| 
         O
        Ivanu „Váňovi“ Birehanzlovi (1956) 
        hudební encyklopedie, rockové časopisy 
        a nejrůznější „Akademie populární hudby“ i
        „Katovny“ zarputile mlčí. Nebýt toho, že nastoupil k posádce
        Plastic People Of The Universe v její nové inkarnaci, unikal by
        jejich pozornosti zřejmě i nadále. Ovšem reportéři Mašurkovského
        podzemného nikdy nespí. Obsáhlý rozhovor tak berte jako malou
        splátku dluhu za Váňovu nedoceněnou práci na poli hudebním i lidském.                                                
        LÁBUS
        
        
         
         
        Jean-Paul Sartre seděl v parku, 
        pozoroval kořeny 
        a napadlo ho: 
        a to je na zření:
        
         
        Co kdybych se stal kořenem sám?
        
         
        To mi prozradil Váňa, 
        aristokrat, 
        že financoval PP desku.
        
         
        Radši se na to měl vysrat.
        
         
                        
        Magor, Magorovo borágo, 1981
        
         
         
        Začněme tím, co je v současné době asi nejzajímavější:
        stal jsi se členem – nutno podotknout, že staronovým – skupiny
        Plastic People Of  The Universe… 
        
         
        Plastic People byli ve stádiu, kdy ani sami po Mejlově smrti nevěděli,
        co se bude dít dál. Jestli budou nebo nebudou pokračovat 
        a chvilku jim trvalo, než si nějak uvědomili svoje další možný
        kroky. Nakonec to dopadlo tak, že na Mejlovu počest vznikl projekt nový
        desky, která vyšla u Globusu a  jmenuje
        se Líně s tebou spím.  Je
        na ní 10 skladeb, z toho 7 je starších Mejlových věcí, který
        dělal buďto pro Plastiky nebo pro Šílenství a 3 jsou úplně nový, 
        jedna od Joe Karafiáta, jedna od Jirky Kabeše a jedna od Ludvíka
        Kandla na texty Vráti Brabence a Bruna Schulze. 
        A jsme tam dva basisti – oba vedeni jako „hosté“ - Eva
        Turnová  (ex-Dg 307, Šílenství) na baskytaru a já na kontrabas s tím,
        že moje úloha  je spíš v 
        posílení smyčcový sekce, čili hraju melodický linky s violou,
        někdy basovej part třeba o oktávu výš, někde hraju sám, někde
        zase jen Eva. Celkem jsou ohlasy na desku 
        dobrý, hraní nás všechny baví, takže se s touhle
        sestavou počítá na podzimní turné asi 20 koncertů doma i v zahraničí
        a měli bychom vystupovat kompletně v sedmi.
        
         
         
        Těší
        tě, že PPU se dali znova dohromady, že pro 
        mladý lidi už nejsou symbolem odporu, ale že mají úspěch
        jako zajímavá kapela? 
        Plastic People jsem
        viděl v  jejich životní formě, když se dali znova dohromady někdy
        v 90. letech a to bylo velice dobrý, byl to myslím zaslouženej
        comeback. Ale samozřejmě jiná věc byla, kam to Mejla směřoval. On
        to tlačil k rockový písničce se samplerama, téměř do popu, a
        musím říct, že tahleta podoba mě zas tak nezajímala. Mě spíš
        zajímaly jeho kompoziční postupy, v kterejch právě překračoval
        hranici toho rockovýho písničkářství, když se dostával někam
        jinam.
        
         
         
        Měls radost z nabídky Plastiků? 
        Jo, nahrávání i
        první série koncertů byly příjemný. Uvidíme, 
        co bude dál. Myslim, že na tý desce vznikly zajímavý věci,
        i když já se na tom nijak autorsky nepodílel, vymyslel jsem si svou
        basovou linku a víceméně se po mně vyžadoval jenom zvuk 
        kontrabasu, ale stávající členové tam přinesli polotovary,
        který se pak na místě dodělávaly. Něco z toho v sobě má
        plastikovskýho ducha, něco míň, něco 
        by Mejla asi nikdy na svojí desku nepustil, ale to nevadí,
        protože tohle je deska věnovaná jeho památce. Není to autorský
        album Milana Hlavsy, ale je tam část písní Milana Hlavsy a část
        novejch věcí od jeho bejvalejch kolegů.
        
         
         
        Co ta šílená dechovková předehra před Moc jsem si neužil? 
        Tohle asi pochopí
        jen člověk, kterej byl uvnitř toho dění. Souvislost je taková, že
        jsme se hraním dechovek uvolňovali, když jsme někde nahrávali,
        koncertovali, a jejich hraní byla naše zábava. Dechovky jsme hráli i
        na večírcích a čím falešjnějc, tím líp, viz Sen noci svatojánské
        band, jehož byl Vráťa členem. Těma Dětma z Pirea končily většinou
        všechny naše večírky, nejenom Velveti, ale i dechovky. Tohle nějak
        v tom studiu zcela spontánně vzniklo, vystřihli jsme to tam, jak
        to je, falešný a je to takovej jakoby humornej protipól tý poslední
        vážný skladbě. Ta má taky zajímavej vývoj, to je vlastně skladba
        ze Šílenství, jenže se zachoval jen Mejlův hlas, do kterýho jsme
        tu hudbu dohráli, podle metronomu, takže je to vlastně taková
        posmrtná Mejlova skladba a myslím, že má velkej drajv, velký napětí
        a je velmi dobrá. Alespoň mně jde mráz po zádech, když to poslouchám..
        
        
         
         
        Proč padla volba právě na tebe? 
        To souvisí asi se zájmem
        Vráti Brabence, kterej vlastně převzal v kapele částečně
        iniciativu a navazuje na dobu, kterou on považuje za nejšťastnější,
        a kdy musel nuceně odejít do exilu. To je doba Pašijí, kde jsem hrál,
        Klímy, doba, kdy jsme dělali společně Co znamená vésti koně, a
        doba posledních nahrávání u Honzy Brabce na Zbraslavi, kdy jsem byl
        taková „myška v pozadí“. Sledoval, co dělám s Agonem
        a on mně taky nabídl jménem PPU spolupráci.  
        
