, cibuláři jedou“ a „Pantátové, kam jdete“ a kazetu s
nahrávkou dala Mejlovi a říkala: „Hele, Mejlo, tady máš, jak si Václav
prozpěvuje a vy k tomu dodělejte hudbu!“. Tak jsme k tomu udělali
jakousi aranž, byly padesátiny a Mejlu rozbolely zuby a protože nepřišel,
rozhodli jsme se to předat za něj. Ještě jsme to zpestřili tím, že
jsme ze Svobodky nahráli jakousi Havlovu zprávu, která začínala zvoláním:
„Tady Havel, tady Havel“. A finále vypadalo tak, že na začátek
kazety jsme to „Tady Havel, tady Havel“ nahráli a pak nastala
slavnostní chvíle předávání dárků, dramatik tam stál a najednou
se ozvalo z reproduktorů „Tady Havel, tady Havel“ a pak začal zpívat
„Hop hej, cibuláři jedou“ a do toho jsme začali s Kábou a Pepou hrát.
Havel koukal, úplně hotovej, co se děje. Zdeněk Urbánek, spisovatel,
ten byl úplně nadšenej a my jsme to na všeobecný přání ten večer
museli opakovat znova a znova, každou hodinu. Nemůžu při týhle příležitosti
nevzpomenout na jinej večírek u dramatika, ještě za temných dob a
Jarda Kukal, známej příznivec, fotograf a hudebník undergroundu a taky
ovšem elektrikář, kterej měl doma jednu žárovku, ale pro kamarády
udělal první poslední, tak jsme seděli a večírek se nějak protáhl,
ani nevim, o co šlo, snad o nějakej novej Videojournal a sedělo se,
bylo nad ránem, venku už se rozednívalo a my ještě pořád svítili.
Kdosi pronesl: „Tak zhasněte, venku je světlo a my svítíme,“ jenže
nikdo se nezved, seděli jsme u toho kulatýho stolu a někdo na Kukala:
„Jardo, ty jsi elektrikář, tak do prdele zhasni!“. A Jarda neomylně
vyrazil ze židle, vyskočil, tam visel poměrně velkej lustr, Jarda se
na něj pověsil, utrhl ho a bylo zhasnuto. Když se za dvě tři hodinky
probral, samozřejmě dal všechno rychle do pořádku. U něj bylo zvláštní,
že ačkoliv měl doma v elektrice hroznej mumraj, všechno zfušovaný,
žádnej lustr, prostě dva dráty natvrdo, v tom objímku a v ní svítila
žárovka, ale když byl u tebe, tak všechno dělal pečlivě, pozorně,
opatrně... O něm je vlastně ta skladba od Dg 307 „Praha, New York, Paříž“,
protože on na dálnici do Paříže zahynul při havárii. Havla jsem
naposledy viděl vloni po koncertě Lou Reeda v Pakulu, kde proběhlo setkání
v šatně. Lou Půlnoci poslal pozvánky a tak jsme byli nejdřív na
koncertě a pak bylo setkání s prezidentem a se známejma v salonku,
kterej je úplně šílenej, umakartový zdi. My tam čekali na Mistra než
přijde po koncertě a prezident byl legrační, ptal se nějaký holky:
„Nemáš rtěnku?“, ona mu ji dala a on říkal: „Tady je to tak
hnusný, musím to trošku vymalovat“ a začal rtěnkou malovat po stěnách
ty svoje srdíčka a sluníčka a byl fakt bezvadnej. Sranda byla jednou s
Kočárem, kterej je hroznej Loureedovec a navíc se fakt s Lou Reedem
zkamarádili, oni si i dopisovali a Lou Reed mu vždycky říkal Mr. Koučr.
Ale my to Kočárovi dlouho nevěřili, až pak když jsme hráli s Půlnocí
v ÚLUVu, tak se fakt k sobě měli. Pak Kočár vozil Lou Reeda po Paříži
ve škodovce a Lou z toho byl u vytržení. No, ale jak hráli Velveti v
Pakulu, potom byla večeře v hospodě „U zlatý hrušky“ a Kočár
sehnal nějakýho sponzora, kterej měl jaksi omezený finanční možnosti
a Kočár za náma chodil a pořád říkal: „Já vím, že jste taky
pozvaný, ale prosím vás, dejte si něco levnýho!“ Tak my jo, něco
levnýho, ale tam nejlevnější jídlo bylo za 200,- kaček, tak jsme si
dali to levný. Jenže pak vešel John Cale, Reed a ta jejich partička,
hned jako předkrm kaviár za 1 500,- a Kočár blednul v koutě. S
Velvetama bubnuje Mo Tuckerová a na tomhle koncertě byla i její
maminka, taková vetchá, seschlá stařenka, strašně příjemná a
zasedací pořádek vyšel tak, že jsme seděli vedle sebe. Tak jsem se jí
ptal, jak se jí to líbilo a ona říkala, že moc, že slyšela svojí
dceru poprvé v životě, což vzhledem k tomu, že Mo Tuckerový bude
kolem pětapadesáti, nebylo moc často. Tak mi to bylo divný. „Jak to,
poprvý v životě, vždyť takovejch let hráli?“, ptám se. A ona na
to: „No, vždycky když hráli, tak jsem jí hlídala děti...“ Anebo
jsme byli pozvaný den před koncertem Rolling Stones do Rybárny, což
byla oblíbená hospoda pana prezidenta, na takovej večírek. Tam Stones
přišli a tak jsme tam popíjeli a to jsem koukal: myslel jsem si, že
piju docela rychle, ale co předváděl třeba Keith Richards, já měl dvě
a on už snad šestý pivko, a to mezitím občas fouknul paňáka. A
protože moje žena Keitha miluje, chtěla podpis. Pak se najednou zvedli,
že mají druhý den koncert, tak jsem říkal Sašovi Vondrovi aby se mi
Keith podepsal do občanky a on skutečně napsal: „Karolíně s láskou
Keith Richards.“ Doteď to tam mám.
A jak jste se vlastně dostali vy do Ameriky?
Byli jsme tam třikrát, ale ta první šňůra byla vlastně na přelomu
dubna a května 1989, kdy se objevila americká manažerka Hope Carr, ta měla
agenturu Sightwaves Inc. a chtěla už tehdy dělat Plastiky, sledovala to
se svým přítelem Larrym už delší dobu. Pak si poslechla Půlnoc,
která se jí libila a šla do toho. Po všech těch peripetiích s vízama,
kdy jsme tam jeli vlastně na turistický a kdy nebylo jasný do poslední
chvíle, jestli je vůbec dostaneme, jsme se tam nakonec objevili. A myslím
si, že tohle první turné bylo velice dobrý...
