Vydání 5 CD
GROUW FINS potěší jistě všechny fanoušky Captaina Beefhearta. Ti
již dávno považují tohoto pána za jediného (a kupodivu dosud „živého“)
génia rock’n’rollu. Období hudební aktivity Kapitána, rázně
ukončené jím samým po vydání LP ICE CREAM FOR GROW je sice
minulostí ale právě proto je nutno jim dát za pravdu.
Jazzmani tvrdí, že jazz měl a má hned několik person, hodných označení
geniální, ale rock’n’roll ani jednu. (Ovšem když jazz objevil
„lichokopytnictví“ jako vystřižené z nahrávek Magic bandu
69-70, Kapitán právě ukončil hudební činnost.) Možná však mají
pravdu. Hendrix, Lennon, Mc Cartney, Zappa, Berrett, Presley – a
kandidátů je mnohem víc, dá se někdo z nich označit za génia? Všichni
vyšli z podhoubí blues a rock’n’rollu a všichni ho hráli stále.
Kapitán též. Ovšem jako jediný, díky svému hlasu a druhému
bluesovému hlasu (foukací harmonika) dosáhl výsledků minimálně
srovnatelných s černošskými vzory. Vynikající rock’n’rolly hrál
Magic Band dokonce i na Trout Mask Replica – MOONLIGHT OF VERMONT,
VETERAN’S DAY POPPY. Ale po absolutním zvládnutí těchto základů
– již jen to by stačilo k piedestalu sochy do síně slávy – změnil
hudbu revolučně. Až po natočení SAFE AS MILK naprosto ovládl Magic
Band a začal tento používat jako svůj vlastní nástroj. Všichni
hudebníci skupiny hráli na své nástroje plně dle jejich představ a
naprosto jinak než ostatní. Pokud ze skupiny někteří odešli, hráli
famózně, ale přesto přesně stejně jako všichni ostatní. A výsledek
metody byl šokující. Stále přítomná esence blues v Kapitánově
projevu s důsledně kontrapunktickým projevem kapely vyzněl na nejlepších
albech MIRROR MAN, STRICTLY PERSONAL, TROUT MASK REPLICA jako důstojný
hudební doprovod Apokalypsy. Skupina hrála jako v hypnóze. Bez jediného
improvizačního tónu, zcela lehce zvládla taková aranžmá, která v
té době nikdo jiný zahrát nemohl. Dvojice kytaristů Magic Bandu –
nejlepší byli Alex St. Claire (Snoufer) plus Antennae Jimmy Simmons a
Zoot Horn Rollo plus Antennae Jimmy Simmons, toť kapitola sama o sobě.
V tom období dokázali bez použití jakéhokoliv fuzzu vyloudit z
kytar sound, jaký nemá obdoby. Směšná hodnocení kytaristů v
Guitar Players – stejně jako v Čechách. A základní kvalifikační
otázku kytaristy znal už tehdy i Jimmy Hendrich. Okay, můžete okamžitě
zastoupit kytaristu od Rolling Stones po Mothers Of Invention. A já se
ptám jste schopen příští týden zaskočit v MAGIC BANDU? Je potěšitelné,
že se důstojná obdoba soundu MAGIC BANDU objevili právě u nás.
Nejlepší koncerty brněnské skupiny JEŠTĚ JSME SE NEDOHODLI – přesně
to je to. V době velkých proklamací startů do vesmíru, rozpínáním
mysli i jinak provedl Beefheart podobně jako Sun Ra kousek přesně opačný.
Prostě přilétl s hudbou ze své planety k nám na Zemi. A tak jeho
hudba fungovala až do doby, kdy ho to přestalo bavit a seknul s tím.
A tento box je průvodcem celým tím časem. Že je na něm spousta
odpadu (i genius musí občas na velkou), stejné skladby se opakují,
čas vyplňují mastry jednotlivých nástrojů, proklamace, hříčky,
nevadí. Kapitán by to takhle určitě neudělal. Ale výběr dělali
vlastně fanoušci a bývalí hudebníci skupiny. Prostě jim to nedalo,
aby v této divné době a tomuto divnému hudebnímu dění nepřipomněli,
co vše již tu kdysi dávno bylo v krystalicky dokonalé podobě. A díky
za to. Konečně máme k dispozici živé nahrávky skupiny. (CD
ELEKTRICITY asi nejlepší z výběru). Jediné lajvko LP MIRROR MAN
zachytilo jen jedno období skupiny. A celým tímto gigantickým počinem
je nutno prostě proplout. Vztyčit ploutve a vzhůru na 234 minut do
Vesmíru značky: CAPTAIN BEEFHEART AND HIS MAGIC BAND. 1965-1982.
HALFSKIN
|
|