         
         
        Co
        znamenalo být „myškou v pozadí“?
        
         
        V podstatě se jednalo o takovou tu agendu, spojenou s přípravou
        nahrávek, koncertů, několik posledních vystoupení jsem zvučil a
        nahrával, pokud si vzpomínám, tak v Kerharticích Co znamená vésti
        koně a na Nové Vísce Klímovský koncert Aj obešel já polí pět.
        Potom jsem se staral o „studiový“ nahrávání, což spočívalo v tom,
        že – protože my jsme neměli vlastní nahrávací techniku, jediný
        Robin Hájek měl Revox, což byl tehdy zlatem ceněný magnetofon - 
        já měl kontakty v různejch muzikantských kruzích, tak
        jsem si vždycky nějak pod rukou půjčil 
        mixážní pult. A protože nebylo dobrý, aby ten člověk věděl,
        o co se jedná, půjčovali jsme si to bez zvukaře, jen pult,
        mikrofony, stojany. Zaplatili jsme za to, že jedeme někam dělat nějakej
        demosnímek nebo nahrávat nějakej koncert a po víkendu to zase vrátili.
        Následně jsem se pak staral i o distribuci nahrávek v tý první
        fázi a rozšířil je jednak tady v samizdatovejch kopiích a
        jednak master pak šel různejma konspiračníma kanálama ven, kde z něj
        Boží mlýn udělal desku. Takže jsme měli takový improvizovaný
        roztáčecí studio, podíleli se na tom Robin Hájek a Petr Cibulka, každej
        v jiný fázi a jinou formou, Cibulka byl často zavřenej, nicméně
        jsme měli půjčenej jeho magnetofon Sony a to probíhalo tak, že jsme
        měli několik cívkovejch a kazetovejch magnetofonů, paralelně
        propojenejch a ty pásky jsme kopírovali. Mejma rukama prošlo od každýho
        tutilu tak 50, 100 kusů, počínaje Pašijema, přes Klímu, Dg  307, jak Dar stínům, tak Pták utrženej ze řetězu… U těch
        Pašijí jsme se dopracovali téměř k luxusnímu vydání, byla
        to taková krabička s fotkou Hrádečku, bookletem s textama,
        bylo toho 50 ks a dneska je to velká vzácnost, tehdy jsme ty malý cívky
        pašovali z Polska. Takže já jsem byl ten, kdo udělal ten první
        náklad a dál se to pak šířilo už samospádem.
        
         
         
        Je pravda, že Martin Kratochvíl (dnes Bonton atd. atd.) po revoluci
        chtěl písemný potvrzení, že půjčoval PP aparaturu na nahrávání
        Pašijí? Říkal mi to Kába 
        O tom nic nevím, ale je fakt, že když se vrátil ze studií v USA,
        půjčil nám nahrávací aparaturu i se zvukařem Lubošem Nováčkem,
        kterej pak s náma dál spolupracoval, natáčel taky Dg 307 Dar stínum
        a další věci.    
        
         
        Jak
        ses vůbec dostal k undegroundu? 
        Já
        se tam dostal skutečně bizarním způsobem. Mohlo mi být tak 17, 18
        let, byl jsem v době toho trhání se od rodičů, v hospodě jsem
        oslavoval Silvestra s nějakým východním Němcem a nenapadlo nás
        nic jinýho, než v době toho totáče běžet nahý po ulici. Někde
        na Karláku v parku jsme se obnažili a běželi jsme Ječnou ulicí
        jak nás pámbu stvořil. Načež někdo zavolal bezpečnost, ale než
        ta policie stačila přijet, tak na nás kynuli nějaký sympatický
        lidi v Ječný ulici z balkónu. Bylo to číslo popisný 7, v němž
        jsme se ocitli s tímhle Alexem rovnou v rodině Němcových,
        kde pro změnu zas lítal po bytě nahej Magor. Takže to byl takový můj
        vstup přímo hlavní bránou do undergroundu, někdy v letech
        1975, 1976. Vešel jsem tam a už zůstal. Mě už tehdy zajímala
        muzika, hrával jsem s nějakejma kamarádama na Hanspaulce, účastnil
        se počátku toho hanspaulskýho fenoménu, z něhož pak vznikla
        ta celá řada dnešních kapel. Byl jsem taky 
        asi 3 nebo 4 roky v učebním oboru v nějaký tiskárně
        na Starým městě a chodil často ke Svitákům, ke Křížovníkům a
        tak jsem se vlastně začal přátelit se staršíma výtvarníkama a
        pak už nějak to všechno přirozeně vyplynulo… Ovšem úplně první
        akce undergroundu, který jsem se účastnil, byl policejní masakr v Rudolfově
        u Českých Budějovic.
        