Tady na fotce držíš plakát PPU, namísto Půlnoci?
Poněvadž jméno Plastiků bylo v Americe daleko známější, nežli
Půlnoc, tak se spousta klubů snažila nalákat lidi na formaci Plastic
People, to záleželo dost na pořadatelích. Sice před každým
koncertem bylo setkání s novinářema a pořadatelema, a tam jsme se snažili
vysvětlovat, jak to vlastně bylo a je. Oni nicméně stejně říkali:
Ale vždyť tady je Mejla a Kába a ten sound je takovej podobnej... Takže
někdy se to vyvrátit ani nedalo.
Jaký z toho všeho máš pocity? Amerika byla nesmírně nedostupná, tehdy...
Jednak
byly dost důkladný přípravy, protože Mejla to chtěl mít všechno
perfektně nazkoušený, což se nám myslím podařilo. Koncerty byly dobře
odehraný, měly i dobrou odezvu, lidi chodili, ba i obávanej kritik
Christgau, který jinak všechno stírá, napsal druhej den do „The
Village Voice“ velice kladnou recenzi, kde dokonce spojil budoucnost
rock and rollu s tím, že hudebníci z Čech po iks letech ukázali, že
vývoj hudby existuje. Ty koncerty v New Yorku byly vůbec dobrý, jednoho
ze zúčastnil i Zajoch, kde zpíval „Tygra“, text jeho oblíbenýho básníka
Williama Blakea... Ale musím říct, že nějakej šok z Ameriky jsem neměl.
My jsme vylezli na letišti, tam byli Honza Pavelka, Pavel Zajíček, Boví
Ungr (ten nejdřív vzkazoval, že nás všechny postřílí, za což ho
zatkla FBI, protože on to i někam telefonoval, nakonec se ukázal jako
ohromnej kamarád), takže čekali na letišti, my hned odjeli k Honzovi,
všude jsme mluvili česky, ukázali nám New York a Manhattan. Samozřejmě
ve srovnání s Klamovkou byl New York místem s milionem možností, ve
dne, v noci, všechno bylo možný. Nejpříjemnější byla právě ta
volnost, kterou člověk pocítil..
Tehdy jsi byl nejen členem Půlnoci, ale i Domácí
kapely...
S tou jsem chvilku hrál a pak to bylo takový zvláštní, protože
jsem měl pocit, že Honza Brabec odchází od Mejly docela nasranej. A
jak jsem s nim zkoušel já, i Pepa Janíček, tak to prostě najednou
skončilo. Honza řekl, že mi dá vědět, až bude zkouška a strašně
dlouho se neozval. A jednou jedu na Zbraslav a vidím jak stojí jedna
kamarádka na stanici a jede kamsi s cellem. Dali jsme se do řeči a z ní
vypadlo, že jede na zkoušku Domácí kapely. Najednou mi to všechno došlo,
že vlastně členem Domácí kapely nejsem, že tam je místo mě
cellistka. Což mě na Honzu trošku zamrzelo, že to neřekl přímo,
nicméně na druhou stranu jsem ho chápal, že chtěl dělat svoje věci
a zároveň se chtěl zbavit lidí, který s ním předtím už dělali.
Takže z toho vyřadil mě, Pepu Janíčka, prostě lidi zatížený nějakou
minulostí a začal s novejma tvářema. To jsem vcelku pochopil a nějakou
naštvanost jsem necejtil. Časem se to stejně vyvinulo tak, že Klára přestala
a Honza se nakonec obrátil na mě a i jeho zahořklost, to napětí, ta
naštvanost na rozpuštění Plastiků, vyprchala. On to hodně
ventiloval, prožil s tím strašně let, a dneska se ukazuje, že to tak
prostě bylo, je a věci nejdou změnit. Nakonec hrajou spolu zase, všechno
si vyřikali, i Mejla z nějakejch věcí ustoupil. Podobnej byl i
konflikt mezi Mejlou a Vráťou Brabencem, nakonec si padli kolem krku a
zapomněli na to špatný velice rychle. V roce 1976, když byli zavřený,
někdo se rozhodl držet hladovku. Tak šli za Mejlou, jestli jako šéf tý
skupiny by to tomu člověku nerozmluvil, že to jako nemá smysl a tak. A
Mejla řikal: „To je jeho věc, ať si dělá, co chce.“ Tak šli za
Magorem, a to samý: „Rozmluvte mu to, vždyť si škodí sám sobě...“
a Magor: „To je jeho věc, at si dělá co chce...“ Tak šli za farářem
Sváťou Karáskem, a zase to samý: „Vy jako duchovní byste měl s tím
člověkem promluvit, tak mu to nějak vysvětlete, že to nikam
nevede...“ A Sváťa povídá: „Podívejte se, to je jeho věc, ať si
dělá co chce, ale kdyby to šlo, já bych si bral ty jeho porce...“ Sváťa
byl hroznej žrout a jeho manželka Stáňa byla naštvaná, jak je
tlustej, tak se snažila vařit mu dietně. Ovšem Sváťa to vymyslel
tak, že každou sobotu a neděli vzal děti na procházku a udělal si s
nima kolečko po Klamovce a po parku, pak zašel na Ladronku do hospody,
tam si dal pivko, gulášek se šesti, dětem koupil nějakou limonádu a
říkal, aby byly doma zticha, že dostanou ještě zmrzlinu. A pak přišli
domů, Sváťa najedenej zobal ty brambory se zeleninkou: „Stáňo,
bezvadně jsi to uvařila, dlouho už mi tak nechutnalo...“ A ona mu to
fakt měsíc nebo šest neděl věřila, než se profláklo, že si předtím
dává gulášek se šesti...
Dostal jsi nabídku hrát i v obnovených The Plastic People?
Tenhle projekt bude v podstatě ta klasická sestava, taková, v jaký
hráli na Hradě. Ta energie, která tam z nich tryskala, takže i já
jsem Mejlovi říkal, aby to udělali takhle, aby byli spokojený především
oni, jako hudebníci. A musí tam být harmonie především mezi Mejlou a
Vráťou, kterej se vrací nastálo z Kanady a jeho představa z těch tisíců
kilometrů je taková jiná. On si myslí, že by to mohli dělat sami.
Bez producenta, bez manažera a na druhou stranu to tak úplně nejde...
On nenáviděl Půlnoc, to je známý, byl zapšklej, a pak jsme asi před
dvěma roky poseděli v Jilský, pokecali a dali jsme si sraz na
Zbraslavi, on je zahradní architekt a chtěl to tam vidět. To byl tak nádhernej
večer, krásně jsme se picli a povídali o všem možným a on se pak v
noci svlíknul a tancoval na hudbu, kterou jsem mu pustil z okna. Nahej
tančil po zahradě a mně to přišlo naprosto nádherný...
Nahatej? A co takhle nějaká veselá příhoda s Magorem?
Občas zašel na koncert Půlnoci, byl jsem dokonce během jednoho večera
Magorem poctěn, kdy jsem byl přijat do spolku ÍQáků, což je spolek
vybranejch lidí a mělo by to snad nějak souviset s inteligenčním
quocientem. Zatím jsme tam tři: Magor, Kába a já, nevím tedy proč já,
ale Kába když byl s Magorem v kriminále, dělali nějaký testy a Kába
byl ze všech nejlepší, na což Magor doteďka žárlí. Takže Kábu
musel přijmout na základě testu a mě na základě různejch hovorů a
keců. Magor třeba zachraňoval „Bunkr“, on byl jeden z těch
vytrvalců, který vlastním tělem „Bunkr“ bránili, nicméně se u
toho tak picnul, že když došlo k exekuci, tak si spletl strany a vynášel
obránce, namísto útočníků. Po chvilce si toho všimnul a skutečně:
Jé, já jsem debil, spletl jsem si strany... Ale tehdy, když jsi mu dělal
ty narozeniny, kdy jsem vlastně do tý hospody volal, abys mu za mě popřál,
tak se říkalo, že chce spáchat sebevraždu. Třeba to nebyla pravda,
ale já jsem si říkal: No tak mu předtím aspoň popřeju.... Sranda
byla i v Americe na druhým zájezdu, kdy jsme si mohli někoho vzít a my
vzali Magora. Sem do Čech jezdil jeden americkej muzikant, Copernicus,
jednou s náma hrál ještě za totáče v Edenu a s Magorem si padli do
oka. Oni jsou oba takový výrazný typy a když tady byl Copernicus na Újezdě,
tak se s Magorem nějak nepohodli, došlo k hroznýmu konfliktu. Nevim přesně
co, ale Magorovi něco provedl. A Magor suše říkal: Počkej, já ti to
jednou v Americe vrátím!. A neuplynula dlouhá doba a Magor se v Americe
objevil, Copernicus udělal po koncertě ve svým bytě na Manhattanu večírek
na naši počest. Když jsme tam dorazili, všeho byl dostatek, nápojů,
jídla a Magor nezaváhal a normálně mu tam úplně zdemoloval ve svym
alkoholobvym opojení kvartýr, rozsekal mu skříň, koberec roztrhal na
kusy. Ráno to všechno dával tím svým způsobem dohromady, Copernicus
se jenom chytal za hlavu, ale věděl přesně, o co jde a nijak
neprotestoval. To byl vůbec večírek. Tam se dostal do konfliktu s
Magorem i kytarista Jirka Křivka. Ono se to už táhlo tedy dýl, protože
jsme před Amerikou hráli v Holandsku a letěli jsme z Amsterodamu a
Jirka byl velice zvláštní kluk, kterej Magorovi vůbec neseděl. Byl
skutečně zvláštní, my jsme hráli v rámci vernisáže výstavy Andy
Warhola v Paříži, kde poprvý po dvaceti letech hráli i Velvet
Underground a bylo to v takový nádherný zahradě, prostě bezva. My měli
zajištěný ubytování v hotelu a byly s námi různý manželky a děvčata,
ovšem pro ně už ubytování nebylo. Tak jsme říkali: „Žádnej
problém, my se nějak uskromníme a holky můžou spát na postelích.“
Ovšem Jirka říkal: „Ne, ne, ne, já jsem muzikant, já musím ležet
na posteli.“ Tak jsme mu to odsouhlasili a Jirka ležel na posteli a Kábova
Věrka spala na zemi a tak podobně. To ovšem bylo něco pro Magora:
„Tak ty se prostě neuskromníš!? Tak já ti to znepříjemním!!“, a
nenechal ho ani minutu spát, celou noc mu tam něco lil do hlavy, jakmile
Jiří trošku klimbnul, tak on hned do něj. Vyvrcholilo to právě u
Copernicuse, kdy jsem tam nešel z koncertu rovnou, ale byl jsem se projít
po městě a blížim se domů, kde probíhá večírek a proti mně ze
tmy vyrazila zkrvavená tvář Jirky Křivky. Tak jsem se ptal: „Jiří,
co se stalo?“, prej: „Magor mě chtěl zabít.“ „Jak?“ ptal jsem
se. „Zasek mi sekáček na maso do hlavy.“ Prostě, jak Magora vytočil
zase svým nějakým kouskem, ten vzal sekáček na maso a ťal ho. Sice
ho jen štrejchnul, nicméně měl na hlavě šlic, tekla mu krev a zděšenej
prchal nebezpečným nočním New Yorkem pryč od Magora. A pak, když
odcházel z kapely, tvrdil: „Všechno jsem to pochopil! Všechno je to
úplně jinak, všechno řídí Magor, on tahá za ty nitky...“ Pro
kapelu byl přínosem, měl jako kytarista vcelku volný pole působnosti,
beglajt na kytaru nebo na housle hrál Kába, to bylo daný akordama, Křivka
byl sólovej kytarista, ty sóla si vytvářel sám, a rozhodně zajímavě.
Mně se tedy nejvíc líbil Karel Jančák, období s ním bylo pravděpodobně
nejlepší. Ten ale na prvním turné zůstal v Americe a je strašně zvláštní,
že jak jsme tam byli podruhé, jeli jsme po tom dlouhatánským
Manhattanu a všichni jsme vzpomínali, co asi Karel dělá. Zastavíme,
že se půjdeme projít a první člověk, kterýho jsme tam potkali, byl
právě Karel. Šel odněkad z práce a to byla teda náhoda! On tam měl
nějakou kapelu, snažil se hrát, zůstal tam vlastně proto, že si
myslel, že jako výbornej kytarista se prosadí, což mu potvrzovalo pár
bláznivejch emigrantů odněkud ze Seattlu. Ale pak zjistil, že pravda
byla to, co jsme mu říkali my. Tam je obrovská konkurence, v každém
baru hrajou skvělý kytaristi. Takže nakonec začal experimentovat s
drogama a byl nějak dost v háji, buď chodil do práce anebo sháněl
heroin a to ti pak už na nic jinýho nezbyde čas. Ale co jsem slyšel,
je zpátky tady a snaží se hrát. Po Křivkovi pak přišel z Garáže
velice mladej Tadeáš Věrčák.