         
        Ale
        ty jsi se vlastně „nezviditelnil“ rovnou u  Plastiků… 
        Když pominu hudební
        začátky v těch hanspaulskejch sklepeních a garážích, tak
        první z těch kapel, který měly nějakej význam, byla Doktor
        Prostěradlo Band, která měla vlastně dvě fáze. V tý první
        byl vůdčí osobností Jarda „Boví“ Unger, a byla silně ovlivněná
        Aktuálama a Dg 307. Ty polodeklamovaný, polozpívaný texty, doprovod
        byl obstaranej pár lidma, který uměli trošku hrát, ale většina
        byla nehudebníci, který tam dělali takovej různej šraml a to byli
        naši kamarádi z malostranskejch hospod a taky z blázince. Většinou
        jsme všichni prošli „léčením“ v psychiatrické léčebně v
        Bohnicích, to byly účelové pobyty s jediným cílem: vyhnout se nějak
        vojně. Takže kapelou prošli lidi jako Pepa Šnobl, dnes významnej
        fotograf v Kolíně nad Rýnem, Pavel Macháček, filmař, kterej
        se živí taxikařinou v Berlíně a vlastně v týhle fázi
        proběhly jen dvě vystoupení, jedno někde u Jihlavy na nějakým
        plesu hluchoněmejch, což zní velice obskurně, nicméně Magor na to
        někde vzpomíná. Pikantní bylo to, že to byl skutečně večírek nějakýho
        ústavu hluchoněmých a nám vůbec nedošlo, že tím, jak neslyšej,
        tak nemůžou vlastně tancovat na hudbu, ale pak se ukázalo, že tam
        nejsou všichni postižení totálně, ale mají zbytky sluchu. Dokonce
        nám někdo vysvětlil, že i když jsou úplně hluší, vnímají
        hluboké tóny bránicí, nicméně takhle proběhlo naše první
        vystoupení, vystupovali jsme v  bílých košilích, ukradených z Psychiatrické
        léčebny v Bohnicích s takovým velkým modrým razítkem PLB. To
        bylo naše první vystoupení a druhé, s mírně pozměněnou
        sestavou, přibyl Bobeš Rossler, proběhlo v Bojanovicích na
        Magorově svatbě. Tím skončila ta happeningová éra těch
        deklamovanejch textů v kombinaci toho haraburdího s hudbou a
        rozhodli jsme se, že to budeme dělat výhradně na hudební bázi. Přišel
        bubeník Honza Brabec, Láďa Leština na housle, Láďa Dědek na
        trombon, což jsou všechno lidi, který se později objevili v pozdějších
        sestavách Plastiků, byl tam Ivo Hanák na hoboj, na kytaru Láďa Fojtík
        a hráli jsme takovej jazzrock, ke kterýmu recitoval Boví duchovní
        texty. Myslím, že z týhle éry není ani nic zachycenýho,
        ostatně byl jedinej koncert někde v hospodě pod Vyšehradem,
        společně s Umělou hmotou, oslava něčích narozenin a pak se to
        celý rozpadlo. Nějakej čas jsem taky hrál s 
        Umělou hmotou II. a podílel se na nahrání docela povedený
        nahrávky  ze sklepa, Dino,
        Dlouhán, Alfréd a já, nahrával to Robin Hájek. 
        Na tu dobu to bylo docela kvalitní a byl o ní i velkej zájem.
        Potom si nás vzal Pavel Zajíček – mě, Honzu Brabce, Láďu Leštinu
        - do Dg 307. To byla doba, která je zachycená na těch 3 CD v dřevěné
        krabici: Dar stínům, Pták utrženej z řetězu a Torzo. Tenkrát
        se taky dělaly Pašije, takže Plastici nás pozvali ke spolupráci, hrál
        jsem s nima na kontrabas, Leština na housle, Brabec bubnoval.
        Jednu dobu jsem taky zkoušel místo Mejly na baskytaru, měl snad
        zlomenou ruku nebo hrál na kytaru, už nevím, ale nikdy jsem s nima
        kromě Pašijí nevystoupil, v tý době už nebyly žádný
        koncerty. 
        
         
         
        Co tě přimělo zapojit se a stát se vlastně aktivním hudebníkem téhle
        scény? 
        Pro mě osobně byly
        nejinspirativnější tři jména. Tehdy již neexistující legendární
        formace Aktual. Pro nás to byl takovej mýtus, kolovaly tady nějaký
        dvacátý kopie, příšerně šumící nahrávky, ale slyšet 
        Knížáka, jak recituje svoje verše a do toho zvuk sbíječek a
        různejch neoprimitivistickejch rytmů, hranejch nehudebníkama, to bylo
        v tý době něco strašně zvláštního. Takže Aktual byl jeden
        inspirační moment. Pak to byli samozřejmě Plastici s tou atmosférou
        jejich koncertů, na který se sjížděli lidi, konspiračně se to
        rozkřiklo po pražskejch hospodách a jelo se… A pak to byli 
        Dg 307, který vlastně vznikli jako skloubení inspirace právě
        Aktualu a Plastic People. Takže to byly tři věci, který na mě v těch
        18 letech měly velkej vliv a inspirovaly nás společně s dalšíma
        lidma k založení skupiny Doktor Prostěradlo Band. Pak už se nějak
        ty styky zintenzivnily, probíhaly festiválky, Bojanovice a další. To
        společenství se začalo hodně rozšiřovat, takže už nebyli jen
        samotní Plastici, i když úroveň a kvalita těch věcí byla různorodá,
        to je vidět i z dnešního pohledu, co přežilo a co ne. 
         
         
         
        Jak
        se koukáš s odstupem na to, co se dochovalo? Třeba zrovna ten dřevěnej
        box Dg 307... 
        Já myslím, že to
        jsou i dneska pozoruhodný snímky. Tehdy technický možnosti byly
        takový, jaký byly, ale problém podle mě není v nějaký
        technice, ale že tehdy jsme se pohybovali v takovym téměř
        ghettu a kolem Pavla Zajíčka vznikla velmi zvláštní atmosféra. Většina
        lidí, který s ním sdíleli jeho charisma v sobě díky němu
        našla nějakej tvůrčí potenciál, kterej on v nich dokázal
        probudit. Plodem toho je třeba to trojalbum, protože to nejsou desky
        jednoho autora, ale ta hudba vznikala víceméně kolektivně a vznikala
        tak, jako vzniká v rockovejch kapelách, že někdo přinese nápad
        a ten se nějak zpracovává, posouvá dál. Prostě každej z členů
        nějak aktivně přispěl do toho celkovýho obrazu kapely. A přitom to
        bylo myšlení nějak podobný, mělo nějaký společný znaky, ale každej
        byl individualitou a myslím, že je zajímavý to slyšet i dneska.
         
         
        Ty
        jsi působil i jako producent týhle nahrávky... 
        Tak tam byl hlavní
        malér, že se ztratily originální pásy… Buďto se ztratily, nebo někdo
        neměl ochotu je najít. Ty pásy patřily kapele, byly u někoho jenom
        uložený a Robin Hájek, ke kterýmu byly daný do úschovy, je údajně
        nemůže najít. Anebo nechce. Tak je otázka, co se s nima stalo.
        Nicméně jsme měli první kopie, z kterejch se to 
        mastrovalo, ovšem tehdy tady nebyly ještě moc digitální
        studia, takže jsme to jenom velice jednoduše vyčisili od základního
        šumu, srovnali dynamiku, korekce a v podstatě se s tím víc
        nedělalo. Zůstalo to v takovým surovým stavu, v jakým to
        bylo.
         