To jsme se nenápadně přesunuli přes rok 1989, jak jsi prožíval tyhle změny?
Na to se nás ptali už v Americe na jaře 89. Mejla se sice snažil těmhle
věcem vyhejbat, ale v jednom rozhovoru se nás ptali, jestli je to
politický a tak. My jsme si stáli za tím, že to nikdy politický věci
nebyly, v tom má Mejla pravdu. Nicméně politický to bylo v tom, že režim
to tak bral, on nás cejtil jako svýho nepřítele, takže si to do určitý
míry vytvářel sám. Jim vadil kdokoliv, kdo dělal něco sám, kdo se
rozhodoval bez jejich souhlasu, kdo žil bez závislosti na nich. Pro ně
bylo nebezpečný, když se někdo dokázal pohybovat svobodně. A já
jsem prohlásil cosi v tom smyslu, že to politický není, ale když to
pomůže sesadit tenhle režim, tak budem jedině rádi. Mejla se hned
chytal za hlavu: „Ty vole, to jsi posral...“ Samozřejmě jsem byl rád,
že to tak skončilo, já taky chodil na Václavák, zapojoval se...
Vím, že už kdysi vyšel v „Revolver Revue“ tvůj dopis „Rudýmu právu“, jestli řekneš, o co šlo?
„Revolver Revue“ dělali v podstatě kluci, který se pohybovali
taky na Klamovce: Ivan Lamper, Jáchym Topol, Saša Vondra, Viktor Karlík,
takže my jsme ho v podstatě měli ještě za tepla, z první ruky. V tý
době to byl bezva časopis s úplně novejma věcma, o kterých člověk
do tý doby ani netušil, že třeba jsou. A když jsi s těma lidma
mluvil, tak jsi občas taky něco udělal, jaksi samospádem, já žádnej
hrdina nejsem. Ale tehdy se nějak Ivan Lamper doslechl, že jsem psal do
RP v souvislosti s úmrtím Václava Černého, významného literárního
kritika a historika, ovšem mimo jiné taky signatáře Charty 77. Nikde,
v žádných médiích o jeho smrti nevyšla ani řádka. Tak jsem vznesl
na redakci RP dotaz, proč se o tak významném člověku mezinárodního
formátu nepíše? Odpověděli mi v tom smyslu, že sice uznávají zásluhy
prof. Černého o rozvoj naší i světové literatury, nicméně že nějakýho
chartistu oslavovat nebudou. Podpis byl samozřejmě nečitelný, ale Ivan
to otiskl.
Ty jsi Půlnocí prošel od začátku do konce, o začátku jsme už hovořili, tak co konec?
Ten konec byl takovej zvláštní, jedna Míša odešla a druhá z Tábora
přišla, ale když už jsi narazil na ten odchod Míši Němcový, rozený
Pohankový, tak bych rád využil třeba týhle příležitosti, abych to
trošku osvětlil. Já - a dneska mě to pořád trošku mrzí, ale ta věc
už se stala - jsem to trošku zavinil. V době natáčení desky v
Americe, což byla mimochodem skvělá zkušenost, Bob Musso, který dělal
producenta byl skvělej chlapík, trpělivej, on si všechno předem
prostudoval, věděl přesně do čeho jde, ochotnej, s nápadama, ovšem
na druhou stranu vyžadoval perfektní disciplinu, tvrdě nás stíral, každou
chybu jsme museli okamžitě opravit. Základy jsme dělali všichni
dohromady a pak jsme chodili jednotlivě každej dotáčet a byl schopnej
tě tam tejrat celej den kvůli pár taktům, dokud nebyl spokojenej, tak
tě vyssál a pak řekl: „To je ono, takhle jsem to chtěl.“ Většinou
se jeho představy shodovaly s našimi, nebyl nějakej panovačnej, měl
stejnej cit a představu jako my. A po jednom natáčecín dni jsme dělali
barbeckyou v nějakym mrakodrapu asi ve 14. patře na Manhattanu, kde jsme
měli půjčenej byt. Ovšem barbeckyou je po celém Manhattanu zakázaný,
dělat nějaký ohně a my najednou na balkoně toho bytu objevili rošt a
dřevěný uhlí, tak jsme skočili koupit maso, oheň jsme rozdělali,
nicméně jak se ten smrad linul, tak na nás zavolali policajty. Přišel
nějakej ožralej pochůzkář, jako co je a Mejla to chtěl zamaskovat,
že se nic neděje a celej ten rošt shodil na zem a tam byl umělej trávník,
kterej chytnul. Tak ten smrad z masa byl přehlušenej touhletou umělotinou,
takže průser byl daleko horší, nicméně se to vyřešilo nějakym paňákem
a policajt pravil, abychom to rychle snědli a uhasili. Ovšem večírek
pokračoval a jak jsme byli čím dál ve větší kuráži, tak jsme se
bavili co bude dál, jak to bude s kapelou, jestli to má smysl. Míša
byla ten čas hodně nespokojená, měla pocit, že Hope nás nějakým způsobem
zneužívá, což jsme se jí snažili rozmluvit a ona tvrdě stála za tím,
že takhle to nechce a pořád jsme se točili okolo toho a ze mě
najednou vylítlo: „Tak co, každej je nahraditelnej...“ Míša pak
brečela celou noc a rozhodla se, že na to kašle. Taky Petr Kumandžas
prohlásil, že končí. Chtěl odejít i Tadeáš, ale když to viděl,
rozhodl se, že ještě zůstane, protože nemohli odejít všichni. To je
na vysvětlenou a i Míša to ví, nakonec hrajeme spolu v Domácí
kapele. Ale když si to přečte, pochopí, že jsem o tom taky přemejšlel
a že to tak jednoznačný nebylo a že jsem si toho vědom.
Takže přišla druhá Míša, což jak říká Mejla, už nebylo
ono...
Skutečně pak přišla Míša Dufková, koncerty byly takový stejný,
jako by se nedělalo nic novýho, jako bysme zůstávali na místě a jako
by to i Mejla cejtil. Občas přišel s novýma věcma, ale v Půlnoci se
to vždycky praktikovalo tak, že buď s tím souhlasili všichni, anebo
se to nedělalo. Stačilo, když se to jednomu nelíbilo, aby ten soulad v
kapele byl. Když jeden řekne, že se mu to nelíbí, tak se to nedělá.
Něco z toho samozřejmě hrajou Fiction, ale takhle to bylo i v Plasticích,
protože třeba Mochomůrky, s tím ho vyhodili, a jaká je to dneska
slavná píseň, která v Půlnoci prošla... Takže se ten čas udělala
jedna či dvě věci za půl roku nebo za rok, nic nepřibývalo, bylo to
pořád stejný a to Mejlu dost otravovalo a současně se zřejmě cítil
tímhle stavem unavený, že i on chtěl něco jiného. Tohle mu všechno
tak trošku nahrálo, navíc jsme neměli zkušebnu, jezdili jsme k Pepovi
Janíčkovi do Karlíku, na chatu u Dobřichovic, a na jedný zkoušce
jsme se sešli snad dva a Mejla řekl, že na to kašle. Snad mu to přišlo
i vhod, Půlnoc mu připadala vyčerpaná, navíc i ostatní utíkali,
Pepa si dělal Kelty, Kába se věčně rozčiloval, že se nic neděje a
takhle to celý směřovalo ke konci. A pak došlo k setkání Mejly s Dušanem
Vozárym, což pro něj byl možná impuls, že objevil někoho, kdo by měl
chuť s ním něco dělat, a že to bude úplně jiný. Celý se to prostě
tak semlelo, Mejla to tak cejtil, to nejsou žádný výčitky, tak šel
život, já na tohle období s Půlnocí vzpomínám jako na bezvadný
roky i dobrou práci. Navíc Půlnoc byla jedna z těch vyjímečných
kapel, zvukově i textově, nakonec i Mejlou, on je velice výraznej typ.
S Mejlou hrát je zážitek, to ví každej, kdo s ním hrál a Kába asi
nejvíc, proto nesl těžce nejen konec Půlnoci, ale i to, že Mejla dělá
s někým jiným. Kábu hrozně štvalo, když přišel na nějakej
koncert a viděl tam Vozáryho, a nejde o Dušana, ale o to, že Kába ví,
jak je to s Mejlou na podiu skvělý. Mejla to táhne a když se na tebe
podívá tak cejtíš, jak je to dobrý, jakej je to tahoun...
Ale ty jsi přece s tandemem Hlavsa/Vozáry taky dělal...
Vozáry se věnoval i židovské hudbě, měl skupinu Déva a potom
Lorien. Tam zpíval Milan Bartalský a Dušana Vozáryho napadlo, že by
bylo dobrý udělat tyhle věci akusticky, oni to předtím nějak hráli
v okleštěný formě, se synťákama, takovej ten Oceánovskej styl. Řekli
to Mejlovi, kterej se toho chytil a musím říct, že koncerty, který
byly, byly pěkný. Hrál tam ještě Pepa Janíček, Veronika Hánová,
která hrála s Dg 307 na housle. To je holka, která hraje ve skupině
Gothard středověkou hudbu, s kterou jezdí po hradech, tvrzích a má
kolem sebe spoustu šikovnejch mladejch lidí, který si vytvářej středověký
nástroje a hrajou na ně, takže pár lidí přišlo i odsud, čili ta židovská
hudba se udělala v takový rádoby původní podobě, jak asi mohla tenkrát
vypadat. Já si myslim, že je škoda, že je ta deska nazpívaná česky,
i když v původním plánu bylo nazpívat ji hebrejsky. Nicméně Milan
Bartalský měl několik anonymních telefonátů, že mu zabijou mámu,
která žila sama v Bratislavě. My jsme respektovali jeho rozhodnutí,
aby mu nějaký šílenci kvůli tomu, že nazpívá hebrejsky deset písniček,
vyhrožovali, takže je to nakonec česky. Pak jsem měl chvilku pauzu,
která dlouho netrvala, protože se ozval Honza Brabec a začali jsme dělat
Domácí kapelu, přišel i Zajoch a na pár věcech jsem hrál v „Uměle
ochuceno“.
Jak vzniká hudba u Domácí kapely?
To jsou všechno v podstatě Honzovy věci, on je taky takovej
perfekcionalista jako Mejla, píše to do not, ovšem Honza to má všechno
složitější. Mejla má představu jasnější, zatímco u Domácí
kapely ty věci vznikaj obtížněji, Honza to vymyslí, dá do not, my to
na zkoužce zahrajem, on to slyší, doma o tom přemejšlí, přijde za
tejden na zkoušku a je to všechno jinak překopaný. Takhle třeba jedna
věc vzniká půl roku. On mi říká: „Napiš si to do not!“
a já: „Klídek, za tejden to bude všechno jinak...“ „Ne,
ne, ne, Teď je to přesně vono!“ a je to samozřejmě zase za týden
jinak. Ale aspoň se to dostane do fáze, kdy jsme s tím spokojený všichni.
Je to jasně Honzova věc, ale během zkoušky se to ještě mění a dotváří.
Domácí kapela příliš nehraje, což je myslím škoda, ale Honza měl
vážný úraz, kdy si při pádu z lešení přerazil páteř a půl roku
ležel v nemocnici, Míša má tři malý děti a teď čeká čtvrtý,
takže skončila i se zpíváním. Vrhla se teď na loutkový divadlo a
hraje s nějakou jinou partou především pro děti...
Jak jsi spokojenej s poslední deskou Domácí kapely?
Mně se ty věci, který hrajeme líběj, Honzova představa byla
mohutnej zvuk, symfoňák. My nahrávali v Sonu, to bylo fajn a jednou mi
Honza půjčil, říká se tomu „zlatý cédéčko“, to je to, z kterýho
se to potom snad lisuje, je to ta matrice a já si to pustil a zdálo se
mi to strašně divný, co se jako stalo? Ale pak jsem si poslech už
vlastní výrobek, a tam se mi to hodně líbilo, to zlatý bylo snad nějak
vořízlý, nebo jak mi to Honza vysvětlil. Ta mohutnost tam je, to se
Honzovi podařilo, taky to bylo pracný, on si s tim vyhrál a často i ve
studiu narážel, šel si tvrdě za svým a to si taky prosadil.
Současně jsi nastoupil k Dg 307...