         
        A
        zachovaly se i nahrávky jinejch kapel, v kterejch si působil? 
        Já myslím, že ani
        žádný nejsou. Doktor Prostěradlo Band neexistuje, Umělá hmota měla
        pár nahrávek, možná že někde nějaká vyšla. A od Dg 307 z tý
        doby existuje pár záznamů z živejch koncertů, ale tam bude asi
        hodně mizerná technická kvalita. Myslím že Dar stínům existuje,
        snad i Pták utrženej z řetězu…
         
         
        Když
        jste vystupovali s těmahle komponovanejma programama, nakolik to
        bylo připravený? 
        To bylo všechno
        docela dobře nacvičený, bylo to pojímaný jako takový napůl
        divadelní vystoupení, tam byly na jevišti obrovský protržený plátna
        a skrz ně probíhala hra se stínama. 
         
        Tohle
        angažmá bylo tvým posledním? 
        Pokud si dobře
        vzpomínám, tak Dg 307 byli někdy na přelomu let 79/80 a pak Zajíček
        odjel. Do toho jsem dělal pár věcí s Plastikama, kterých jsem
        účastnil už spíš jako zvukař nebo manažer, jestli se nepletu, tak
        to bylo u něčeho, čemu jsme říkali Gulag. To bylo poslední natáčení
        s Vráťou Brabencem a  bylo v době tzv. Akce Asanace, kdy odjížděli lidi
        jeden za druhým a tehdy to vlastně všechno nějak skončilo. V roce
        1981 byl  poslední koncert
        Plastiků v Kerharticích, který následně vyhořely, a to byla
        taková tečka, po který přestaly kapely živě vystupovat. Ale možná
        bych se měl zmínit ještě o úplných počátcích Psích vojáků,
        zhruba v tý době jsem se začal zabejvat těmahle mladejma
        kapelama a zorganizoval 3, 4 koncerty Psích vojáků v tý jejich
        raný fázi, zvučil jsem a natáčel – některý z těchhle nahrávek
        vyšly teď u Black pointu – čili tam snaha něco dělat ještě
        byla, ale časově to neumím už zařadit. U toho jsem už byl ne jako
        hudebník, ale Psí vojáci mi říkali manažer. Ovšem spíš v uvozovkách.
         
         
        Jak
        na tu dobu vzpomínáš? 
        
        Dneska samozřejmě s mírnou nostalgií.
         
         
        Myslíš,
        že ta atmosféra je nějak přenosná, zachytitelná? 
        Ne, to ne. To bylo
        specifický dobou a atmosférou, která byla ve společnosti. 
         
         
        A
        když se to rozplývalo, saturovalo do malejch skupinek, ty jsi zůstal
        s těma lidma ve styku, nebo jsi směřoval už jinam? Hudebně,
        ale třeba i lidsky… 
        Tak nějakej kontakt
        byl, víceméně jsem tehdy řešil problém svýho muzikantství, tzn.
        že jsem měl snahu zdokonalit se ve hře na hudební nástroje, což se
        mi tak zhruba dařilo, studoval jsem dálkově konzervatoř a taky jsem
        měl rodinu, takže jsem se v podstatě uzavřel do soukromí a věnoval
        se hlavně nástrojům. Cvičil jsem několik hodin denně na baskytaru
        a kontrabas a věnoval se studiu hudby do hloubky.
         
         
        A
        ty jsi viděl v tý době nějakou perspektivu zrealizování těchhle
        tvých snah? 
        Věděl jsem, že
        hudba mě zajímá, ale perspektivu jsem neviděl žádnou. Tehdy ani žádná
        neexistovala. Oficiálně jsem měl zaměstnání nočního hlídače,
        takže víceméně jsem to dělal pro sebe, pro svojí duši. Od
        poloviny 80. let jsem se ale už zajímal o Agon, kde jsem později začal
        působit. 
         
         
        Nechybělo
        ti to společenství? 
        
        Došlo vlastně k tomu, že odjezdem Vráti skončila tehdejší éra
        Plastiků, nicméně jsem tehdy ještě spolupracoval jako zvukař na
        Hovězí porážce a Půlnoční myši. Dg 307 byli mrtví, protože
        Pavel byl pryč, psal mi sice z exilu, ale vlastně se celý to umělecký
        společenství rozsypalo. Byli jsme zatlačený do kouta a někteří to
        chápali – jako třeba Cibulka - že se bude prostřednictvím kultury
        bojovat s režimem,  ale
        pro mě byla přece jen důležitější ta hudba sama, skončila pro mně
        prostě jedna životní etapa. 
         
         
        Říkal
        jsi, že tě hudba zajímá, máš tedy žebříček oblíbenejch souborů,
        hudebníků atd.? 
        Co se tehdy tak
        poslouchalo? Hodně asi Zappa, Beefheart, ale i trochu tý vážný
        hudby jako Harry Partch, Edgar Varése, objevovali jsme experimentální
        vážnou muziku 20. Století, taky nějakým ten alternativní, invenční
        rock typu Art Bears.. Ale ono zase moc času na nějaký poslouchání v tom
        undergroundu nebylo, každý víkend nějaká akce, spíš se žilo hodně
        pospolu, v těch objektech, hospodách, když se něco poslouchalo,
        tak kolektivně na nějakejch večírcích , dokolečka Velveti, atd. 
        Já žil stále v Praze, ale jezdil jsem hodně k Princům do
        Rychnova, na Novou Vísku, k Viktoru Parkánovi do Řepčic, když byl
        Pavel Zajíček v Mařenicích u Český Lípy, u Karlovejch
        Varů na nějaký faře bydlel Láďa Dědek, tam jsme zkoušeli s Doktor
        Prostěradlo Bandem… Takovej pospolitej život.
         