Se Zajíčkem jsem se poprvé setkal v Americe, kde jsme samozřejmě
žádný plány nespřádali. Když se pak objevil tady, vzniklo Uměle
ochuceno, což je taková komorní záležitost, kde já hraju tuším ve
třech písních. U Dg je při zkouškách zase úplně odlišnej postup,
třeba ta poslední deska „Kniha psaná chaosem“ vznikla tak, že někdo
přinese hudební nápad, ať už Zajoch, Alfréd, kdokoli z nás... Jedna
věc vznikla až ve studiu.
Řekni mi ještě něco o přerodu Dg 307 z toho ansámblu s Mejlou,
smyčcovou sekcí, jak jste vystupovali v Roxy a pak za pár měsíců
jsem na vás byl na Chmelnici, kde jsi
byl už jen ty, Alfréd, Pavel Z., za bubnama René
Starhon a Tonda Korb a i to pojetí hudby bylo nesrovnatelně rozdílný,
antihudební....
Dg 307 mají různý křivky, ten velkej orchestr s Mejlou, tak na mě
to působí tak, že prostě jednou za čas musí Mejla se Zajochem něco
udělat. A tohle bylo právě to období, kdy našli po nějakejch sezeních
společnou notu. A protože tohle připravoval většinou Mejla, tak ty věci
byly daný do not, improvizace byla víceméně potlačená a mělo to
jasný mantinely. Myslím, že tohle byl velice povedej projekt, dokonce
se točila nahrávka, která někam zmizela, stálo to i dost peněz a nevím,
kde to je. No a oni dva spolu něco udělaj a potřebujou si od sebe zase
na chvíli odpočinout a jsem přesvědčenej, že zase přijde období,
kdy něco zkusej. Kdy Mejla bude potřebovat dělat něco jinýho, než
jsou třeba Fiction, a až z toho vypadne, tak se to zase dělá tak, jak
se to dělá. Z tý naší poslední desky jsem nadšenej, to se mi zdálo
optimální složení, se kterým se dá fungovat a má to i smysl. A navíc,
když si to Mejla poslech, tak z toho byl velice potěšenej, samozřejmě
měl nějaký technický výhrady, ale to, co tam slyšel a co tam zaznělo,
o tom prohlásil, že je to skvělý. I ty to považuješ za stravitelnější,
a to je zajímavý, protože v Akropoli byl na Dg 307 i Jura Krchovský, básník.
Po koncertě za náma přišel a říkal: „Vůbec se mi to nelíbilo, já
jsem byl zvyklej na rozervanýho Zajíčka a teď jste jako Nick Cave, to
jsou skoro hity...,“ nejsem si jistej, jestli to byla chvála nebo hana.
Je fakt, že některý písničky jsou netypický, až hudební, mně se
to ovšem velmi líbí.... Mně ostatně vyhovujou i jiný věci, jak to
Pavel dělá, jednak můžu být tvůrčí a i co se týká koncertů, tak
nenastává jejich inflace. Pavel se navíc snaží věci i měnit na každej
koncert, i aranž písničky, nebaví ho hrát dokola dva roky jeden
repertoár...Když jsme hráli naposledy v Akropoli, tak to Pavel uváděl
útržkama z Ginsbergova Kvílení. Přišel s tím na zkoušku a my jsme
plánovali, jak vystoupení bude vypadat. Pavel říkal: „Mně napadlo,
že bych tam mohl dát toho Ginsberga - a to bylo jen pár dní před jeho
smrtí! - útržky z Kvílení a pak na to navážeme.“ Říkal jsem mu:
„To je opravdu zvláštní, teď jsem četl rozhovor s lidma, který mě
hrozně zajímaj, Kronos Quartet, a oni taky dělali Kvílení. Pavel je vůbec
nezná, jsou to i lidi úplně odjinud a určitě dělaj Kvílení úplně
jinak, a přitom ten nápad je tady najednou víckrát...“
Pořád narážíme na osobu Pavla Zajíčka, chceš pohovořit i
o něm, anebo mu ponecháme tu jeho potřebu soukromí?
Pavel je velice zvláštní, vážím si ho a jsem rád, že s ním můžu
dělat. On má v sobě takový charisma, třeba toho moc nenamluví, ale
zase ví, co a kdy říct. Jasně, že se s nim pracuje obtížněji,
protože je náladovej, a někdy ty nálady jsou u něj takový, že je z
toho člověk hotovej. On se někdy tak podívá a nejradši bych šel do
háje, člověk se cítí provinile. Ale zvykneš si na něj, překousneš
to. Mně se hlavně líběj jeho texty a jsem rád, že to můžu nějakým
způsobenm obohatit, že třeba ve spojení s hudbou se to násobí. On má
takovej zvláštní způsob zpěvu, to vlastně není ani zpěv, ale ta
deklamace je taková sugestivní, že ty lidi nakonec dostane. Ale chtěl
bych říct, že si nemyslím, že jeho texty jsou beznadějný, temný,
jak by mohly působit. Já v tom vždycky vidím nějaký světýlko,
nemyslím, že by to byla nějaká deprese, zdá se mi, že tam je nějaká
naděje. Jasně, že se vyřvává z tohohle šílenýho světa... Vždyť
my jsme vlastně veselí kluci. I když my na zkouškách ani nevíme, jaký
text zvolil, on tam něco huhňá, snad se trošku i stydí a říká, že
nemůže poslouchat sám sebe. Jsou z toho cejtit i jeho pochyby. To jsme
hráli v Polívkově divadle v Brně, asi před dvěma roky a bylo to skvělý,
protože Polívka, ačkoliv je slavnej umělec, tak cítí takovou slabost
pro věci, který by bylo třeba podpořit a v tom divadle dává prostor
různejm kapelám a divadlům a vlastně je sponzoruje. Nás taky
sponzoroval už tím, že před koncertem nám dal několik bas piva a pak
nás pozval do kavárny, která souvisí s tím divadlem a tam proběhl večer,
kterej byl ve znamení „Four roses“, což je taková whisky, kterou
jsme se neskutečně s Polívkou a Pechou osvěžili a padali si kolem
krku a nesmyslně si nahrávali. Ale opravdu to bylo strašně přátelský,
on se snaží přes to mediální šílenství zůstat normálním, mě si
definitivně získal filmem „Zapomenuté světlo“. Dokonce tam přišel
Honza Steklík, brněnskej výtvarník, kterej měl mít výstavu v Praze
s Karlem Neprašem, to tam ještě byl Mejla, Pavel Zajíček, takže
obrovská objímačka a ve čtyři ráno slíbeno a podepsáno, že Dg 307
zahrajou v Praze na vernisáži týhle výstavy. Mně 14 dní před výstavou
přišla domů pozvánka na vernisáž, že to otvíraj Dg 307, volám
Zajochovi: „Ne, ne, ne!“. Tak říkám: „Aspoň jim to zavolej...“
„Ne, ne, ne.“ Klasickej model toho studu a strachu, ale všechno to
odeznělo. Když si vzpomenu, jak to vzniklo, tak si myslím, že se nikdo
nezlobil, nicméně...