         
        Přijde
        ti, že jsi žil život nějak bohatší, oproti svejm vrstevníkům? 
        
        To ani ne, ono to taky dost souvisí s věkem, dvacetiletej člověk
        se snadněji identifikuje s nějakym aspolečenstvím, nežli ten 
        čtyřicetiletej. Když si vezmeš, že ta éra trvala někdy od
        16 do 24 let, tak to bylo na těch pár let docela bohatý, hodně
        intenzivní. Poprvé jsem jel do Českejch Budějovic v 75 roce,
        plnej vlak z Prahy, dorazili jsme tam, hudba žádná, jen kapela
        Adept, temnej bigboš, zahrála pár tónů a bylo po všem… a pak
        pendrekem po zádech…
         
         
        Tebe
        osobně se Asanace nedotkla, neobtěžovala tě StB? 
        
        Zájem samozřejmě nějakej byl, výslechy, párkrát mne sebrali na 48
        hodin, ale vlastně dodnes nevím, co o mně věděli …. Vyloženě
        jsem asi nebyl ten pravej, na kterýho by se měli zaměřit, takže mi
        pak dali pokoj. 
         
         
        A
        jak se tedy tvůj hudební život vyvíjel dál? 
        
        Já nejsem autorskej typ, udělal jsem sice pár 
        písní pro Dg 307, ale nikdy jsem se necejtil bejt autorem. To,
        že si doma něco hraju, zkouším, ještě neznamená, že mám ambice
        bejt skladatelem, čili dalo by se říci, že mojí ambicí bylo spíš
        být dobrým instrumentalistou. A zajímala mne experimentální soudobá
        hudba, silně mne oslovila minimal music. Někdy v druhý polovině
        osmdesátejch let jsem navázal spolupráci s Vojtou Havlem a pak
        jsem se spojil s Agonem. Logika toho zase není až úplně
        nesmyslná, protože co byli Dg 307 jinýho, nežli jistá forma
        minimalismu? A co v tý době dělal Agon a co dělal Vojta Havel? 
        To byl vlastně jenom takový kultivovanější minimalismus. A
        Vojta dělá vlastně podobnou hudbu do dneška.
         
         
        Oproti
        tomu, jak ho dělali Dg307, byl nepochybně kultivovanější… Takže
        tobě vyhovuje tahle parketa? 
        Ano. To já si zcela
        jasně pamatuju do dneška, jak jsme poslouchali s Pavlem Zajíčkem
        desky Steve Reicha, který sem poslal Karel Voják z New Yorku a byli
        jsme jak u vytržení. Tehdy to bylo vinylový trojalbum, Reichovo
        Drumming, dvě hodiny jenom bubnování, různý formy vytvářený na
        bicí nástroje. To nás tehdy hrozně oslovovalo, ale přitom jsme to
        nechtěli kopírovat. Bylo cejtit, že s tim máme cosi společnýho.
        Minimalistický hnutí, který bylo v Americe od těch 60. let a
        kulminovalo někdy v letech 70., se tak k nám se dostalo později.
        Ale hodně nás myslím zasáhlo.
         
         
        Takže
        jsme skočili rovnejma nohama k Agonu… Ale i podle mě je – jak
        už jsi o tom mluvil – logika tvýho hudebního vývoje patrná… 
        Srovnatelný s tím,
        co jsem dělal v tom podzemí, 
        by to bylo v době těch 80. let, kdy z hlediska nějakýho
        společenskýho povědomí byl Agon taky v podstatě neoficiální
        kultura. Agon sice mohl veřejně vystupovat pod nějakým Kulturním
        domem Praha l, nebyl nijak zakázaný, ani přehrávky jsme
        neabsolvovali a vlastně jsme měli svobodnou ruku ve volbě programu, v dramaturgii
        koncertů. Lidi to brali z čirýho entuziasmu, nebylo žádný natáčení,
        honoráře minmální atd. 
         
         
        Myslíš,
        že Agon nechali bolševici na pokoji, protože jste neměli žádný
        texty? A pro ně to byla vážná hudba, který nerozumněli a nějaká
        divná a tedy i tzv. „umění“… 
        S těma textama máš
        asi pravdu. Tím, že tam žádný nebyly, nebo 
        pokud byly, tak nějaká poezie bez protirežimního podtextu,
        tak se o to vlastně nikdo nezajímal z tehdejších „autorit“
        kulturní a policejní sféry. Prostě jsme nehráli na žádným Pražským
        jaru – ostatně, letos na něm hrajeme – ale hráli jsme v malejch
        sálech, na Žofíně, v klubu v Trojský ulici, bylo po Praze
        i po Čechách pár míst, kde jsme si mohli zahrát, ale nebyla to žádná
        oficiální kultura, to se nedá říct. Ale zároveň to nebylo zakázaný.
        V týhle době nás zastihly i politický změny přelomu 90tejch
        let a ucejtili jsme, že máme na to rozjet to trošku víc a začala
        vlastně pravidelná práce. Takže dneska, i když je to výrazně menšinovej
        žánr, můžu říct, že jsme vystupovali třeba v 15 zemích světa,
        máme za sebou přes 200 koncertů, 6 CD, 3 kompilace, existuje spousta
        rozhlasovejch nahrávek, televizních pořadů, čili je toho za náma
        docela dost. Z tohoto pohledu se dá říct, že dneska jsme
        naprosto oficiální orchestřík, ale všeho, co jsme kdy udělali,
        jsme docílili sami, nikdo za nás nikde neloboval, nikdo nás nikam
        neprotěžoval, žádný agenti,  o
        všechno jsme se museli starat sami. Veškerý naše zahraniční působení
        bylo pouze na základě hudby, kterou děláme, někdo si to poslech a
        zaujalo ho to natolik, že nám zaplatil letenky, abychom se mohli účastnit
        třeba nějakýho festivalu v New Yorku. Snažíme se to dělat na
        plně profesionální bázi, tzn. že pracujeme se špičkovejma hráčema
        a snažíme se, aby výsledek byl co nejvyšší možný kvality.
         
         
        Uživí
        tě to? 
        Mě osobně jenom
        hraní nebo práce pro Agon neuživí, máme tak průměrně 20 akcí do
        roka, sice relativně velkejch, ale… Kromě toho jsem producentem a
        dramaturgem festivalu Maraton soudobý hudby, kterej dělám s malým
        týmem a na tom dělám tak půl roku. Kromě toho se zabývám produkcí
        našich CD a vlastně veškerou agendou kolem.
         
         
        Jak
        jste dospěli s Agonem k pověsti špičkového orchestru
        „současné avantgarní vážné hudby“? 
        To souvisí s týmem,
        kterej to celý vede, nikdy to nebyla práce jednotlivce. Agon založili
        mladý skladatelé Miroslav Pudlák a Martin Smolka na konci 80. let, k nim
        se připojil Petr Kofroň, ale postupem doby to vykrystalizovalo, nejdřív
        odešel Pudlák, pak Smolka a nakonec zůstal jen Kofroň jakožto
        dirigentská osobnost. Pudlák ani Smolka nebyli dirigenti, nebyli vůdčí
        osobnosti, byli to autoři a byli zajímaví jako skladatelé. Smolku
        hrajeme i nadále, Pudláka ne, má svůj vlastní ansámbl. Takže přirozeným
        vývojem na Kofroně padla ta vůdcovská úloha, protože během těch
        15 let s Agonem se vypracoval ve výbornýho dirigenta, specialistu
        na tuhle hudbu, on je tím garantem. Jako dirigent zodpovídá za to, co
        se děje na podiu, on je vlastně poslední možná kontrola toho, co se
        nastuduje na zkouškách, co se prezentuje na podiu. To je z 50% práce
        dirigenta a z 50% práce orchestru. Nicméně o uměleckejch otázkách,
        co budeme hrát, jak budeme hrát, kde budeme hrát a proč, o tom
        rozhodujeme společně a já se pak starám i o produkční část té
        akce.
         
         
        Mění
        se v Agonu často sestava? 
        
        Sestava se příliš nemění, a když, tak je to daný repertoárem,
        kterej v tu chvíli hrajeme. Nemáme stálej repertár, ale každou
        sezonu vytváříme nový projekty, který se pak snažíme uplatnit někde
        jinde a to obsazení vychází z toho, co ten kterej autor zamýšlí
        mít v sestavě za nástroje. Takže máme určitej stálej tým
        asi 15-20 hráčů, což zahrnuje nějaký dřeva, smyčce, žestě, bicí,
        klávesy i kytary a ty doplňujeme třeba až do 35 muzikantů - jako to
        je teď v případě Pražskýho jara nebo třeba vloni, když jsme
        hráli Zappovy instrumentálky -  podle
        potřeby programu. 
         
         
        Jak
        objevujete autory, vhodné pro vaše zpracování?
         
        Po
        pravdě řečeno, je stále obtížnější nalézt hudbu která by nás
        zajímala. Místní „historické“ zdroje jsou již téměř vyčerpány.
        Tím myslím hlavně avantgardu 60. let. 
        Jedna z našich desek – Česká nová hudba 60. let – byla
        velmi objevná, vlastně jsme znova přinesli jména jako Rudolf
        Komorous, Zbyněk Vostřák, Josef Berg, Jan Rychlík, kteří byli víceméně
        zapomenutý. Teď už je moc nehrajeme, ale ve svý době se jednalo o
        poměrně výraznej počin, kterej dostal dokonce cenu za nejlepší
        desku roku časopisu Harmonie. Je nepochybně zajímavý, co tady v 60.
        letech fungovalo. Velkou část našeho repertoáru pak tvoří skladby
        autorů nějak s námi spřízněných, např. Kofroň, Smolka, Šimáček…Ze
        zahraniční hudby se v posledních letech hodně zabýváme hudbou
        newyorkskýho downtownu, často hrajeme lidi jako John Zorn nebo Elliott
        Sharp. V poslední době se taky objevilo pár slibných mladých
        skladatelů tady u nás, třeba Michal Nejtek nebo Marko Ivanovič.
         
         
        Nezkoušeli
        jste upravit si klasické autory? 
        
        Ne, to jsme zatím nezkoušeli, ale nevylučuju to.
         
         
        Vy
        jste se snažili zhudebnit i vizuální partitury… 
        
        Ano, to je jedno naše album, které se přímo jmenuje Grafické
        partitury a koncepty a který prostě reflektuje tyhle snahy v umění
        20. století, protože těch pokusů bylo více. My jsme udělali 
        průzkum a z toho, co nás oslovilo, jsme provedli takový výběr,
        reprezentovaný formou knižního katalogu. Plus CD k tomu. 
         
         
        Jak
        taková práce s grafikou probíhá? 
        
        Tak to je poměrně přesně popsáno v tom katalogu, dá se k tomu
        přistupovat různými způsoby – od nějaký přesný transkripce až
        po volný asociace, nebo i improvizace. To záleží na způsobu, kterej
        si zvolí realizátor. V našem případě to byl hudební skladatel,
        kterej si zvolil metodu, jak bude realizovat tu grafickou podobu, jak ji
        převede do zvuku,  takže záleželo
        jen na něm a podle toho jsme pak postupovali.
         
         
        CD
        si vydáváte sami? 
        