Nosíš do Dg 307 taky nějaký nápady?
Já mám samozřejmě něco v hlavě, ale vždycky se stydím to vytáhnout.
Jinak na ten základní motiv si každej udělá svůj nástroj, když se
prostě zdá, že je to zajímavý, tak si k tomu každej vymyslí svůj
part. Já udělám cello, zahraju to a oni mi řeknou, že je to blbost.
Tak si zkusím vymyslet něco jinýho, dokud se to všem nelíbí a dokud
i já nejsem spokojenej.
Ty se vůbec pohybuješ absolutně v projektech, který vybočujou z průměru, ze zvyklostí, ze zažitejch
představ. Počínaje křehkejma židovskejma písněma až k
těžce nekomerčním a těžko stravitelnejm Dg 307.
A to jsme třeba úplně vynechali kapelu Public Relations, v který
taky hraju. To je náhodný uskupení Honzy Knížka, zvaného Háďák,
protože je to vášnivej herpetolog, jeden z nejlepších znalců těchhle
potvor, který mimo jiné píše i krásné básně a má dobrý hudební
nápady. Občas uděláme koncert třeba u Vystřelenýho voka a tak
podobně. On dělá takový indiánský texty, obsazení je kytara,
viloncello, basa a zpěv, bez bubnů. Mě prostě i osobně zajímaj takový
věci, který nejsou moc slyšet či vidět. Jasně, že poslouchám
klasiku, kterou všichni známe: Lou Reeda, Iggy Popa, Velvety, to se mi
samozřejmě líbí, ale vyloženě rád mám třeba i Agon, Arvo Part -
to je něco! Nebo experimentování se zvukem, nápady, hledání...
Diamanda Gallás...
Inspiruje tě to i nějakým způsobem?
Mně se třeba hrozně líbí Kronos Quartet, to je taková americká
partička, která taky pořád něco hledá, nový postupy. Letos hráli
na Pražském jaru a mají už takový postavení, že pro ně speciálně
skládaj hudbu. Oni hrajou snad třicet let a jejich šéf kdysi slyšel
skladbu, snad od Steve Reicha. To bylo v těch sedmdesátých letech a
jemu to tehdy přišlo naprosto skvělý. Úplně jasně v tom slyšel ten
vietnamský syndrom, problém té neúspěšně válčící Ameriky s malým
Vietnamem. Nikdy se s autorem neměl možnost potkat, ale pořád mu to
celejch dvacet let leželo v hlavě a rozhodl se, že to s Kronos
Quartetem taky nastudujou. Udělal to úplně jinak, zvýraznil jiný nástroje,
předělal aranž. A tak se nakonec s autorem setkal a tenhle chlapík z
Kronos Quartetu mu říkal, jak to před dvaceti lety slyšel a hrozně na
něj zapůsobil ten Vietnem a vyznění tý války. A tenhle Reich, nebo
kdo byl autorem, ho vyvedl z omylu, že to bylo naprosto o něčem jiném.
To říkám ale proto, že hudba je zvláštní, záleží s jakou náladou
jdeš na koncert a pokaždý to vnímáš jinak. A je právě skvělý, že
si v tom můžeš najít i svoji polohu, někdy tě to hodí do deprese a
jindy naopak ti to podpoří dobrou náladu. Já nechci tvrdit, že jsem nějakej
vyjímečnej, ale tohle jsou věci, který mě skutečně zajímaj...
Nehodlám svůj život spojit s tím, že mám někde barák, zahradu a
tam trávit víkendy a večery u televize. Já jsem tak založenej, jít
večer do kina, do divadla, mezi lidi, i na pivo, to všechno k tomu patří.
Byl jsem na Caleovi, líbilo se mi to, tak jsem poseděl ještě dvě
hodinky u piva a všechno to znova zažil. A že jsem ráno unavenej mi
nevadí, protože mi to vynahrazujou pocity z těch akcí, který
absolvuju. Teď jsem byl na baletu Merce Cunninghama a člověk zjistí,
jak je tady toho plno a stíháš jenom něco. Ten den tady byl nějakej
koncert, kterej bych taky mohl, včera Jethro Tull, ale zase těch peněz
nemám tolik, tak jsem si koupil radši lístek na Davida Bowieho. Mně se
líbí i balet, naposledy jsem byl na Tanakovi v Arše, na Grim Grim, což
je velice zvláštní představení.
Já se ptám spíš z toho důvodu, abychom pomohli lidem, kterým se třeba líbí Dg 307 nebo Domácí kapela, aby
mohli jít zase někam dál, jestli bys jim něco
nedoporučil...
Třeba Deep Sweden bych doporučil, to mě z tý český scény
zaujalo v poslední době hodně, atypický nástrojový složení, vyjímečná
zpěvačka, i ten zvuk je jinej, nenudí to. Určitě se líběj Psí vojáci,
ale to už je klasika, kterou každej zná. Na druhou stranu toho vlastně
spoustu neznám. Co známe? V podstatě nic. Na světě každou hodinu
vzniká tolik věcí a my víme jen o jedný milióntině, Šel jsem na
Calea do Archy a měl jsem problém, jestli nemám jít na projet Ivy
Bittový a její sestry, který vystupovaly v kostele Šimona a Judy, tam
byly ženský z celýho světa, z Afriky, Bulharska. V červenci mají být
v Akropoli nějaký Bulharky, tak na to taky chci jít, mě zajímá i
folklór nebo etnická hudba. Já třeba jezdím kolik let, a potkal jsem
se tam několikrát třeba s Pepou Janíčkem, do Velký nad Veličkou, to
je na pomezí česko-slovenským, tam je každoročně takovej festival
folklórní hudby. To jsou horňácky slavnosti, i když nevím, jestli
tam ještě letos pojedu, protože se z toho stává taková profláklá věc,
ale když jsem tam byl poprvé, snad před patnácti lety, kdy to nikdo
neznal, tam byli jen místní, pár lidí, který o tom věděli a tam to
bylo skvělý, celou noc se hraje, po stráních, po hospodách, můžeš
kamkoli přijít a tam někdo hraje a lidi jsou tý muziky plný, takový
věci mě prostě zajímaj. To mě i docela inspiruje, musím říct..
Myslíš, že ta hudba tě nějak obohacuje?
Já se v podstatě taky jiným způsobem vyjádřit nedokážu. To co
spolu tak klopotně probíráme, to jsou jen slova, ale je daleko příjemnější,
když to můžeš vložit do nějakejch tónů, anebo to nechat působit
ve spojení se slovem. I když ten výraz „obohacuje“ mi přijde dost
nadnesený, ale je to prostě určitý způsob vyjádření se k tomuto světu.
Každej máme problém komunikace s lidma, chceš se k tomu vyjádřit, něco
sdělit a každej to dělá nějak jinak, ty píšeš a já jsem docela rád,
že to můžu dělat přes struny smyčcem a prstama. Já jsem se
mimochodem letos přihlásil na arte-terapii, což je takový obor na
vysoké škole, kam se asi nedostanu, protože se tam hlásí šíleně
lidí... Byl tam kluk, který už vystudoval nějakou sociální
pedagogiku a pracuje s narkomanama. Součástí tý zkoušky bylo přinést
nějaký umělecký dílo, nebo prostě něco a o tom pohovořit. Lidi tam
nosili většinou obrazy, já si vzal básničku od Zbyňka Hejdy a on přinesl
Nirvanu. Pouštěl ji tam a já si myslel něco úplně jinýho, než co
potom zaznělo. Tenhleten člověk má na starosti 48 narkomanů a tam
pustil Nirvanu jako odstrašující příklad drog v muzice. Ovšem
profesor Kyzour, který ho zkoušel, byl naprosto skvělej, nejdřív si
poslech tu Nirvanu, pak naslouchal jeho řečem o tom, jak jsou ty drogy v
tý hudbě obsažený a Kurt Cobain že se proto zabil. A profesor se ho
zeptal: „Vy tam ty drogy slyšíte, v týhle muzice?“. On to všechno
znova opakoval, než ho profesor přerušil: „Já tedy ne...“ a šel k
piánu, na který mu zahrál tři čtyři takty nějaký moravský písničky
a ptal se: „A tam drogy neslyšíte?“. On začal trošku couvat, byl
nejistěj a Kyzour povídá: „No to je přece úplně stejný, tohle je
Nirvana, čtyři akordy a tohle je moravská lidovka, taky čtyři akordy,
akorát že u ní se jen chlastá, tam žádný drogy nejsou...“ a
docela se na něj naštval. Mě to samozřejmě potěšilo, ale jestli on
tímhle způsobem pracuje s těma narkomanama, tak tedy nevim...
Jak se na tvoje hudební i ostatní aktivity koukaj v práci, jakožto roentgenový technik jsi obklopenej
lékařema a zdravotníkama...
To byla docela legrace, když ještě byla Půlnoc, oni takovou hudbu
samozřejmě neznali a pořád otravovali, proč je nepozvu na koncert?
Tak jsem je pozval na Chmelnici, tam se objevila partička deseti lidí,
který vůbec netušili, na co jdou, takže přišli v kvádrech a ženský
ve večerních róbách jako do divadla. Seděli mezi tím undergroundem a
úplně zděšený odcházeli, že prej málem ohluchli, takže nakonec
zabrali místo u baru v předsálí a tam už to docela šlo. Nicméně se
v tom jaksi potácej, neznají to, kritizovat se to neodvážej, protože
jejich děti to poslouchaj. Oni v tom nic neslyšej a je jim to záhadou.
A to si nedovedu představit, že bych je vzal na Dg. I když na druhou
stranu musim říct, že jsem vzal desky, který jsem udělal s Dg i Domácí
kapelou a půjčil je jednomu doktorovi, kterej poslouchá všechno možný,
hlavně klasickou hudbu a jemu se to líbilo. Některý věci, zejména Dg
307 si nahrál a občas si to pouští, což u sedmdesátiletýho chlápka
potěší, že i tam si našel to svoje...
Takže i potěšení druhejch je u tebe motivem k hraní?
Mně se to hrozně líbí - hrát - takže nějaká ta exhiba ve mně
bude. Na podiu mě to baví, ne že by se museli dívat na mě, stejně se
na mě nikdy nedívali, ale ten pocit, že se toho účastním je příjemnej.
Ale před vystoupením já osobně jsem dost nervozní, ještě na tebe svítěj,
to jsou nekonečný nervy. Než se ozvou první tóny, než začnu hrát a
pak je to už v pohodě. I když udělám chybu, tak ta se zamaskuje v rámci
toho koncertu, to mi nevadí. Ale ta hodina před tím je nekonečná,
nejhorší je, když přijedem někam brzo, všechno je včas postavený a
máš dvě hodiny času, tak co s nim? Nevožrat se, chodit někde po městě,
nebo co, co bude? Pro peníze se to samozřejmě dělat nedá, obzvlášť
tahle hudba, koncerty jsou stovkový zákležitosti, v podstatě vynášej
sotva tolik, abych si mohl v tý hospodě říct, že tam sedím zadarmo,
že můžu někoho pohostit paňákem. Je to z ruky do huby. Já věřim,
že třeba lístky na koncert jsou pro lidi drahý, někde jsou za 70, - i
80,- Kč a návštěvník si může říct, že je to moc. Ovšem co je s
tím spojený: příprava na koncert, která sestává ze zkoušek, to je
spousta hodin, já zkoušky vůbec nepodceňuju, to je příprava skladeb
na koncerty. To není popíjení piva v hospodě, který možná po zkoužce
občas následuje, ale to jsou 2 - 3 hodiny ztrávený ve zkušebně a pak
i v tý hospodě, kde zase musíš zaplatit. A pak konečně je koncert -
a my nehrajem často - kde dostaneš čtyři stovky a máš v tom ještě
stěhování aparatury, pořizování strun, dalších technických záležitostí.
To samozřejmě není žádná stížnost, tak to prostě je, baví tě
to, tak to děláš.
Hudba klesala jak štíhlý ohnutý stonek těžkého květu, protože
chce - aby zůstala živá - pokračovat do poslední kapky radosti.
Allen Ginsberg „Transkripce varhanní hudby“
Restaurace „U Švejka“, Praha, 21. června 1997,
osmnáct 12% piv, 4 rumy, 4 kávy (dohromady)
Lábus
|