        Máme 4 samostatný alba a jedno dvojalbum. Z těchto 5 jsou první
        2 vydaný u Arta Records a zbývající tři u labelu, kterej jsme si
        sami založili a kterej se jmenuje Audio Ego. Každý jednotlivý CD nějakým
        způsobem mapuje období, v kterým jsme se nalézali. Třeba ta
        první deska, tam jsou skladby Adamíka, Kofroně, Smolky, Pudláka, což
        byli tehdy takoví naši kmenový autoři na počátku 90. let, který
        jsme hráli. Druhá deska je věnované český nový hudbě 60. let, o
        tý jsem už mluvil, tam vlastně znovu objevujeme zapomenutý, ale z našeho
        pohledu pozoruhodný autory. Taky jsme to všechno hráli koncertně, což
        považuju za důležitý, že ty věci nevznikly jen ve studiu, ale všechny
        byly na koncertním repertoáru. Třetí deska, to jsou ty grafiky, kde
        je barevnej katalog s reprodukcema a k tomu CD, tady poprvé
        zabíháme i do zahraničí. Z poloviny deska obsahuje zahraniční
        autory jako jsou John Cage nebo Michael Nyman a z poloviny český
        autory, vedle sebe jsou třeba Milan Knížák, Milan Grygar, Marian
        Palla. Čtvrtou deskou bylo živý dvojalbum, to jsou vlastně sestříhaný
        živý koncerty z poloviny 90. let, kdy jsme hráli různě po světě,
        po různejch festivalech a rozhlasovejch stanicích jsme posbírali nahrávky,
        sestříhali, vyčistili, takže je to taková dokumentace zase český
        tvorby. Jsou tam zastoupený jen český autoři, Kofroň, Smolka,
        Miroslav Šimáček, Peter Graham. Zatím poslední deska, natočená
        1998 a vydaná 1999, je autorský album Martina Smolky a ve stádiu příprav
        je autorský album Petra Kofroně. Teď jsme dotočili taky desku Kofroňovejch
        aranží písní Filipa Topola pro Indies.
         
         
        Když
        jsi ty poslední roky žil v podstatě v jiným hudebním světě,
        nerozmýšlel ses, jestli tu nabídku Plastic People vůbec přijmout? 
        To jsem se nerozmejšlel,
        protože Vráti Brabence si vážím jako muzikanta i jako člověka, v tom
        mám jasno a PPU je pro mne stále mimořádná kapela. 
        Navíc my i v Agonu hrajem řadu věcí, který souvisí s rockem.
        Velice často hraju na baskytaru, někdy dost nekonvenčním způsobem,
        používám různý preparace, šrouby mezi struny, čili my zase nejsme
        nějaký akademici, co hrajou někde ve fraku. Hráli jsme třeba
        newyorský autory, jak už jsem zmiňoval, jako třeba Elliota Sharpa -
        s ním jsme i společně vystupovali -  
        Johna Zorna, Anthony Colemana, což jsou lidi kolem newyorského
        klubu Knitting Factory,  který
        oscilujou mezi improvizovanou a vážnou muzikou. Navíc jsem duší pořád
        rocker. To ti nikdo neodpáře.
         
         
        Ovšem
        s Agonem spolupracujete i s různejma dalšíma osobnostma … 
        Pořád komunikujeme
        průběžně s rockerama nebo s lidma, který se nedaj označit
        jako skladatelé vážný hudby, když řeknu jen pár jmen, tak je to z toho
        jasný. Dělali jsme věc s Oldřichem Janotou, koncert a CD s Vojtou
        Havlem, dělali jsme jednu věc od Mikoláše Chadimy, Mirek Šimáček
        je postava spojená s někdejšíma Kilhets, s totálním
        rockovým improvisingem, kterej tady neměl ve svý době obdoby a Šimáček
        je v současnosti jedním z našich kmenovejch autorů. Teď jsme
        dokončili novej projekt s Filipem Topolem, kdy Petr Kofroň dělá
        jakýsi coververze písniček Psích vojáků v aranžmá pro
        orchestr. Ale to není jenom aranžmá, to je všelijak předělaný, překopaný,
        Filip tam i zpívá, ale hudba je překomponovaná v kofroňovským
        duchu. Vloni jsme dělali s Blixou Bargeldem z Einstuerzende
        Neubauten, o Johnu Zornovi i Elliotu Sharpovi jsem se zmiňoval, to všechno
        jsou lidi, který nám připadaj nějak invenční a o kterých si myslíme,
        že ve spojení s náma by mohlo vzniknout něco novýho, zajímavýho,
        co by nás potěšilo. A tomu se nebráníme. Hráli jsme třeba Franka
        Zappu, což je šíleně těžká hudba na hraní… Nebo z jinýho
        soudku, dělali jsme třeba minimalistickou operu Philipa Glasse Pád
        domu Usherů  ve Státní
        opeře, o tom si myslím, že je to velice vydařený. Tak poznáš, že
        nejsme žádná akademická vážná kapela.
         
         
        Jaká
        byla třeba spolupráce s Blixou? 
        
        Tak třeba spolupráce s ním probíhala kupodivu docela hladce.
        Nejdřív jsme korespondovali prostřednictvím e-mailu, pozval nás na
        pražskej koncert, abysme za ním přišli. Takže jsme se dostavili a rámcově
        se domluvili, že uděláme coververzi nějaké jeho skladby. On navrhl
        jednu starší věc z 80. let, která se jmenuje Durstiges Tier, žíznivý
        zvíře, což je vlastně  raný
        období Einstuerzende Neubauten, kdy používali hlavně samply. Poslal
        nám nahrávku z vynylu a Petr Kofroň jí přetavil, trošku překomponoval,
        udělal jinou instrumentaci, místo samplů jsou tam živý nástroje,
        ale hraný vždy nějakým  originálním
        způsobem. Pak Blixa přijel na jednu zkoužku a vznikla z toho asi
        15 minutová věc. 
         
         
        Pokud
        mluvíš o tom, jak se ta nahrávka překopává, přetavuje, zůstává
        tam vlastně od těch autorů něco původního? 
        
        Samozřejmě. Zůstává duch tý původní hudby, ten tam je. Je tam
        cejtit naprosto jednoznačně. Ale zároveň je to trošku hozený
        jinam. Je to vlastně takovej remix, ale ne remix dělanej dýdžejem ve
        studiu, ale remix udělanej skladatelem, kterej si prostě v hlavě
        ty hudební myšlenky přemíchá a udělá z toho něco novýho,
        ale zároveň je tam cejtit i to starý. A Bargeldovi se ta věc líbila,
        takže na příští sezonu plánujeme něco většího. Vypadá to, že
        budeme v příští sezoně společně dělat 2 projekty, jeden pro
        divadelní festival v Plzni, představení na pomezí divadla a
        hudby, který on režíruje a dělá k tomu scénář a dělá to tím
        způsobem, že přijede do nějakýho města, tam si sezve herce a
        hudebníky a na místě během 14 dnů to představení vytvoří. To
        bez něj pak už bohužel nelze zrealizovat, není přenosný a to je
        naplánovaný na září 2002. A potom přišel s nabídkou, že
        bychom udělali koncertní projekt, kterej by byl trvalejší a mobilnější,
        takže bychom připravili asi jeho 12 věcí, který by Kofroň zaranžoval
        do podoby Agon & Bargeld v koncertním programu. Na to se hodně těším.
         
         
        Takže
        z toho vyplývá, že posloucháš třeba i industrial? 
        Vyloženej
        industrial neposlouchám, ale třeba ty Neubauteny jsem celkem znal, 
        i když poprvé jsem na nich byl až na tom pražským koncertě.
        Tam je zajímavý, jak je ten Blixa ohromně muzikální, jak 
        pracuje s němčinou a se slovem, to je velice zajímavý.
        Na druhou stranu to ale může vypadat, jako že si přihříváme polívčičku,
        ale kdyby to ty lidi s námi  dělat
        nechtěli, tak to nedělají. Bargeld si poslech nějaký naše věci 
        a kdyby do toho s náma jít nechtěl, tak by to nedělal, má
        práce víc než dost. Třeba i jemu to přináší novej pohled na
        vlastní tvorbu. Zrovna tak Filip Topol, kterej měl obrovskou nedůvěru
        k tomu s náma něco dělat a vlastně i po tom koncertě v Arše,
        kde jsme loni  odehráli 2
        koncerty nazvaný Brutální muzika, 
        byl celej rozpačitej. A když si teď po roce poslechl záznam,
        byl z toho nadšenej a na základě toho jsme se dohodli, že uděláme
        desku a celovečerní program. 
         
         
        A
        co festival – Maraton soudobé hudby – co si mám představit pod
        označením „soudobá hudba“? 
        
        Tak to se stačí podívat na programy těch festivalů a je to jasný.
        Na posledním ročníku byly právě m.j. ty orchestrálky Franka Zappy,
        nebo předtím jsme tady měli Gavina Bryarse s jeho zkázou
        Titaniku,  kdysi ho vydával Brian Eno na Obscure Records.To je zase další
        kapitola, co je soudobá hudba. Abychom se vyhnuli nějakýmu filozofování,
        tak čistě teoreticky je soudobá hudba ta, která vzniká v současnosti.
        A nás z té soudobé zajímá ta hudba, která má umělecký ambice a
        navíc ta, která je nějak komponovaná, kde je výrazně přítomnej
        prvek nějakýho původního hudebního myšlení, bez ohledu na to, jak
        tu hudbu přijmou masy. Čili pohybujeme se někde na pomezí mezi tzv.
        vážnou hudbou a dalšími okrajovými podobami hudby, vznikající v
        současnosti. Máme návštěvnost tak kolem 500 posluchačů, je to
        takovej malej festiválek v Arše. Ale na Prahu je těch 500 lidí
        akorát. Nicméně odborná kritika nás hodnotí docela vysoko. Padaly
        i hlasy o nejvýznamnější akci svého druhu u nás. 
         
         
        Sleduješ
        i co se v téhle oblasti děje ve světě? 
        Tak protože zveme různý
        ansámbly ze světa – viz program – a je to postavený tak ze 2/3 na
        zahraničních hostech a 1/3 je místní, tak musím mít přehled. 
        
         
         
        A nejbližší plány?
        
         
        Teď usilovně pracuju na dalším ročníku Maratonu, bude v půlce
        listopadu v Arše. Kromě toho připravuju další sezónu Agonu, čeká
        nás zájezd do Španělska, Německa a Maďarska, několik vystoupení
        u nás, koncertní podoba CD s Filipem Topolem. A samozřejmě podzimní
        šňůra s PPU.                                      
                                Praha,
        červenec 2001
        
         
         
        „Nejvýraznější postavou Společnosti pro novou hudbu 
        je Ivan Bierhanzl. Špičkový producent s jasným
        dramaturgickým záměrem a geniálními organizačními schopnostmi.
        Například Maraton soudobé hudby 
        organizuje v podstatě sám, zatímco ve světě se podobné
        akce připravují celý rok v kancelářském týmu nejméně tří
        lidí. Existence SNH  stojí
        a padá na něm.“ 
                                                 
        Petr Kofroň, MF Dnes 20.6.01
        
         
         
        DISKOGRAFIE:
         
         
        
        AGON – CONTEMPORARY MUSIC ENSEMBLE PRAGUE, CD, Arta Records, 1991
        
         
        
        AGON ENSEMBLE – CZECH NEW MUSIC OF THE 1960s, CD, Arta Records, 1994
        
         
        
        AGON ORCHESTRA – GRAPHIC SCORES & CONCEPTS,
        CD, Audio Ego, 1996
        
         
        
        AGON ORCHESTRA – THE RED AND BLACK, 2CD, Audio Ego, 1997
        
         
        
        AGON ORCHESTRA – MARTIN SMOLKA, CD, Audio Ego, 1998
        
         
        
        AGON ORCHESTRA – FILIP TOPOL, CD, Indies, 2001 
        
         
        
        CAPELLA ANTIQUA E MODERNA – VOJTĚCH HAVEL, CD, Zóna/Bonton Music,
        1996
        
         
        
        DG 307 - Dar stínum, LP/CD, Boží mlýn/Globus, 1982/1992
        
         
        
        DG 307 - Pták utrženej ze řetězu, CD, Globus, 1993
        
         
        
        GROWTHRINGS, CD, Avik/Hermit Foundation, 1993
        
         
        
        PPU - Pašije, Boží mlýn/Globus, LP/CD
        
         
        
        PPU - Líně s tebou spím, MC/CD, Globus Music, 200 
         
        Spojení na Agon Orchestra:
        
         
        http://www.geocities.com/agon.orchestra
        
         
       |